صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

کرونا در بدن این افراد پنهان می‌شود تا در زمان مناسب ضربه بزند

مطالعات انجام شده درباره کووید۱۹ و اطلاعات جمع آوری شده از این ویروس نظرات پزشکان را مبنی بر این که کرونا از چاقی بهره می برد و در زمان مناسب به بدن صدمه می زند، تایید می کند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در جدیدترین خبرها گزارش داده است که 73 درصد پرستارانی که به دلیل آلودگی به ویروس کووید19 در بیمارستان بستری شده اند، چاق هستند. علاوه بر این، به تازگی یک مطالعه نشان داد که چاقی می تواند در اثر بخشی واکسن کرونا تداخل ایجاد کند.ابتدا پزشکان بر این باور بودند که چاقی تنها خطر ابتلا به موارد شدیدتر بیماری کووید19 را و نه احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد؛ اما اکنون، تجزیه و تحلیل های جدیدتر نشان می دهد که نه تنها چاقی خطر ابتلا به موارد وخیم تر بیماری کرونا و مرگ ناشی از آن را افزایش می دهد بلکه خطر آلوده شدن فرد به این ویروس را در اولین مکانی که با آن مواجه می شود نیز افزایش می دهد.

مطالعات مشاهده ای در مارس 2020، فشار خون بالا، دیابت و بیماری عروق کرونر را به عنوان شایع ترین وضعیت های دیگر مشاهده شده در بیماران مبتلا به موارد شدیدتر بیماری کووید19 عنوان کردند.
اما این سردبیران مجله «چاقی» برای اولین بار در اول آوریل سال 2020، این زنگ خطر را به صدا درآوردند که به احتمال زیاد چایی یک عامل خطرساز مستقل برای اثرات شدیدتر عفونت کووید19 است.
علاوه بر این ٢ مطالعه که تقریباً بر روی 10 هزار بیمار انجام شد، نیز نشان داده اند که بیمارانی که هم کووید١٩ دارند و هم چاق هستند در مقایسه با بیمارانی که شاخص توده بدنی یا BMI معمولی دارند، در روزهای 21 و 45 این بیماری با خطر مرگ بیشتری روبرو هستند.

بالاخره مطالعه ای که در سپتامبر 2020 منتشر شد،  میزان بالاتری از چاقی را در بیماران مبتلا به موارد بسیار شدید کرونا که به لوله گذاری برای اکسیژن رسانی نیاز دارند، نشان داد.
چاقی یک وضعیت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر ویا کاهش کیفیت زندگی شود.

شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید. طبق تعریف هنگامی که شاخص توده بدن از 30 (kg/m^2) بیشتر شود، 30 kg/m2، آن فرد چاق محسوب می‌شود.

دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده‌است. اما مهم‌ترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن برای ذخیره انرژی به صورت چربی این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده‌ است.
هزاران سال پیش، اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره‌های پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند.
انسان‌های دارای اضافه وزن یا چاق همیشه در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای هستند. مرض چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون، به خصوص بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم، آپنه مسدودکننده خواب، انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوان و آسم را افزایش می‌ دهد.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۶۶۹
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۲۸     ساعت: ۹ : ۲۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024