صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
محله خبر
موفقیت و کارآفرینی
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
مترجم: سیامک هنرجویی

موارد تحقیقاتی در پژوهشهای کارآفرینی در سال ۲۰۱۸ (قسمت اول)

آندراس کوکرتز و آلیسیا پروچوتا فوریه ۲۰۱۸مورد توجه است؟

 کارآفرینی یک زمینه پژوهشی در حال تغییر است. در این تحقیق، موارد و روش‌های مربوط به کارآفرینی در زمان فعلی را شناسایی کرده‌ایم. 14 مساله مورد بحث این پژوهش کوتاه، می‌تواند به‌عنوان الگویی برای طرح سوالات یک تحقیق جدید در این عرصه باشد. با این حال، مهم است که تفاوت ظرفیت علمی و عملی تعدادی از الگوها با برخی از حوزه‌های علمی دیگر را در نظر بگیریم. بحث در مورد بسیاری از مطالب بیانگر آن است که گفتمان در محور آن، موجب پیشرفت مساله می‌شود. دوم، آگاهی از روش‌های تحقیق فوق به دو علت می‌تواند سودمند باشد. اول اینکه شاید مبانی روش‌شناختی به اجبار موجب توسعه پژوهش محققان تازه‌کار و بویژه دانشجویان شود و دوم اینکه روش‌های ما از نظر پژوهشگران باتجربه در طبقه‌بندی جدید قرارگرفته و یا نادیده فرض شوند، با توجه به این مطلب می‌توان برای خلق دانش در این حوزه‌ها، از راه استفاده از رویکرد روش‌شناختی غیرمعمول اقدام کرد.

.واژگان کلیدی:

دانشگاه هوهن‌هایم اشتوتگارت آلمان کارآفرینی،بررسی آنلاین روش‌‌های تجارت.

توجیه تحقیق کارآفرینی در دانشگاه هوهن‌هایم اشتوتگارت آلمان

منفعت حاصل از این حوزه تحقیقی خاص اعتبار نتایج آن در شرایط کنونی و به احتمال زیاد دستیابی به اهداف مهمی در آینده نزدیک است. در این پژوهش، نتایج تجربیات 225 نفر از محققان حوزه کارآفرینی بررسی شد. آنان نظرات خود را در مورد آنچه که تاکنون در موضوع تحقیق کارآفرینی مهم است اظهار کرده و روش‌هایی را که به شکلی ویژه، در پاسخ به سوالات و شبهات گذشته و موضوع تحقیق جدید جالب توجه و مفید باشد بیان کرده‌اند. نتایج حاصله از مقایسه بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف نظر عمده‌ای در ارتباط با موضوعات مربوط به این حوزه وجود ندارد که این مطلب در سال 2013 از سوی Kuckertz بیان شده. بررسی‌ها حاکی از آن است که حوزه کارآفرینی به سوی یک دوره از روش‌ها با «استانداردهای بالا» پیش می‌رود و با توجه به دقت دانشگاه در مورد علوم، روش‌های نیل به پاسخ مسائل این حوزه با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های مباحث به شکلی علمی بیان می‌شود.

کارآفرینی مانند هر رشته دانشگاهی، با کاربردی وسیع و موضوعاتی مهم تدوین شده. آثار این حوزه به میزان کمتری با موضوعات تحقیقی و بیشتر با پدیده‌های عملی و تجربی ارتباط دارد.

رفتار کارآفرینانه وابسته به رفتار خلاق است و این مطلب با ایجاد و پیوستگی تغییرات در دورنمای کارآفرینی، مرتبط است. با توجه به تائید علمی موضوع کارآفرینی در دانشگاه، هنوز سرعت گستره پژوهش در این حوزه که اغلب با منابع علمی و روش‌های تشریحی، کارآفرینی را مورد بررسی قرار می‌دهد بسیار کند است.

تحقیق در کارآفرینی، مانند پژوهش در دیگر رشته‌ها، به‌طور منظم در نشریات علمی در سطح ملی و بین‌المللی انتشار پیدا می‌کند. مقالات فراوان و ارزشمندی که به فهم مباحث کارآفرینی کمک می‌کند، مانند تحقیقاتی که در این حوزه موجب حرکت به سوی جلو بوده نیز نوشته شده است. اما مفاهیم اغلب مقالات با نگاه به گذشته، فقط می‌تواند از یک پیشرفت محدود در آینده خبر دهد.

مهم‌ترین راه به منظور کمک به پژوهش در این حوزه، اطلاع از آخرین موضوعات و روش‌های تحقیقاتی بوده که در کارآفرینی به‌وجود آمده است. برای اولین بار در سال 2013 تیم تحقیقات کارآفرینی دانشگاه هوهن هایم اشتوتگارت آلمان این مطلب که «چه موضوعاتی در کارآفرینی مورد توجه است» را بررسی کرد.

طراحی نظرسنجی

برای بررسی و جمع‌آوری اطلاعات در مباحث و روش‌های کارآفرینی و با استفاده از محققان با تجربه سیستمی را طراحی کرده‌ایم. پاسخ‌ها مشخص می‌کند که اولا چه موضوعی در حوزه کاری مخاطبین به مقوله کارآفرینی مربوط بوده و به دانشجویان تازه‌وارد مقطع دکترا توصیه می‌شود و ثانیا مخاطبین برای انجام بهینه کار چه روش‌های جالبی را در نظر گرفته‌اند. هرچند نظرسنجی این حوزه در درجه اول مطلبی علمی با رویکرد عملی و تجربی است ولی مشخص نشد که روش‌های جدید به‌عنوان شالوده و زیرساخت مطرح شده، یا موضوعات تحقیقی جدید نقطه نظرات را تامین می‌کند.

در سال 2013 به‌نظر می‌آمد هر دو مطلب عناوین و روش‌ها ارزشمند هستند. برای انجام این مطلب یک بررسی آنلاین در بین پژوهشگران کارآفرین جهان انجام شد. پژوهش بر موضوعات حوزه کارآفرینی و ظرفیت علمی و عملی آنان به‌طور معمول انجام گرفت. با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده مشخص شد که روش نوظهور فعلی و عدم توجه به روش‌های پیشین مهم هستند.

درک فرآیند کارآفرینی هنوز هم امیدوار کننده‌ترین زمینه موضوع است.

نمودار شماره یک، چهارده معیاری را که در موضوعات کارآفرینی سال 2018 ذکر شده، نشان می‌دهد. اهمیت این نمودار در این است که همه موضوعات این حوزه در یک فهرست قرار دارند. همان‌طور که شرکت‌کنندگان در پژوهش بیان کردند حتی موضوعاتی که به ندرت ذکر شده‌اند جالب بوده و بنابراین در مقایسه با سایر موضوعات، نادیده گرفته نشده‌اند.

افزون ‌بر این، موضوعی که نمره کمتری را دریافت کرده لزوما نشانگر این نیست که ظرفیت پائین‌تری از مطالبی با نمره بالاتر را دارد، ارزش آن موضوع ممکن است به عنوان مهم‌ترین معیار رشد کند.

موضوعاتی که در روند کارآفرینی مکررا به آن اشاره شده عبارت از جامعه کارآفرین، رفتار کارآفرینانه و روانشناسی کارآفرینی است، همچنین به زیر شاخه‌های دیگر این حوزه نیز اشاره شده است. برای مثال در روند موضوعات، مسائلی مانند رشد و گسترش ، مدیریت منابع انسانی، ارزش ریسک و خلاقیت، روش‌های تجارت، همکاری و ایجاد شبکه‌های ویژه وابسته به زیرشاخه‌های کارآفرینی مطرح می‌شود. به‌علاوه در این پژوهش ظرفیت تحقیقات آینده در زیر شاخه‌های کارآفرینی مانند انجام ریسک، توسعه و گسترش، خروج از شکست، بازاریابی و کسب و کار در مقوله کارآفرینی هم دیده شده است.

مطلب دیگر این نمودار موضوع شرکاء و اخلاق کارآفرینانه است. برای مثال تحقیقات در حوزه‌هایی مانند؛ منظور از کارآفرینی و چگونگی عمل به آن، تصمیم به کارآفرینی و یا تعادل زندگی شغلی کارآفرینان انجام شده است. پاسخ‌ها بیانگر آن است که ظرفیت حوزه اجتماعی کارآفرینی رشد داشته و مباحث آن در سال‌های اخیر بررسی شده است. این ظرفیت در مباحث کلی کارآفرینی اجتماعی و در حوزه‌هایی مانند عوامل تعیین‌کننده و مقیاس‌پذیری سازمان‌های اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در نمودار شماره 1، موضوع روانشناسی همان تعداد امتیاز حوزه اجتماعی کارآفرینی را دریافت کرده است. جالب اینکه در این حوزه، شناخت زیرشاخه‌های کارآفرینی، تاثیر انگیزه وکار تیمی مورد نظر است.

انتخاب کارشناس

برای رسیدن به اهداف تحقیق، پژوهشگران باید طی دوره 2014 تا 2016 در زمینه کارآفرینی، حداقل یک مقاله منتشر کرده باشند.

مجلات قابل قبول، مجلات مربوط به کسب و کار و مشاغل تجاری، نظریات کارآفرینی و تجربیات عملی این حوزه و .. است. این نظرسنجی از اوایل نوامبر 2017 تا اوایل دسامبر 2017 انجام شده و به میزان 17/33 %

به تعداد 225 پاسخ‌نامه را به‌دست آورده است.

بیشترین زمینه‌های امید بخش در تحقیقات کارآفرینی

طبقه‌بندی موضوعی در تحقیقات کارآفرینی؛ در نظر بگیرید دانشجویان جدیدالورود مقطع دکترا در مورد موضوعاتی که در پایان‌نامه‌هایشان دنبال می‌کنند از شما راهنمایی می‌خواهند. آیا موارد زیر را به آنان توصیه می‌کنید؟

- تناقضات فراگیر در مقایسه ظرفیت‌های عملی و علمی موضوعات حوزه‌های کارآفرینی

اگر پاسخ‌دهنده‌ها به‌جای فراوانی و تکرار نام‌گذاری به ظرفیت‌های علمی و عملی سوالات توجه کنند، نتایج به شکل محسوسی متفاوت خواهد بود. با توجه به پاسخ‌های ارائه شده نیمه چپ جدول شماره 1 چشم‌اندازهای ظرفیت عملی و علمی این موارد را نشان می‌دهد. برداشت از پاسخ‌نامه‌ها یک تفاوت فاحش بین ظرفیت‌های علمی و عملی را در موضوعات کارآفرینی سال 2018 مشخص کرد.

برای مثال در بررسی روند موضوعات کارآفرینی متوجه می‌شویم که ظرفیت علمی، در مکان یازدهم ارزیابی قرارگرفته و ظرفیت‌های عملی مکان چهارم را اشغال کرده است. یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه این است که موضوع کارآفرینی تنها در 8 مکان برای ظرفیت دانشگاهی و 9 جایگاه برای ظرفیت عملی تعریف شده است.

جایگاه موضوع روانشناسی کارآفرینی در رتبه پنجم از نظر ظرفیت های علمی و دهم از نظر ظرفیت عملی قرار دارد. در سال 2018 موضوع کارآفرینی اجتماعی مهم‌ترین جایگاه را به‌دست آورده و پنجمین رتبه برای ظرفیت علمی و رتبه سوم ظرفیت عملی را اشغال کرده است. با توجه به گستردگی مباحث آموزش کارآفرینی به‌نظر می‌رسد، اختلاف جایگاه موضوعات مهم نسبتا کم است و در پاسخ‌ها مشخص شد که بعضی از اوقات ظرفیت موضوعی از لحاظ علمی پایین بوده با این حال، ظرفیت عملی موضوع بسیار بالا است. برعکس، از نظر محققان سوالات پژوهشی مربوط به موضوع کارآفرینی، از نظر ظرفیت علمی بالا، اما از نظر ظرفیت عملی پایین است.

 

 

 

 

شناسنامه


کدخبر: ۱۹۷۵۵۶
تاریخ: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶     ساعت: ۱۱ : ۳۸
امتیاز به این خبر:
  • 4
سرویس: موفقیت و کارآفرینی       زیرسرویس: موفقیت و کارآفرینی
انتشار:
ارسال نظر


نام :*
ایمیل:
نظر :*
ارسال
نظرات


س ه

خوب

۴
۰
شيدا اكار

تخصصي و كاربردي بود

۴
۰
آريا مستغني

خيلي خوب بود ،اميدواريم از اين مقالات بيشتر ببينيم و بخوانيم

۴
۰
شهرام زنوزي

مقاله بسيار علمي بود

۴
۰
آرمان مستعني

بسيار عالي

۴
۰
محمد جواد حيدرپور

با سلام
با تقدير از ترجمه عالي و روان جناب هنرجويي عزيز و سپاس از حسن انتخاب موضوع و مقاله ايشان، اميد است مقاله فوق چراغ راهي براي پژوهشگران حوزه کارآفريني قرار گيرد.
با تشکر و آرزوي موفقيت
97/12/27

۴
۰
سالار حسيني

مقاله بسيار کاربردي

۴
۰
فرهاد شاهرودي

بسيار عالي و تخصصي

۴
۰
حميد رضا رعنا

بسيار عالي ، علمي ، منسجم و آموزنده براي خواننده و اميدوارم در آينده نزديک مطالب بيشتري از جناب هنرجويي نشر و ارائه گردد ، با تشکر از ايشان .

۶
۰
فرزاد

خوب

۴
۰
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری متعلق به سرزمین ارتباطات میباشد.
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
  • ٢٢ ذو الحجه ١٤٤٠
  • Aug 24 2019