252399 معاون وزیر علوم: صندلی دانشجویان دکتری خالی می‌ماند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در آینده نزدیک اکثر دانشگاه‌های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره‌های دکتری روبرو می‌شوند. <p><span style="font-size: 12px">غلامحسین رحیمی در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک&zwnj;های علم و فناوری و مراکز رشد ایران گفت: هر سال که می&zwnj;گذرد بخش پژوهش دوره&zwnj;های آموزشی اهمیت بیشتری پیدا می&zwnj;کند و اهتمام به پژوهش افزایش می&zwnj;یابد و نشان می&zwnj;دهد که با وجود شیوع کرونا باید برنامه&zwnj;هایی داشته باشیم که پژوهش آسیب نبیند و فزونی یابد و در عرصه کمیت و کیفیت و دستاورد رشد کند.<br /><br />رحیمی در این کنفرانس ملی که به صورت مجازی و به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اکثر دانشگاه&zwnj;های کشور با کمبود داوطلب ورود به دوره&zwnj;های دکتری روبرو می&zwnj;شوند، اظهار داشت: باید بخشی از پژوهشگران دانشگاهی دوره&zwnj;های دکتری به ویژه در دانشگاه&zwnj;های استانی به شیوه&zwnj;های دیگر تامین شوند و لذا ما نمی&zwnj;توانیم به طور مرتب روی متقاضیان نامحدود دوره&zwnj;های دکتری و کارشناسی ارشد حساب کنیم.<br /><br /><b>لزوم تقویت دوره&zwnj;های پسادکتری و دستیار پژوهشی</b><br />به گفته وی، باید دوره&zwnj;های پسادکتری و دستیار پژوهشی را تقویت کنیم و دپارتمان&zwnj;های مهندس مکانیک باید برنامه&zwnj;های جدی داشته باشند تا دوره&zwnj;های پسادکتری و دستیار پژوهشی را جایگزین دوره&zwnj;های دکتری کنند و این امر اعتباراتی می&zwnj;خواهد که باید بخشی از آن توسط دانشگاه&zwnj;ها و بخشی از سوی صندوق&zwnj;ها و نهادهای حمایتی مانند بنیاد نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران تامین شود یا از طریق اعتبارات پژوهشی 40 درصد که از طریق عقد قرارداد بین دستگاه&zwnj;ها و پژوهشگاه&zwnj;ها و دانشگاه&zwnj;ها تامین می&zwnj;شود.<br /><br />معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه تصریح کرد: اساتید ما باید موضوعاتی را برای پروپوزال&zwnj;ها جهت جذب پسادکتری پیشنهاد کنند که دستگاهی که بودجه را تامین می&zwnj;کند آن موضوع را بپذیرد و هر دانشگاهی که وسیع&zwnj;تر وارد این عرصه شود امکانات بیشتری جذب خواهد کرد.<br /><br /><b>تفاوت فاحش در سرانه جذب اعتبار در دانشگاه های دولتی</b><br />وی افزود: دانشگاه دولتی داریم که سرانه جذب اعتباراتش از طریق عقد قرارداد زیر یک میلیون تومان است و دانشگاه دولتی دیگری نیز داریم که 800 میلیون تومان قرارداد بسته است و این تفاوت فاحش میان دانشگاه&zwnj;ها قابل قبول نیست.<br /><br />رحیمی به بحث مهارت&zwnj;آموزی در رشته&zwnj;های فنی و به خصوص مهندسی مکانیک اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ما کمک کردن به بالا بردن قابلیت اشتغال&zwnj;پذیری دانشجویان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است در این سه، چهار سال گذشته با ایجاد مراکز مهارت&zwnj;آموزی و ایجاد مراکز کارآفرینی این آمادگی ایجاد شده که اگر انجمن&zwnj;ها برای مهارت&zwnj;آموزی برنامه&zwnj;های مناسبی دارند این برنامه&zwnj;ها را برای ما بفرستند. در هر حال باید بدانیم که انجام تحقیقات قابل چاپ در مجلات بین&zwnj;المللی و داخلی همیشه جایگاه ویژه خود را دارد و یکی از شاخص&zwnj;های ارزیابی دانشگاه ها همین چاپ مقالات بین&zwnj;المللی است.<br /><br />وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر آن است که دانشگاه&zwnj;ها در گسترش و تقویت ارتباط با صنعت بکوشند. ارتباط با صنعت دو بخش دارد؛ بخش اول گرفتن پروژه مبتنی با نیاز صنایع و بخش دوم حضور اساتید در صنایع مختلف برای برنامه&zwnj;ریزی بهتر تا مدیریت بهتری انجام شود که در این راه با کمک از سامانه ساتع برای جذب 40 درصد اعتبارات دستگاه&zwnj;ها و سامانه سمات که مربوط به یک درصد می&zwnj;شود می&zwnj;توان برنامه&zwnj;ریزی کرد. رشته&zwnj;های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک از چند رشته اول دانشگاهی است که در حوزه توسعه فناوری خیلی نقش دارد و مشارکت مهندسان مکانیک در حوزه فناوری باید مشارکتی اثرگذار باشد.<br /></span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">خبرآنلاین</span></span></p>