صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

وقتی ۲ فرمانده در یک اقلیم گنجیدند

۱۸ شهریور ماه سالروز شهادت احمدشاه مسعود فرمانده مجاهدان افغانستانی است که در سال ۱۳۸۰ و طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسید و به 'قهرمان ملی افغانستان' معروف است. او سابقه مجاهدت و شرکت در دو جنگ بزرگ داشت که نخستین آن مقابله با ارتش سرخ شوروی و دومین آن مقابله با گروه‌های افراطی در دهه ۷۰ بود.

عشق و علاقه او به افغانستان، یک عمر مجاهدت خالصانه برای میهن و مردمش، طبع شاعرانه‌ و ادیبانه‌اش، دوری از حزب‌بازی و سیاسی‌بازی و تلاش برای کاهش تنش‌های سیاسی و داخلی در کشور افغانستان موجب شده بود که او به چهره‌ای محبوب در میان مردم افغانستان تبدیل شود و تا سال‌ها پس از شهادت وی و تاکنون نیز مردم و مجاهدان به او علاقه‌مند باشند و در سالگرد شهادتش مراسم‌هایی در آن کشور برگزار کنند.

فرماندهی احمدشاه مسعود در جنگ با طالبان با فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس سپاه همزمان شد. از این رو این دو شخصیت در آن دوره زمانی بسیار به هم نزدیک شدند و سردار سلیمانی کمک‌ها و حمایت‌های جدی از وی و جبهه مقاومت در افغانستان به عمل آورد.


یکی از ماموریت‌های سردار سلیمانی از زمانی که عهده‌دار فرماندهی نیروی قدس سپاه شد، حمایت از مسلمانان و گروه‌های مقاومت در کشور افغانستان در برابر گروهک‌های افراطی بود. از این رو سردار سلیمانی در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی با دعوت برهان‌الدین ربانی رئیس‌جمهور وقت اسلامی افغانستان به کمک مردم افغانستان شتافت و یاریگر احمدشاه مسعود شد.

سردار سلیمانی علاوه بر حمایت از دولت اسلامی افغانستان و گروه‌ها و شخصیت‌های مقاومت، آنان را ساماندهی هم کرد. از این رو با تلاش سردار سلیمانی سپاه محمد (ص)، احمدشاه مسعود، حزب اسلامی، اسماعیل‌خان، محقق و چهره‌های مبارز دیگر افغانستانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و در جبهه مقاومت به صورت هماهنگ عمل کردند. سردار سلیمانی همچنین به حمایت از جبهه (ائتلاف) شمال پرداخت و تلاش کرد حتی بین فرماندهان جبهه مقاومت و ائتلاف شمال نیز هماهنگی‌ای به وجود آورد.

به اعتقاد مجاهدان افغانستانی، تکیه‌گاه مجاهدان در آن دوران ایران و نیروی قدس سپاه بود و اگر همکاری ایران و نیروی قدس سپاه نبود، نه احمدشاه مسعود موفق می‌شد، نه آقای دوستم و نه اسماعیل خان و نه آقای محقق و نه دیگر چهره‌های عرصه جهاد افغانستان.

به گفته مجاهدان افغانستانی، سردار سلیمانی و ایران تا زمان حمله آمریکا به افغانستان و شکست طالبان در کنار دولت رسمی این کشور و مسلمانان حضور داشتند و اگر حضور سردار سلیمانی و نیروهای او همچون شهید محمدناصر ناصری در کنار نیروهای مقاومت در پایگاه‌های پنجشیر و... نبود، طالبان می‌توانست سقوط دولت اسلامی افغانستان را رقم بزند.

پس از پایان جنگ افغانستان و شکست طالبان نیز نیروی قدس سپاه به حمایت‌های خود از مردم مسلمان افغانستان ادامه داد و به گفته مجاهدان افغانستانی در صحنه‌ها و روزهای سخت افغانستان، سردار سلیمانی و سردار قاآنی در کنار مظلومان و فقیران افغانستانی بودند.

 

منبع: تسنیم

شناسنامه


کدخبر: ۲۲۵۴۵۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۲۱     ساعت: ۱۱ : ۳۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024