صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فرصت‌طلبی گازی قطر

وقتی در ماه مه سال گذشته قیمت گاز در بازار نقدی به‌شدت افت کرد، خریداران این کامودیتی با خیال راحت به این بازار روی آوردند‌ اما با جهش ۱۰۰۰درصدی گاز طبیعی مایع (LNG) در این بازار، خریداران برای تضمین امنیت انرژی کشورهای خود در حال بازنگری در روش تامین گاز هستند. در همین حال، قطر از فرصت استفاده کرده و به کشورهای مصرف‌کننده هشدار داده مانند گذشته از طریق قراردادهای بلند‌مدت گاز بخرند، در غیر این‌صورت هر زمستان باید جهش قیمتی را در بازار نقدی تحمل کنند.

به گزارش اویل‌پرایس، این زمستان اتفاقی در بازار ال.ان.جی. رخ داد که صادرکنندگان آن را بسیار خوشحال کرد؛ از آنجاکه موج سرما آسیا را فرا گرفت، قیمت گاز طبیعی مایع در بازار نقدی بیش از 1000‌درصد نسبت به یک سال گذشته رشد کرد. چیزی که حتی بیشتر آنها را خوشحال کرد این واقعیت بود که این جهش قیمتی جذابیت بازار نقدی را کاهش داد. قراردادهای بلندمدت در حال فتح دوباره قلمرو خود از این بازار هستند. به‌طور سنتی، گاز طبیعی تحت‌قراردادهای بلند‌مدت خرید و فروش می‌شد که وابسته به قیمت نفت بود. این موضوع وقتی قیمت نفت بالا بود، به فروشندگان منفعت می‌رساند و وقتی طلای‌سیاه کاهش قیمت را تجربه می‌کرد، موجب افت درآمد آنها می‌شد. در هر صورت، فروشندگان بازارهای امن بلندمدتی برای گازشان در اختیار داشتند.  با ظهور ال.ان.جی، بازار نقدی هم پدیدار شد؛ یعنی جایی‌که می‌توان محموله‌ها را بیش از یک‌بار در اقیانوس به فروش رساند. این موضوع محبوبیت ال.ان.جی‌ را افزایش داد که به بازار نقدی منتج شد که در آن به‌جای وابستگی به نفت مانند آنچه در قیمت‌گذاری در قراردادهای بلند‌مدت شاهد بودیم، عرضه و تقاضای گاز حرف اصلی را می‌زدند. خریداران عاشق این بازار بودند چراکه عرضه از تقاضا پیشی گرفته بود؛ امری که موجب شد قیمت ال.ان.جی به قعر تاریخی برسد. با این حال، آنها ماه گذشته میلادی آنقدرها هم بازار نقدی را دوست نداشتند زیرا هر یک میلیون بی‌تی‌یو (واحد سنجش گاز) از کمتر از 2 دلار در مه سال 2020 به 30 دلار رسید.  کلاید راسل، ستون‌نویس خبرگزاری رویترز اواخر ژانویه در مطلبی گفته بود دنیای گاز داشت به سمت ترجیح‌دادن بازار نقدی پیش می‌رفت زیرا ال.ان.جی به اندازه کافی یا حتی بیش از آن موجود بود. با این حال جهش ناگهانی در سمت تقاضا شاید برای بازنگری کافی بود؛ با این همه، قراردادهای بلند‌مدت قطعا مزیت‌های خود را دارند که مهم‌ترین آنها تضمین دسترسی به این کامودیتی بود.  در این میان تعجبی ندارد که قطر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان

ال.ان.جی در دنیا از فرصت استفاده کرد تا سهم بازار خود را تضمین کند. اوایل ماه‌جاری (فوریه)، وزیر انرژی این کشور به واردکنندگان ال.ان.جی هشدار داد آنها با جهش‌های قیمتی بیشتری مواجه خواهند شد مگر اینکه بر قطعیت قراردادهای بلند‌مدت شرط ببندند.  فایننشال‌تایمز به نقل از سعد الکعبی گفته عرضه جدید ال.ان.جی محدود خواهد بود زیرا تولید نفت و گاز شیل در آمریکا به‌جای آنکه در حالت رشد باشد، در حال تلاش برای بقا است. علاوه بر این، شرکت‌های چندملیتی نیز به دلیل کاهش هزینه پروژه‌ها را به تاخیر می‌اندازند. الکعبی گفت دست‌کم نیمی از پروژه‌هایی که قرار بود در چند سال آینده آغاز شوند، شروع به‌کار نخواهند کرد. او ادامه داد: «پول زیادی که بتواند به یاری شرکت‌های نفت و گاز بیاید باقی نمانده.»  قطر برنامه گسترده‌ای برای توسعه تولید ال.ان.جی تدارک دیده است. هفته گذشته این کشور کوچک اعلام کرد بزرگ‌ترین پروژه گاز طبیعی مایع در دنیا که تولید سالانه‌اش را از 77 میلیون تن فعلی به 110میلیون تن در سال 2025 می‌رساند، در دستور کار دارد. این طرح هزینه‌ای 29میلیارد دلاری برای قطر خواهد داشت و جایگاه نخست آن را در جمع بزرگ‌ترین صادرکنندگان‌ ال.ان.جی‌ جهان تحکیم خواهد کرد. بنابراین برای قطر کاملا منطقی است که قراردادهای بلند مدت را ترویج دهد زیرا این به‌معنای امنیت درآمد به‌عنوان یک تولیدکننده است. 

 

منبع: دنیای اقتصاد

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۵۸۴۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۲۸     ساعت: ۱۳ : ۳۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024