کد خبر :243207
احتمال ایجاد موج چهارم شیوع کرونا با لغو ناگهانی محدودیت‌ها

آمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور همچنان زیر 100 نفر است؛ هر چند شمار فوتی‌ها دیروز روند افزایشی به خود گرفت. به گزارش «وطن امروز»، کارشناسان بهداشت تاکید دارند کاهش آمارها نباید مردم را نسبت به رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی‌ها کم‌توجه کند و از طرفی دولت نیز نباید با کاهش آمار فوتی‌ها محدودیت‌ها را محدود می‌کرد. 
بر این اساس سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی 6 هزار و 208 بیمار جدید «کووید-19» در کشور طی 24 ساعت خبر داد. سیماسادات لاری در این باره گفت: از ظهر یکشنبه تا ظهر امروز 22 دی و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 6 هزار و 208 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که 642 نفر از آنها بستری شدند. 
به گفته وی، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به یک میلیون و 292 هزار و 614 نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول این 24 ساعت، 91 بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 56 هزار و 262 نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و 81 هزار و 736 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. به گفته لاری، 4568 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» هم در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  وی افزود: تاکنون 8 میلیون و 207 هزار و 975 آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 7 شهرستان شامل ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.  سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: همچنین 30 شهرستان در وضعیت نارنجی، 219 شهرستان در وضعیت زرد و 192 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 
* لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی تصمیم درستی نبود
رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با اشاره به کاهش چشمگیر بار ناشی از اپیدمی کرونا در سطح جامعه به دنبال اجرای طرح محله‌محور مقابله با کرونا (طرح شهید سلیمانی)، در عین حال متذکر شد: لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی و ترددهای بین‌شهری تصمیم درستی نبود و باید این کار با دقت و هوشیاری بیشتری اعمال می‌شد، ضمن اینکه بسیاری از سفرها غیرضرور است لذا سهل‌انگاری و عدم کنترل و نظارت هوشمند می‌تواند به آغاز پیک چهارم اپیدمی منتهی شود. دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه وضعیت اپیدمی کرونا از لحاظ کاهش بار بیماری بر جامعه در 40 روز گذشته بسیار مشهود است، اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح محله‌محور مقابله با کرونا (طرح شهید سلیمانی) و تشدید محدودیت‌های کرونایی در یک ماه و نیم گذشته، شاهد کاهش 83 درصدی مرگ‌و‌میرها و 79 درصدی موارد بستری ناشی از کرونا در سطح کشور هستیم. وی در ادامه عنوان کرد: به دنبال اجرای طرح شهید سلیمانی فوتی‌های کرونا از حدود 500 مورد در روز، اکنون به زیر 100 نفر رسیده است به گونه‌ای که در این مدت توانستیم از مرگ بیش از 8000 نفر پیشگیری کنیم، این در حالی است که اگر این طرح اجرا نمی‌شد چه‌بسا مجبور به تداوم تعطیلی‌های چندهفته‌ای و تحمل تبعات اقتصادی ناشی از آن در سطح کشور نیز بودیم. سوری همچنین با اشاره به وضعیت اپیدمی در کشور در مقایسه با منطقه، اظهار کرد: قبل از آغاز طرح شهید سلیمانی یعنی اوایل آذر، حدود 46 درصد کل مرگ‌‌ومیرهای منطقه مدیترانه شرقی تنها مربوط به ایران بود، در حالی ‌که این نسبت امروز به زیر 20 درصد رسیده که دستاورد بسیار خوبی است. این متخصص اپیدمیولوژی در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با اشاره به ماهیت شکننده و ناپایدار اپیدمی کرونا، اظهار کرد: قطعا هر چقدر به سمت کاهش موارد مرگ‌ومیر حرکت کنیم کار سخت‌تر شده و گذر از این شرایط نیازمند توجه به چند نکته مهم است؛ اول اینکه نباید دچار خوش‌خیالی کاذب شویم، چرا که اپیدمی براحتی قابل بازگشت است. 
رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در پایان لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی در شرایط موجود را امری نادرست خواند و ادامه داد: در شرایط موجود لغو محدودیت‌ها باید هوشمندانه و با رصد شدید موارد ابتلا اعمال شود، چرا که به عنوان نمونه لغو محدودیت ترددهای بین‌شهری اگر به صورت هوشمند نباشد، می‌تواند منجر به تردد افراد آلوده در سایر شهرها و شعله‌ور شدن مجدد اپیدمی شود.
 
*آمادگی آموزش‌و‌پرورش تهران برای بازگشایی مدارس از اول بهمن 
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران جزئیات آموزش حضوری مدارس تهران در پایه‌های اول و دوم ابتدایی و هنرستان‌ها از اول بهمن را اعلام کرد. عبدالرضا فولادوند در پیامی تصویری در اپلیکیشن شاد اظهار داشت: به دنبال مصوبه پنجاه‌و‌دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 20 دی‌ماه 99 درباره آموزش حضوری پایه‌های اول و دوم ابتدایی، دروس کارگاهی هنرستان‌ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز و همچنین با عنایت به مصوبه 977 شورای عالی آموزش‌و‌پرورش مورخ مرداد 99 کلاس‌ها و مدارسی که از اول بهمن ماه به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز می‌کنند به شرح زیر است: 
دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان. دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در مدارس با جمعیت کمتر از 50 نفر بر اساس آمار ثبت‌نامی در سناد در وضعیت آبی که شامل حال شهر تهران و مناطق نمی‌شود چون مناطق زرد هستند. هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در بخش دروس شایستگی‌های فنی و استاندارد مهارت و کارآموزی در وضعیت زرد و آبی که این مورد در شهر تهران انجام می‌شود. وی گفت: تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها باید حداکثر 10 نفر باشد. تاکید ما رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است. فولادوند با بیان اینکه برخی دروس بویژه در پایه اول و دوم نیاز به حضور دانش‌آموزان در مدرسه دارد و ایجاد رابطه عاطفی میان دانش‌آموز و معلمش باید صورت بپذیرد، گفت: در شهر تهران اول بهمن‌ماه با آمادگی تمام و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با همکاری اولیا و دانش‌آموزان، کلاس‌های حضوری را آغاز می‌کنیم و انتظار داریم مدیران مدارس بویژه در مدارس غیردولتی دستورالعمل‌ها را دقیقا رعایت کنند. وی افزود: پایه‌های اول و دوم و درس‌های علمی هنرستان‌ها حضوری خواهد بود. 

 

منبع: وطن امروز