236117 چرا خودزنی می‌کنیم؟ رضا نصری/ مـــــجلس شـــــورای اســلامی طــرح ملزم ســــاختن دولـــت به خــــــروج از تعهدات برجــــامی و خروج از پروتکل الحاقی را طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نامیده است، اما تأثیر این طرح با نامی که بر آن نهاده‌ سنخیت چندانی ندارد. در واقع، این طرح - که به بهانه ترور شهید دکترمحسن فخری‌زاده - به معادلات بین‌المللی ایران اضافه شد، پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند که جا داشت نمایندگان محترم مجلس پیش از ارائه آن با خود و کارشناسان درمیان می‌گذاشتند: <p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">1) پرسش اول این است که اگر این طرح در واکنش به ترور دکتر فخری&zwnj;زاده طراحی شده، چرا مجلس محترم در اولین اقدام خود &ndash; به&zwnj;جای عامل و بانی اصلی این عملیات تروریستی - برجام، آژانس بین&zwnj;المللی انرژی اتمی، پروتکل الحاقی، بازرسان و سازوکارهای این نهاد را هدف قرار گرفته است؟ پرسش اینجاست که در این طرح که در واکنش به یک اقدام تروریستی تهیه شده است، چند بار نام &laquo;اسرائیل&raquo; ذکر شده و چه تدابیری برای ممانعت از تکرار ترورهای پی&zwnj;درپی آن در ایران اندیشیده شده است؟ &nbsp;آیا بهتر نبود قوه مقننه &ndash; به&zwnj;جای اینکه تلویحاً دیپلماسی و آژانس و سازوکارهای آن را مقصر جلوه دهد - از قدرت و اختیارات خود برای کمک به دستگاه دیپلماسی برای مقابله با اسرائیل در صحنه بین&zwnj;المللی، خنثی&zwnj;سازی عملیات تروریستی آن و رسوا&zwnj;سازی برنامه پنهان سلاح هسته&zwnj;ای آن استفاده می&zwnj;کرد؟ ریاست محترم مجلس و نمایندگان حامی این طرح از خود بپرسند اگر قضیه برعکس بود، آیا اسرائیل نیز افکار عمومی جهان را به سمت آژانس و نهادهای بین&zwnj;المللی معطوف می&zwnj;کرد و خود را این&zwnj;چنین منزوی می&zwnj;ساخت؛ یا اینکه تمام دولت&zwnj;ها، نهادهای بین&zwnj;المللی و رسانه&zwnj;های جهان را با خود همسو و بر سر ایران آوار می&zwnj;کرد؟</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />2) پرسش دوم این است که چرا&zwnj; مجلس ایران - با وعده خروج از پروتکل الحاقی - کشور را با این نهاد بین&zwnj;المللی، سازمان ملل، اغلب دولت&zwnj;های جهان و افکار عمومی درمی&zwnj;&zwnj;اندازد؟ در این مقطع خاص، تیره کردن روابط با آژانس و تبدیل کردن ایران به کانون اعتراضات بین&zwnj;المللی - از جمله از جانب چین و روسیه - چه فایده&zwnj;ای برای کشور دارد؟ جریان منتقد دولت و بسیاری از نمایندگان حامی این طرح همواره عنوان کرده&zwnj;&zwnj;اند که دولت بایدن - به&zwnj;دلیل اعتبار بین&zwnj;المللی و توان اجماع&zwnj;سازی&zwnj;اش - می&zwnj;تواند از دولت ترامپ برای منافع ایران خطرناک&zwnj;تر باشد.<br />اگر واقعاً قائل به چنین تحلیلی هستند، چرا با اتخاذ طرحی غیرضروری و حساسیت&zwnj;برانگیز، چنین فرصتی را روی سینی طلا در اختیار دولت بایدن قرار می&zwnj;دهند؟</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />3) برخی نمایندگان مجلس مدعی شده&zwnj;اند که طرح مذکور - و خروج ایران از پروتکل الحاقی &ndash; به&zwnj;منظور تقویت قدرت چانه&zwnj;زنی و تقویت موضع مذاکراتی آتی وزارت خارجه تدوین شده است. اگر واقعاً هدف از ارائه طرح مذکور همین &laquo;هم&zwnj;افزایی با دولت&raquo; بوده است، اولاً چرا نظر کارشناسی وزارت خارجه - که مخالف تصویب آن بود - نه تنها لحاظ نشد که به کل از جانب مجلس محترم تخطئه و نادیده گرفته شد؟ و اگر منظور تقویت دستگاه دیپلماسی بوده است، چرا ریاست مجلس با اظهار این جمله طعنه&zwnj;آمیز که به &laquo;جاده یکطرفه پایان داده&zwnj;ایم&raquo;، این چنین دولت و وزارت خارجه را نزد جهان ضعیف، بی&zwnj;اختیار و بی&zwnj;اعتبار جلوه می&zwnj;دهد و این&zwnj;گونه تداعی&zwnj;گر دوگانگی و شکاف در فرآیند تصمیم&zwnj;سازی در موضوعی با این میزان از اهمیت می&zwnj;شود؟<br />مضاف بر این، آیا حامیان طرح - در فرآیند &laquo;اهرم&zwnj;سازی&raquo; خود - واکنش طرف مقابل را هم پیش&zwnj;بینی و در نظر گرفته&zwnj;اند؟ بعید به&zwnj;نظر می&zwnj;رسد! حقیقت این است که اقدام مجلس در تیره&zwnj;سازی روابط با آژانس و اعلام خروج از پروتکل الحاقی به&zwnj;هیچ عنوان &laquo;اهرم&zwnj;سازی&raquo; نیست؛ چرا که در برابر این &laquo;کارت مذاکراتی&raquo; که مجلس تصور می&zwnj;کند ایجاد کرده است، دو ماه دیگر دولت بایدن همین موضوع را به اولین نقطه&zwnj; اجماع&zwnj;سازی علیه ایران تبدیل خواهد کرد و برای ملزم ساختن ایران به بازگشت به پروتکل الحاقی یک قطعنامه الزام&zwnj;آور از شورای امنیت نیز اخذ خواهد کرد! با توجه به مواضع چین و روسیه در قبال مقوله بازرسی و پروتکل الحاقی، قابل پیش&zwnj;بینی است که چین و روسیه نیز بی&zwnj;درنگ به این قطعنامه رأی خواهند داد. به&zwnj;عبارت دیگر، نه تنها اقدام اخیر مجلس موقعیت مذاکراتی وزارت خارجه را تقویت نخواهد کرد، بلکه موجب خواهد شد دولت ایران مجبور شود برای لغو چنین قطعنامه&zwnj;ای، امتیازات بیشتری نیز ارائه دهد!&zwnj;<br />&nbsp;در واقع، اقدام مجلس می&zwnj;تواند باعث شود بازرسی&zwnj;های &laquo;مدیریت شده&raquo; و پروتکلی را که ایران هم&zwnj;اکنون &laquo;داوطلبانه&raquo; و با قید شرایط مورد توافق طرفین اجرا می&zwnj;کند، بواسطه مداخله شورای امنیت به بازرسی&zwnj;های نامحدود و اجباری - ذیل ضرب فصل هفتم منشور - تبدیل شود! یعنی اقدام مجلس می&zwnj;تواند کشور را به مُدلی از بازرسی گرفتار کند که شورای امنیت در چارچوب سازوکار UNSCOM علیه عراق به اجرا گذاشت!</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />4) و آخر اینکه اگر مقصود مجلس از ارائه این طرح واقعاً تقویت موضع مذاکراتی دولت بود، چرا اکثریت قاطع حامیان آن اصولاً با مقوله &laquo;مذاکره&raquo; مخالفت جدی دارند و بسیاری از آنها از هم&zwnj;اکنون بر سر راه هر تدبیر و اشاره دولت برای کاهش تنش با دولت بایدن فضاسازی و مانع&zwnj;تراشی می&zwnj;کنند؟ آیا همین حضرات حاضر هستند از این پس، در راستای همین ادعای &laquo;تقویت موضع مذاکراتی دولت&raquo;، از تخریب&zwnj;ها و مانع&zwnj;تراشی&zwnj;های خود جهت کمک به دولت برای بازگرداندن امریکا به برجام و لغو تحریم&zwnj;ها دست بردارند؟ بعید به&zwnj;نظر می&zwnj;رسد!</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: ایران</span></p>