کد خبر :232800
رمزگشایی از سکوت آیت‌الله مصباح
حسین نجابت، سیاستمدار اصولگرا معتقد است که مردم دیگر مسائل سیاسی را اولویت زندگی خود نمی‌دانند و بیشتر بر موضوعات اقتصادی تمرکز دارند.

اصولگرایان پس از توفیق در انتخابات مجلس یازدهم بسیار امیدوار هستند که دولت سیزدهم را نیز به دست بگیرند. البته در این مسیر میزان مشارکت مردم در انتخابات و همچنین نوع نگاه شورای نگهبان به کاندیداهای اصلاح طلب دو مقوله بسیار تاثیرگذار است که اگر اصولگرایان از آن غافل شوند، شاید همانند سال 92 با وجود سازماندهی جدی، نتوانند کاندیدای خود را راهی پاستور کنند.

دایره اسامی مختلفی که این روزهای از جناح اصولگرا برای انتخابات 1400 مطرح می‌شود، آنقدر وسیع است که شاید همین موضوع این جناح سیاسی را دچار یک رقابت درون گروهی و حتی اختلاف عمیق برای انتخاب کاندیدای نهایی کند.

اسامی کاندیداهای انتخاباتی از ابتدای زمستان قطعی می‌شود
حسین نجابت، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین و در پاسخ به این پرسش که اخیرا اسامی متعددی از جمله آقای «ولایتی» برای کاندیداتوری از جناح اصولگرا در سال 1400 مطرح می‌شود؛ آیا می‌توان ایشان را به عنوان یکی از گزینه‌های جدی دانست؟، اظهار کرد: همواره در ابتدای پاییز سال منتهی به انتخابات برخی اسامی به عنوان ریاست جمهوری مطرح می‌شوند که بیشتر آنها در حد گمانه‌زنی هستند و نمی‌توان به ایشان به صورت جدی نگاه کرد.

وی افزود: برخی از کاندیداهای انتخاباتی احتمالی از سوی هواداران ایشان مطرح می‌شوند و برخی دیگر خودشان اقدام به اعلام کاندیداتوری می‌کنند که مورد دوم کار درستی نیست.

نجابت با ارائه یک پیش بینی گفت: به نظر باید تا ابتدای فصل زمستان صبر کنیم تا جناح‌های سیاسی کاندیداهای احتمالی خود را به مردم معرفی کنند.

وی تأکید کرد: آرایش سیاسی در کشور در حال تغییر است و حتی نوعی هم‌پوشانی بین جناح‌های سیاسی کشور رخ داده است. به همین دلیل باید صبر کنیم تا به صورت مشخص جناح‌ها و گروه‌های سیاسی افراد موردنظر خود را برای انتخابات 1400 معرفی کنند.

ضریب نفوذ اصولگرایان و اصلاح طلبان در بین مردم 20 درصد است
این نماینده اسبق مجلس در مواجهه با این پرسش که تحرکات اخیر جامعه روحانیت مبارز تا چه می‌زان می‌تواند در بین اصولگرایان وحدت ایجاد کند؟، پاسخ داد: به نظر نمی‌رسد که جامعه روحانیت مبارز در انتخابات پیش رو از یک فرد خاص حمایت کند. بلکه مجموعه جامعتین بیشتر تمرکز خود را بر امر وحدت آفرینی میان گروه‌های مختلف جناح اصولگرا معطوف کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاح طلبان به هر دلیلی حضور فعال در عرصه انتخابات نداشته باشند، آیا این احتمال وجود دارد که یک رقابت درون گروهی بین اصولگرایان شکل بگیرد؟، ابراز داشت: ارتباط مردم با گروه‌های سیاسی بسیار کم است. امروز مجموع نفوذ اصلاح طلبان و اصولگرایان بر روی مردم عددی در حدود 20 درصد است.

طبق نظرسنجی‌ها مردم مایل به شرکت در انتخابات هستند
نجابت تأکید کرد: توجه و تمرکز مردم امروز از مقولات سیاسی به مسائل اقتصادی جلب شده است. البته با همین شرایط حدود 49 درصد از مردم بر اساس نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند که قطعا در انتخابات سال آینده شرکت خواهند کرد و 17 درصد نیز احتمال مشارکت در انتخابات 1400 را بسیار بالا دانسته‌اند. به همین جهت باید فضای امیدوارانه برای مردم ایجاد کنیم تا بر اساس آن میزان مشارکت بالاتر رود.

این سیاستمدار اصولگرا تصریح کرد: برخی از افراد و دشمنان تلاش می‌کنند که یک فضای ناامیدی را به جامعه تزریق کنند، در چنین فضایی همچنان احتمال مشارکت مردم در انتخابات بالا است.

اختلاف جبهه پایداری با دیگر اصولگرایان قابل انکار نیست اما...
نجابت در پاسخ به این سوال که آیا اعضای جبهه پایداری در انتخابات 1400 به نظر نهایی جناح اصولگرا تمکین خواهند کرد و یا به دنبال معرفی کاندیدای مطلوب خود خواهند رفت؟، اظهار داشت: تجربه موفق انتخابات اسفندماه سال 98 نشان داده که جبهه پایداری نیز به امر وحدت پایبند خواهد بود. البته نوع اختلاف جبهه پایداری به عنوان یک طیف از اصولگرایان با سایر طیف‌ها موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.
 
احتمال سهم خواهی وجود دارد
وی تأکید کرد: امروز اصلاح طلبان و اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود اختلاف نظرهای درون گفتمانی؛ دیگر چاره‌ای جز وحدت در ایام انتخابات ریاست جمهوری ندارند. علاوه بر این بسیار ساده اندیشی است که یک جناح سیاسی با این تحلیل پا به عرصه رقابت بگذارد که جناح مقابل عزمی برای ورود به عرصه ندارد.

نجابت گفت: شاید طیف‌های مختلف سیاسی از جریان متبوع خود یک سری سهم خواهی کند، اما در نهایت به نظر نمی‌رسد که دو جناح اصلی کشور در انتخابات پیش رو در امر وحدت با مشکل مواجه شوند.

پس از احمدی نژاد آیت الله مصباح به صورت مصداقی از افراد حمایت نمی‎‌کنند
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که سکوت آیت الله مصباح در چندماه اخیر را چگونه ارزیابی می‌کند؟، بیان داشت: آیت الله مصباح در جلسات مختلف تأکید کرده‌اند که بنده همواره کلیات را بیان می‌کنم. ایشان به عنوان عالم دینی و یک شخصیت برجسته در حوزه فلسفه که طلاب زیادی از جبهه پایداری به ایشان ارادت دارند، بیشتر به تبیین مبانی سیاسی می‌پردازند.

نجابت در پایان گفت: آیت الله مصباح یک زمان به صورت تمام قد از آقای احمدی نژاد دفاع کردند، اما بعد از انحرافاتی که از سوی رئیس جمهور سابق به وجود آمد ایشان  ضمن تبری از احمدی نژاد تصمیم گرفتند که دیگر از فرد خاصی حمایت نکنند و بیشتر به تبیین مبانی بپردازند.

 

منبع: خبرآنلاین