253907 ایمان پورمقیمی: طراحی مسابقه کاملا ایرانی ریسک دارد پیمان پورمقیمی تهیه‌کننده، کارگردان و برنامه‌ساز مسابقات تلویزیونی است که این روزها مسابقه وی با نام «هوش برتر» از شبکه نسیم پخش می‌شود و مخاطبان بسیار دارد. <p><span style="font-size: 12px">او با فعالیت در برنامه هوش برتر تجربه حرفه&zwnj;ای موفقی برای خود رقم زده و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه&zwnj;ای نظیر امیرحسین مدرس، افشین ذی&zwnj;نوری و... باعث توفیق هوش برتر شد. سری دهم هوش برتر از 27 اسفند 98 تا 4 اردیبهشت 99 در 38 قسمت 45 دقیقه ای با اجرای افشین زی&zwnj;نوری پخش شد. در این سری 64 شرکت کننده حضور داشتند و برای نخستین بار از مرحله فینال گروهی به بعد، رقابت ها به صورت رفت و برگشت برگزار شد. سراغ پورمقیمی رفتیم تا در مورد تولید مسابقات تلویزیونی و چالش&zwnj;های این عرصه با او گفت&zwnj;وگویی داشته باشیم.<br /><br /><b>&nbsp;شما حداقل یک دهه است که به&zwnj;طور مستمر در حوزه مسابقه&zwnj;سازی فعالیت دارید. همیشه هم سعی کرده&zwnj;اید که مسابقه&zwnj;هایی با طراحی ایرانی داشته باشید و حالا که به هوش برتر رسیده&zwnj;اید فکر می&zwnj;کنم برندی مخصوص به خود شماست چرا اینقدر روی &laquo;ایرانی بودن&raquo; و &laquo;بومی کردن&raquo; تاکید دارید به&zwnj;ویژه که الان خیلی&zwnj;ها سراغ &laquo;کپی&zwnj;های خوب&raquo; رفته&zwnj;اند؟</b><br />من با کپی صد درصدی مخالفم چون مسابقه&zwnj;های خارجی نه به فرهنگ ما می&zwnj;خورد نه ساختار مسابقه&zwnj;های آنها با ما یکی است و بعد ما بدون در نظر گرفتن اینها همان مسابقه&zwnj;ها را عینا می&zwnj;خواهیم اینجا پیاده کنیم اما می&zwnj;بینیم نمی&zwnj;شود. از خود شرکت&zwnj;کننده تا ساختار همه چیز اینجا تغییر می&zwnj;کند چون هنوز فرهنگش پیدا نشده است. مثلا مردم آنجا حتی در یک مسابقه با درجه ضعیف کاملا راحت هستند اما اینجا شرکت&zwnj;کننده وقتی اینجا جلوی دوربین می&zwnj;آید خودش نیست و گویی فیگور عکاسی می&zwnj;گیرد.<br /><b>&nbsp;برنامه&zwnj;سازی که سراغ مسابقه&zwnj;های خارجی می&zwnj;رود اینها را می&zwnj;داند؟</b><br />کسی که سراغ مسابقه خارجی برود بدون این&zwnj;که ساختار را بفهمد و این نکته&zwnj;ها را در نظر بگیرد فریب می&zwnj;خورد و بعد مسابقه&zwnj;ای که پیاده&zwnj;سازی می&zwnj;کند مثل شیر بی&zwnj;یال و دم است که هر قسمت آن را کنار بگذارید دیگر به شیر نمی&zwnj;ماند و شکست می&zwnj;خورد.<br />&nbsp;با این حال فکر می&zwnj;کنم خود شما در طراحی&zwnj;هایتان به این مسابقه&zwnj;ها و گیم&zwnj;شوها توجه داشته&zwnj;اید و حتی پیگیری و دنبال می&zwnj;کنید.<br />بله من کاملا پیگیر این مسابقه&zwnj;ها هستم. &laquo;نشان برتر&raquo; در سال 90 که چند فصل از آن روی آنتن شبکه دو رفت از جمله مسابقه&zwnj;هایی بود که خیلی دیده شد و در ژانر مسابقه&zwnj;های قدرتی بود. قبل از نشان برتر کلی از مسابقه&zwnj;ها و برنامه&zwnj;های تلویزیونی این مدلی را تماشا کردم، حدود 70 یا 80 مسابقه دیدم که هنوز هم در آرشیوی نگه&zwnj;شان داشته&zwnj;ام. همه این مسابقات را می&zwnj;دیدم نه برای کپی، برای این&zwnj;که ایده بگیرم و شما هیچ آیتمی از برنامه&zwnj;های مرا پیدا نمی&zwnj;کنید که کپی باشد چون از هر ایده&zwnj;ای که گرفتم سعی کردم با فرهنگ خودمان بومی سازی&zwnj;اش کنم. مثلا مسابقه &laquo;این خانواده&raquo; را در شبکه سه داشتم و همان را با مسابقه&zwnj;های دوران کودکی&zwnj;ام بومی&zwnj;سازی کردم. مسابقه&zwnj;هایی مثل &laquo;پازل&raquo;، &laquo;دوز بازی&raquo; یا... را در فرم بزرگ ساختیم و در چند فصل پخش شد و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت.<br /><b>&nbsp;در هوش برتر که 10 فصل آن در یکسری روی آنتن رفت و الان سری دوم با قالبی جدید پخش می&zwnj;شود چطور؟ باز هم به مسابقات جهانی توجه داشتید؟</b><br />همه مسابقات دنیا در این سال&zwnj;ها به سمت اطلاعات عمومی رفته است اما ما یک پله بالاتر رفته&zwnj;ایم و به سمت هوش و استعداد حرکت کردیم، 580 بازی طراحی کردیم که همه آنها با مضامین هوش شکل گرفت.<br /><b>&nbsp;چرا همین اتفاق برای سایر گیم&zwnj;شوها رخ نمی&zwnj;دهد؟ قطعا طراحی یک برنامه سختی&zwnj;های زیادی دارد اما چرا همه سمت کپی&zwnj;ها می&zwnj;روند؟</b><br />سختی&zwnj;هایش در یک کلام خیلی بیشتر از چیزی است که فکر می&zwnj;کنید. شما دائم باید بازی طراحی کنید همان&zwnj;طور که گفتم در فصل پیش 580 بازی طراحی کردیم در فصل جدید تا الان که حدود 40 قسمت از برنامه پخش شده است 112 بازی طراحی کرده&zwnj;ایم. یک تیم هفت نفره داشتیم که الان پنج نفر هستند و اینها همه خوره بازی هستند. در دفتر کار برای خودمان تورنمنت راه انداختیم و هر پنج نفرمان مریض بازی هستیم. (با شوخی می&zwnj;گوید)<br />&nbsp;اتفاقا یکی از مشکلات برخی مسابقات خارجی هم همین است که با یک هیجان اولیه سراغ آن می&zwnj;روند اما در ادامه تغییری پیدا نمی&zwnj;کند و برای مخاطب به تکرار می&zwnj;رسد.<br />دقیقا همین&zwnj;طور است. مسابقه &laquo;راز سیب&raquo; را که سال&zwnj;ها پیش فرهاد جم اجرا می&zwnj;کرد از مسابقه&zwnj;های موفق تلویزیون بود اما یک نقطه ضعفش همین بود که بازی&zwnj;ها را عوض نمی&zwnj;کرد. یک برگ برنده هوش برتر هم همین است که مرتب بازی&zwnj;ها را تغییر می&zwnj;دهیم تا برای مخاطب تکراری نشود. همین&zwnj;ها باعث شد خود این برنامه به برند تبدیل شود. &laquo;هوش برتر&raquo; سال 95 روی آنتن رفت و سال 97 کپی شد و دیدم در یکی از کشورها مدلی از آن را ساخته بودند. باید به مسابقه افت و خیز و هیجان بدهیم و نمی&zwnj;شود صرفا مسابقه&zwnj;ای را بدون در نظر گرفتن این هیجانات کپی کنیم.<br /><b>&nbsp;چه چالش دیگری وجود دارد که ممکن است رفتن به سمت مسابقه&zwnj;های بومی را سخت کند؟</b><br />ما در زمینه طراحی صحنه دستمان بسته است و این خیلی مساله مهمی است. خودم برای مسابقه &laquo;نشان برتر&raquo; به قالبی برای یک سبد نیاز داشتم که برای سفارش آن حدود 54 میلیون هزینه کردیم که به سال 92 برمی&zwnj;گردد. من از آن سبد فقط دو عدد می&zwnj;خواستم و همین هزینه هم خیلی زیاد بود.<br />اما &nbsp;خارج از ایران سری سازی دارند و هزینه&zwnj;ها پایین می&zwnj;آید &nbsp;یا به صورت نمونه و تعداد اندک، تجهیزات<br />مورد نظر ساخته می&zwnj;شود یا به صورت سه بعدی تدارک دیده می&zwnj;شود و همه اینها مشکل هزینه را جبران می&zwnj;کند.<br /><b>&nbsp;خود شما برای طراحی دکور و تجهیزات صحنه در مسابقه&zwnj;ها چه می&zwnj;کنید؟</b><br />من معمولا متریال را با تیم مهندسی که دارم تهیه می&zwnj;کنم. خودمان طراحی می&zwnj;کنیم و می&zwnj;سازیم و اتفاقا همین هم آشنایی با تجهیزات و متریال می&zwnj;خواهد. تهیه کننده مسابقه را می&zwnj;بیند و خوشش می&zwnj;آید اما با متریال آشنا نیست و وقتی مسابقه را می&zwnj;خواهد اجرایی کند به مشکل می&zwnj;خورد. طرح اولیه با طرحی که می&zwnj;خواهید اجرا کنید متفاوت می&zwnj;شود، برخی باید بروند از کشور خارجی اصل همان متریال را تهیه کنند، چون اینجا &nbsp;نمی&zwnj;توان به&zwnj;راحتی تجهیزات را طراحی کرد برخی اما به این موارد توجهی ندارند برای همین مسابقه را کپی می&zwnj;کنند اما با تجهیزاتی که نمی&zwnj;تواند مثل همان مدل اصلی عمل کند. برخی فقط به مجری توجه دارند که ویترین مسابقه است. به همین دلیل وقتی می&zwnj;خواهید از مسابقه&zwnj;های خارجی کپی کنید، مثل قمار است شاید بگیرد و امکان هم دارد عملی نشود اما در هر حال برای طراحی و ساخت یک مسابقه که بومی سازی کنید، کار سخت و سنگینی است. سخت بودنش از دلایلی است که کمتر سراغ طراحی یک برنامه ایرانی می&zwnj;روند. خود تیم ما همیشه در حال کار است. ما پنجشنبه و جمعه و تعطیلات نداریم، امسال دوم عید برای هوش برتر سرکار بودم؛ مسابقه&zwnj;ای که به نظرم جزو تکنیکی&zwnj;ترین و فنی&zwnj;ترین مسابقات تاریخ است و چند نوع برنامه نویس و مهندسی اجرا در کار دخیل هستند و همه چیز خودکار پیش می&zwnj;رود.<br /><b>&nbsp;با همه این سختی&zwnj;ها باز هم وسوسه می&zwnj;شوید خودتان مسابقه را طراحی کنید؟</b><br />وقتی وارد چالش می&zwnj;شوید آن را دوست دارید و هر چالش جدید برایم لذتبخش است. از کودکی هم گیم&zwnj;باز بودم، رقابت را دوست دارم و این فصل را بیشتر از هوش برتر قبلی دوست دارم. فکر می&zwnj;کنم تکامل یافته است. خیلی از برنامه سازان و کارگردانان درباره آثارشان می&zwnj;گویند همه کارها مثل بچه&zwnj;هایشان هستند و بین آنها فرقی نمی&zwnj;گذارند ولی برای من این فصل از هوش برتر &nbsp;مهم&zwnj;تر از همه است، چون به هوش&zwnj;های هشت&zwnj;گانه می&zwnj;پردازد و کاملا علمی است. کارشناس&zwnj;ها کنار ما بودند و تلاش زیادی کردیم تا واقعا آگاهی دهنده باشد.<br /><b>&nbsp;طراحی همین فصل چقدر طول کشید؟</b><br />ما همزمان با سری 9 و 10 در فصل اول به تغییر رویکرد فکر کردیم و طراحی برنامه یکباره شکل نگرفت. حدود<br />5/1 سال قبل به طراحی جدید فکر کرده بودیم. طراحی&zwnj;هایی ارائه شد، در شبکه چکش&zwnj;کاری شد و رفع نواقص کردیم. سعی کردیم مسابقه را به&zwnj;روز پیش ببریم. دیدیم همه سمت تبلت و بازی رایانه&zwnj;ای رفته&zwnj;اند و ما هم سعی کردیم از همین فضا در فصل جدید مسابقه استفاده کنیم. همان بازی&zwnj;هایی که در تبلت و گوشی است به شکل به&zwnj;روز و با مضامین هوش&zwnj;های مختلف حرکتی، دیداری، شنیداری و ...<br />&nbsp;در برنامه به کار گرفته شد. همچنین شرکت&zwnj;کننده&zwnj;های مسابقه را آموزش می&zwnj;دهیم و هم طراحی&zwnj;ها انجام می&zwnj;شود تا مخاطب هیجان پیدا کند و شگفت&zwnj;زده شود.<br /><b>&nbsp;بازخوردها چطور بود؟ معمولا مسابقه&zwnj;های کپی به دلیل نام و آوازه اصل برنامه زود مخاطب پیدا می&zwnj;کنند. مسابقه شما چقدر بازخورد دارد و چقدر علاقه&zwnj;مند برای حضور در این برنامه وجود دارد؟</b><br />با این&zwnj;که وارد فصل جدید شدیم اما اتفاقا افت و ریزشی در مخاطب نداشتیم و برعکس با استقبال هم روبه&zwnj;رو شد. فصل جدید به دل خیلی&zwnj;ها نشست. همین الان که حدود 50 قسمت روی آنتن رفته است 4000 نفر ثبت&zwnj;نامی جدید داشتیم که به نظرم اتفاق عجیبی رخ داده است.<br />&nbsp;فکر می&zwnj;کنم خلاف برخی مسابقه&zwnj;هایی که ادعای اطلاعات&zwnj;عمومی دارند سطح مسابقه شما واقعا مخاطب را هم ارتقا می&zwnj;دهد.<br />ما از همان فصل اول همیشه روی این تاکید داریم که هوش و استعداد همانند ماهیچه قابل پرورش است و واقعا همین&zwnj;طور است. الان هم نتایجش را می&zwnj;بینیم. شرکت&zwnj;کننده به این مسابقه می&zwnj;آید، آموزش می&zwnj;بیند و در هوش&zwnj;های مختلف خود را می&zwnj;سنجد.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: جام جم</span></p>