244241 شهروندان بی‌دفاع <p><span style="font-size: 12px"><strong>فرید قدیری/</strong> &laquo;تنفس گوگرد به&zwnj;جای اکسیژن&raquo; را می&zwnj;توان سومین مساله حاد پایتخت از سری پرونده&zwnj;های &laquo;مصائب تهران در سال 99&raquo; برشمرد که کاملا شبیه دو مساله بزرگ حل&zwnj;نشده دیگر، یک واقعیت تلخ در شهر را نشان می&zwnj;دهد.<br />&nbsp;<br />بیش از 50 روز است که هوای پایتخت از اوضاع نسبتا قابل قبول ماه&zwnj;های قبل خارج شده و در اکثر روزها و به&zwnj;خصوص ساعاتی از طول روز، در وضعیت &laquo;نارنجی&raquo; یا &laquo;قرمز&raquo; به سر می&zwnj;برد. این دو حالت غیرطبیعی بیانگر عبور میزان غلظت ذرات و گازهای آلاینده هوا از سقف مجاز- قابل تحمل برای شهروندان- است.<br /><br />مقایسه روزهای آلوده در بازه زمانی &laquo;ابتدای آذر تا بیستم دی سال 99&raquo; با &laquo;50 روز مشابه در سال 98&raquo; مشخص می&zwnj;کند، در ایام سرد امسال به&zwnj;رغم &laquo;کاهش قابل&zwnj;توجه حجم سفرهای درون&zwnj;شهری به میزان حداقل 15 درصد آن هم ناشی از دورکاری و اعمال محدودیت&zwnj;های کرونایی&raquo;، تعداد روزهای با وضعیت &laquo;نارنجی&raquo; و &laquo;قرمز&raquo; به شکل قابل&zwnj;توجهی بیشتر از سال گذشته شده است.&nbsp;<br /><br />امسال در این بازه زمانی، شاخص آلودگی هوا در 37 روز (از 50 روز)، وضعیت &laquo;ناسالم برای شهروندان خاص و ناسالم برای همه شهروندان&raquo; پیدا کرد و تنفس در شهر تنها در 13 روز امکان&zwnj;پذیر- وضعیت قابل قبول- شد. این درحالی است که روزهای &laquo;قابل&zwnj;قبول&raquo; به لحاظ شاخص آلودگی هوا در 50 روز مشابه در سال گذشته، 22 روز بوده است. تازه، همین وضعیت &laquo;قابل قبول&raquo; یا &laquo;زرد&raquo; به معنای &laquo;آسمان ایده&zwnj;آل&raquo; برای تهران نیست، بلکه کیفیت هوا همچنان یک پله از وضعیت &laquo;پاک&raquo; پایین&zwnj;تر است.<br /><br />در مقایسه صورت گرفته، محرز است که امسال &laquo;آلودگی هوا&raquo; به سمت بدترشدن درحال پیشروی است.<br /><br />علی&zwnj;القاعده متولی اداره شهر در چنین مواقعی باید با اعلام عمومی وضعیت غیرعادی ناشی از تداوم روزهای آلوده، مانع از تشدید آلودگی هوا شده و شرایط زیست در شهر را به حالت طبیعی -قابلیت زیست- برای شهروندان برگرداند.&nbsp;<br /><br />اما چرا عکس&zwnj;العملی که دولت&zwnj;های محلی در خیلی از کلان&zwnj;شهرهای مدرن و توسعه&zwnj;یافته دنیا هنگام غیرطبیعی شدن اوضاع یک متغیر شهری انجام می&zwnj;دهند را ما در تهران شاهد نیستیم؟ &nbsp;برای پاسخ به این پرسش با یک پرسش مهم&zwnj;تر روبه&zwnj;رو می&zwnj;شویم؛&zwnj; &laquo;متولی شهر تهران کیست؟&raquo;<br /><br />این پرسش کلیدی اگر بدون انواع ملاحظه&zwnj;های سیاسی و به شکل دقیق و صریح پاسخ داده شود، جواب آن موجب &laquo;به کار افتادن کلید حل چالش&zwnj;های شهر&raquo; خواهد شد.<br /><br />وضع موجود اداره پایتخت- از فرآیند تصویب سیاست&zwnj;های شهری تا نحوه اجرا و حتی مواجهه شهر با یک بحران- نشان می&zwnj;دهد &laquo;تهران مسوول تام&zwnj;الاختیار ندارد&raquo;.&nbsp;<br /><br />دولت از طریق چند دستگاه دولتی همچون استانداری و ادارات و سازمان&zwnj;های متولی ارائه خدمات دولتی به شهروندان، تا حد زیادی بر شهر تهران تسلط دارد و به نوعی خود را صاحب اختیار و مسول حوزه&zwnj;های خدمات زیرساختی می&zwnj;داند.&nbsp;<br /><br />شهرداری نیز امور مستقیم و مرتبط با نگهداری شهر از جمله تامین انواع خدمات شهری-سکونتی و همچنین مسوولیت واکنش سریع به حوادث غیرمترقبه شهری را برعهده دارد. شهرداری در عین حال برای توسعه یا بازسازی و ترمیم فیزیک شهر (ساخت&zwnj;وسازها) نیز نقشه اجرایی مصوب دارد و برای توسعه&zwnj;دهنده&zwnj;ها مجوز (پروانه ساختمانی از روی طرح تفصیلی) صادر می&zwnj;کند. در ظاهر مهم&zwnj;ترین تکالیف دولت و شهرداری در حوزه تهران (پایتخت)، &laquo;مرزبندی&zwnj;ها&raquo; در مسوولیت، اختیارات و وظایف را مشخص کرده است. اما در واقعیت کار و امور اجرایی، &laquo;مداخله&zwnj; و آشفتگی&raquo; به قدری شدید است که برآیند آنها سبب شد، امکان انجام ساده&zwnj;ترین اقدام برای حل یک مشکل از سوی مدیران شهر سلب و در نتیجه،&zwnj; مشکل به بحران تبدیل شود.<br /><br />ماجرای پرونده &laquo;آلودگی گوگردی آسمان پایتخت&raquo; به&zwnj;صورت شفاف پیامد &laquo;مداخله و آشفتگی&raquo; در سازوکار مدیریت شهر تهران را بازگو می&zwnj;کند و نشان می&zwnj;دهد &laquo;شهرداری به&zwnj;عنوان شهربان شهر از یک طرف جعبه&zwnj;ابزاری از اهرم&zwnj;های اقتصادی برای تنظیم جریان&zwnj;ها و فعالیت&zwnj;های مختلف شهری در مسیر تضمین حقوق و منافع شهری اکثریت ساکنان شهر&raquo; را در اختیار دارد. اما از طرف دیگر به&zwnj;خاطر دخالت&zwnj;های دولتی ناشی از تسلط نامتعارف تصمیمات دولت بر سیاست&zwnj;های شهری و آشفته&zwnj;بازار مصوبات مبهم و ناقص دستگاه&zwnj;های دولتی بالاسر شهر،&zwnj; این جعبه&zwnj;ابزار رها شده و شهر از منافع آن محروم مانده است.<br /><br />شهرداری تهران اولین ارگانی بود که از &laquo;تغییر جنس آلودگی هوا در نیمه دوم امسال&raquo; باخبر شد. ایستگاه&zwnj;های سنجش غلظت پنج نوع آلاینده اصلی آسمان پایتخت که تحت مدیریت شهرداری تهران قرار دارد، درست در تاریخ سوم آذر درباره &laquo;صعود بی&zwnj;سابقه شاخص غلظت گاز دی&zwnj;اکسید گوگرد به سطح عددی 45&raquo; آلارم دادند. &nbsp;این شاخص در همه روزهای سال 98 همواره زیر عدد 30 قرار داشت و حتی در 8 ماه اول امسال نیز از سطح 35 فراتر نرفته بود. شاخص غلظت گاز دی&zwnj;اکسید گوگرد در 15 آذر نیز مجددا &laquo;رکورد صعودی&raquo; زد و به عدد 60 رسید.<br /><br />برای مدیران شهری تهران در همان روزهای آذر با پایش روزانه شاخص آلودگی هوا اثبات شد &laquo;مصرف سوخت پرگوگرد&raquo; در شهر یا اطراف شهر تهران به شکل حجیم افزایش پیدا کرده است. شهروندان هم البته با تغییر رنگ آسمان و شکل&zwnj;گیری لایه سنگینی از &laquo;مه&zwnj;دود&raquo; در همان ایام، نسبت به غیرعادی شدن اوضاع آسمان شهر حساس شدند. در آن مقطع ،اما خبری از &laquo;واکنش دستگاه&zwnj;های بالاسری شهرداری&raquo; به اوضاع زیست&zwnj;محیطی پایتخت نبود.<br /><br />در همان ماه پایانی آذر به&zwnj;دنبال &laquo;به قطعیت رسیدن مدیران شهری درباره افزایش پیدا کردن مصرف سوخت پرگوگرد&raquo;، بررسی&zwnj;هایی درباره شناسایی عاملان این مصرف صورت می&zwnj;گیرد. سوخت پرگوگرد شامل سوخت&zwnj;های مایع مازوت و گازوئیل است. محل مصرف اولی، صنایع، پالایشگاه&zwnj;ها و نیروگاه&zwnj;ها هستند و دومی را، هم این منابع ثابت آلاینده و هم خودروهای دیزلی می&zwnj;سوزانند. بنابراین لازم بود شهرداری تحقیقات فنی انجام دهد تا مشخص شود آیا هر دو منابع ثابت و متحرک در &laquo;گوگردی کردن آسمان پایتخت&raquo; سهم دارند یا فقط یکی از آنها موثر است. تحقیقات مشخص کرد نقش منابع ثابت در این ماجرا،&zwnj; پررنگ و موثر است. &laquo;افزایش شاخص گاز دی&zwnj;اکسید گوگرد در ساعات میانی روز&raquo; و &laquo;مصرف دیزلی&zwnj;ها از گازوئیل دارای استاندارد یورو4&raquo; نشان می&zwnj;دهد آلودگی گوگرد ریشه در پمپاژ این گاز از برخی صنایع و نیروگاه&zwnj;های خارج از شهر تهران به آسمان تهران دارد.<br /><br />بنابراین مرحله اول مواجهه با چالش &laquo;آلودگی گوگرد&raquo; که همان تشخیص درباره علت بروز چالش است با مسوولیت شهرداری صورت گرفت و چند روز زودتر از واکنش&zwnj; برخی وزرا و مقامات ارشد دولت نسبت به این نوع آلودگی، برای مدیران شهر تهران اثبات شد جنس آلودگی جدید چیست و سرمنشأ آن کجاست.<br /><br />اما در مرحله دوم که &laquo;اقدام برای مهار چالش&raquo; است، کار به موازی&zwnj;کاری و دخالت دستگاه&zwnj;های دولتی برخورد کرد و نتیجه این شد که &laquo;ناتوانی در اقدام به موقع، کارگشا و موثر&raquo; اوضاع شهر تهران را به&zwnj;جایی رساند که در 8 دی ماه شاخص غلظت گاز دی&zwnj;اکسید گوگرد به&zwnj;عنوان &laquo;آلاینده ویرانگر ریه و سیستم&zwnj;های دفاعی بدن&raquo; از سطح بی&zwnj;سابقه آذر هم تجاوز کرد و به عدد 63 رسید. این شاخص در 10 دی به عدد 65 رفت و در روز 14 دی عدد 85 را ثبت کرد. در روزهای اخیر نیز مجددا سطح آلودگی گوگرد بعد از آتش&zwnj;بس یک هفته&zwnj;ای مازوت&zwnj;سوزها، رو به افزایش گذاشته است.<br /><br />&laquo;آلودگی هوا&raquo; یک بحران مهم شهری محسوب می&zwnj;شود و &laquo;آلودگی گوگردی&raquo; که جنس آن بیشتر &laquo;آلودگی مازوتی&raquo; است ابربحران به حساب می&zwnj;آید.<br /><br />مسوولیت حل این پرونده مطابق الگو&zwnj;های جهانی مواجهه با بحران&zwnj;های شهری می&zwnj;تواند با مدیریت شهری تهران باشد، چراکه جعبه&zwnj;ابزار لازم برای حل این پرونده و مهار پمپاژکنندگان آلودگی، بیشتر دست شهرداری است تا دست دولت. اما هفته اول دی ماه در استانداری تهران جلسه&zwnj;ای با عنوان کمیته اضطرار تشکیل می&zwnj;شود تا برای &laquo;آلودگی&raquo; تصمیم بگیرند؛ نتیجه جلسه به &laquo;اجماع برای تعطیلی دو روزه شهر&raquo; منجر می&zwnj;شود. اما برخلاف انتظار عمومی و کارشناسی، این تصمیم به&zwnj;جای تصویب سریع و اعمال از فردای روز جلسه،&zwnj; داخل پاکت نامه اداری گذاشته و تحویل معاون اول رئیس&zwnj;جمهور می&zwnj;شود تا مقامات بالاتر- اوج آشفتگی در تصمیمات شهری آن هم حین یک ابربحران از جنس آلودگی گوگردی- در زمان مقتضی نسبت به تصمیم اولیه، حکم نهایی صادر کنند. این فرآیند پیچیده در نهایت گره را باز نکرد، به&zwnj;طوری&zwnj;که نه شهر تعطیل شد و نه اینکه اقدامی در جهت مهار پایدار بحران صورت گرفت به&zwnj;طوری&zwnj;که در روزهای بعد، شاخص آلودگی دی&zwnj;اکسید گوگرد بالاتر رفت.<br /><br />البته که در روزهای میانی دی با اظهارنظر برخی مقامات درباره این ابربحران،&zwnj; ظاهرا شیرهای مصرف سوخت&zwnj;های پرگوگرد در اطراف شهر تهران، به سمت بسته شدن چرخید اما هنوز &laquo;اقدام اساسی&raquo; صورت نگرفته است.<br /><br />اگر تهران یک شهربان قدرتمند- مدیریت شهری دارای اختیار و مسوولیت تمام و کمال- داشت، تنها با یکی از ابزارهای اقتصادی کاملا رایج در همه شهرهای بزرگ و مدرن، می&zwnj;توانست در برابر استفاده از سوخت&zwnj;های ویرانگر محیط&zwnj;زیست، &laquo;بازدارندگی&raquo; قوی و تضمینی ایجاد کند. &laquo;عوارض شهری&raquo; یک ابزار اقتصادی تیز و برنده در برابر تولیدکنندگان عارضه&zwnj;های شهری محسوب می&zwnj;شود. صنعتی که در گوشه شهر تهران به هر دلیل- چه سیاست تحمیلی قیمت&zwnj;گذاری از طرف دولت و چه با انتخاب خود- برای تامین انرژی مورد نیاز تولید، دست به مصرف &laquo;سوخت مخرب ریه پایتخت&raquo; می&zwnj;زند، باید بلافاصله متحمل پرداخت بیشتر انواع عوارض شهری درحال پرداخت شود تا &laquo;ریسک اقتصادی&raquo; تولید عارضه برای شهر در نهایت مانع از ادامه تولید این عارضه شود.&nbsp;<br /><br />همین &laquo;عوارض شهری&raquo; اما برای تغییر و دریافت با قیمت واقعی، نیازمند هماهنگی فرسایشی مدیریت شهری با دولت است که در عمده رخدادهای مشابه، تجربه نشان داده دولت به&zwnj;دلیل آنچه ترس اجتماعی از عواقب افزایش عوارض&zwnj; شهری عنوان می&zwnj;شود، با &laquo;قدرتمندشدن عوارض شهری&raquo; مخالف است. نمونه شاخص این مقاومت در داستان &laquo;واقعی شدن عوارض تردد با خودروی شخصی طی سال&zwnj;های اخیر&raquo; قابل بررسی است. امسال پیش از بروز آلودگی گوگرد در تهران، شهر با دو مساله بزرگ دیگر دست به گریبان بود؛ &laquo;ازدحام مسافران شبکه حمل و نقل عمومی در پیک صبحگاهی و شبانگاهی سفرهای کاری&raquo; و همچنین &laquo;تلاش گروهی برای دور زدن ضوابط طرح تفصیلی&raquo;. مساله اول که در این ایام کرونا، عملا مسبب ابتلای بیشتر شده است، در همه شهرهای بزرگ دنیا به&zwnj;خاطر &laquo;قدرتمند بودن دولت&zwnj;های محلی&raquo; با یک تصمیم ساده حل شد. شهرداری&zwnj;های شهرهای بزرگ برای جلوگیری از ازدحام مسافر در شبکه حمل&zwnj;ونقل عمومی در عصر کرونا، &laquo;طرح ساعت کاری شناور و انعطاف در ساعت شروع کار و فعالیت رسته&zwnj;های مختلف شغلی&raquo; را به اجرا درآوردند تا پیک سفر عملا از بین برود. اما در پایتخت، شهربان ضعیف ناشی از دخالت و آشفتگی مسوولیت&zwnj;های دولت و شهرداری نسبت به شهر باعث شده شهروندان تهرانی در برابر این مساله نیز بی&zwnj;دفاع بمانند.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: دنیای اقتصاد</span></p>