صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

عارف: هیچگاه به دنبال عبور از روحانی نبوده و نخواهیم بود

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه اصولگرایان هیچگاه دغدغه رد صلاحیت را ندارند گفت که اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی در انتخابات هستند.

محمدرضا عارف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همایش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با عنوان تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب گفت: رهبر انقلاب ترسیم روشن و شفافی از دهه‌های آینده در گام دوم انقلاب داشتند.

وی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشتند ادامه داد: رهبر انقلاب در مورد بخش پژوهش، اخلاق، اقتصاد مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، سبک زندگی توصیه هایی داشتند که باید نگاه کنیم ببینیم در سال‌های گذشته در این موارد چه کارهایی انجام داده ایم که در دهه‌های آینده انقلاب موضوعات را بررسی کنیم و به نقطه مطلوب برسیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید نگاه کنیم ببینیم کدام جوانان می‌توانند مخاطب این بیانیه باشند، اضافه کرد: امروز در بیانیه گام دوم بیشترین نگاه‌ها به جوانان و به سمت دانشجویان می‌رود که دانشجویان در سال‌های گذشته نقش آفرینی های موثری در عرصه‌های مختلف داشته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با مروز سیر تحولات جنبش دانشجویی و  با بیان اینکه پس از انقلاب نیز جنبش دانشجویی  در مقاطعی همراهی با مطالبات مردم  داشته اند، اظهار داشت: بعد از انقلاب دانشجویان در عرصه‌های مختلف حضور پررنگ داشتند البته در سه دهه گذشته نقش دانشجویان کمرنگ‌تر شده است که باید در دهه‌های آینده رویکرد جدیدی برای آنها تعریف کرد تا در صحنه حضور پیدا کنند.

عارف در ادامه نقدهای نیز به جنبش دانشجویی وارد دانست و گفت:  کاهش همدلی و صمیمیت بین تشکل ها، عدم تحمل رقیب و تلاش برای حذف رقیب، انشعاب های مختلف، درگیری به مسائل حاشیه‌ای ،نگاه کوتاه مدت به  مسائل و فراموش کردن ارزش ها و برچسب های غیر اخلاقی به یکدیگر زدن و کمرنگ شدن دغدغه‌های انقلابی تاثیرپذیری از جریان‌های بیرون دانشگاه و بی اعتمادی و نهادهای دولتی و حاکمیتی و نیز ذوب شدن در برخی نهادهای حاکمتی تز جمله چالشهای جدی جنبش دانشجویی در مقطع فعلی است.

وی با بیان اینکه باید نقش دانشجویان در گام دوم انقلاب با توجه به شرایط جوانان و دانشگاه آن افزایش پیدا کند، ادامه داد: باید بر سر این موضوعات گفتگوها شکل بگیرد و باید از ظرفیت دانشگاهها که 4 میلیون نفر در آن هستند استفاده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  تاکید کرد: باید حریم و حرمت دانشگاه‌ها را حفظ کرد که این به نفع کشور است باید در دانشگاه درباره آسیب های اجتماعی نقد و بررسی ها انجام شود و برای مشکلات کشور راهکار ارائه شود امروز روحیه نقد پذیری در کشور نیاز است که باید از دانشگاه‌ها شروع شود.

وی همچنین از به فراموشی سپردن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه انتقاد کرد و گفت:یکی از مطالبات جدی رهبری راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی است البته شاهد بودیم که بعضا برخوردهای امنیتی با برگزار کنندگان کرسی های آزاد اندیشی صورت می گرفت.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با بیان اینکه در دولت اصلاحات نگاه ویژه به جنبش های دانشجویی انجام شد البته این موضوع بعدها به محاق رفت، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که امروز در جنبش های دانشجویی وجود دارد این است که اتحادیه های جناح راست توانستند مجوز بگیرند اما جناح چپ نتوانست مجوز بگیرند ،حتی کمیته که مجوز می‌دهد اخیراً یکی از سه درخواست ها را تصویب کرد اما ابلاغ نشد ،امروز داشتن تشکل های دانشجویی اسلامی لازم است باید جنبش های دانشجویی با یکدیگر کار کنند تا جذب شوند.

وی خطاب به اعضای جامعه اسلامی دانشجویان گفت چرا در برابر لغو مجوز فعالیت انجمن اسلامی دانشسجویان موضع گیری نمی کنید؟

عارف در پاسخ به سوالی درباره اینکه اصلاح‌طلبان از چه زمانی عبور از روحانی را کلید زدند گفت: ما هیچگاه از دولت روحانی عبور نکرده و عبور نخواهیم کرد به دولت آقای روحانی نقد جدی داریم اما توهین های اخیر به رئیس جمهور در اصفهان را خلاف اخلاق می دانیم و سوال جدی است چرا جامعه اسلامی دانشجویان در برابر توهین به رئیس جمهور سکوت کرده است.

وی با بیان اینکه در مجلس دهم دستاوردهای مهمی داشتیم ادامه داد: یکی از دستاوردهای این بود که با گفتگو  اصولگرایان را متقاعد کردیم از برچسب زدنها دست بردارند به همین دلیل آنها دیگر ما را خائن و ضد دین نمی شناسند.

عارف در همین زمینه گفت: در یک دهه گذشته افرادی که به اتهام جاسوسی محاکمه و اعدام شده اند متعلق به کدام جریان سیاسی بوده اند؟ مطمئنا متعلق به جریان اصلاح طلب نبوده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر دولتی که روی کار می آید باید حمایت شود و چوب لای چرخش گذاشته نشود، گفت: شکست دولت شکست مردم و نظام است دولت باید قوی به پیش برود البته توقعات از دولت یازدهم و دوازدهم بالاتر از این بود که باید شرایط اقتصادی کشور را هم در نظر بگیریم و ببینیم در این شرایط دولت چه اقداماتی داشته است.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با بیان اینکه اصولا با حذف تشکلهای دانشجویی و برخورد خشن با آنها مخالف هستم، درپاسخ به سوالی درباره اینکه در جریان اصلاحات افرادتندرو وجود دارند ،اضافه کرد: درباره رادیکال شدن برخی از اصلاحات نیز باید تعریفی از تند و کند شدن افراد داشته باشیم و نباید برچسب‌های تعریف نشده برای حذف یک سری افراد داشته باشیم.

عارف با بیان اینکه بخشی از جریان اصولگرا جریان انحرافی نامیده شدند، تصریح کرد: متاسفانه هنوز تریبون های کل نظام در اختیار یک جریان خاص است در 40 سال گذشته نگاه کنید بنده چند دقیقه در صدا و سیما بودم رفتار صدا و سیما اظهر من الشمس  است به طور مثال در شب یلدا فردی را که احتمال کاندیداتوریش وجود دارد را به صدا و سیما آوردند و حافظ خوانی کرد این بازی با این شرایط قابل دوام نیست.

وی با بیان اینکه بنده از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنم خاطرنشان کرد: چرا اصولگرایان به ساز و کاری به مانند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نرسیدند، شورای سیاستگذاری یک الگوی موفق بود که در حال ادامه پیدا کردن است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه نباید خود را قیم مردم بدانیم، تصریح کرد: راهبرد جناح راست متاسفانه مشارکت پایین در انتخابات پیش رو است و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً برنامه های  را که غربی‌ها برای ما آماده کرده اند محقق می شود نظر دموکرات ها اجماع سازی علیه ایران است.

عارف با بیان اینکه جریان اصولگرایی هیچگاه در دغدغه ردصلاحیتها را نداشتند اما اصلاح‌طلبان این دغدغه را همواره داشتند اضافه کرد: امروز مهمترین دغدغه مردم معیشت است که در این راه فقط دولت مقصر نیست مسئله درونی و بیرونی در این موضوع دخیل هستند اگرچه ناکارآمدی مسئله مهمی است که بخشی از این ناکارآمدی در درون دولت است.

وی  با بیان اینکه در انتخابات داور باید بی طرف باشد و نباید به یک جریان سیاسی تمایل داشته باشد ،گفت: آقای باهنر به عنوان یک چهره شاخص اصولگرا در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود در انتخابات مجلس تکلیف بیش از 100 کرسی از پیش مشخص است .

رئیس بنیاد امید ایرانیان  در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس دهم نیست گفت: اشکال مجلس دهم این بود که یک جریان سومی در آن شکل گرفت اما از عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم دفاع می کنم به طور نمونه حذف اعدام برای مواد مخدر از اقدامات موثری بود که در مجلس دهم و از سوی فراکسیون امید انجام شد.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در انتخابات پیش رو اصلاح طلبان شکست بخورند مانند سال 88 به خیابان می آیند؟ گفت: وقتی در سال 88 به مردم خس و خاشاک گفته می شود انتظار چه واکنشی از مردم دارید؟

 

منبع: برنا

 

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۸۸۱
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۲     ساعت: ۱ : ۴۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024