255236 سنگ تمام محمدحسین مهدویان در زخمی کردن بازیگران «زخم کاری» در زخم‌کاری جدا از داستان و نوع روایت، پای یک کارگردانی حساب‌شده در میان است. <p><span style="font-size: 12px">حالا که نزدیک به انتهای سریال &laquo;زخم کاری&raquo; هستیم، می&zwnj;توان با خیالی راحت&zwnj;تر درباره&zwnj;اش حرف زد. سریال پرحاشیه و مهمی که با وجود گیروگرفت&zwnj;هایش موفق شد تا قسمت&zwnj;های روبه&zwnj;پایان همچنان سرزبان&zwnj;ها باشد و به گواه آمار و ارقام (که با خوش&zwnj;بینی فراوان، فرض می&zwnj;کنم واقعی هستند) مخاطب را پای خودش نگه دارد و حتی باعث شود کتاب منبع اقتباسش هم مورد توجه اهالی کتاب&zwnj;خوان قرار بگیرد. باید قبول کرد که این فرایند چیز کمی نیست. حتی سانسور فراوان یا نمایش سریال&zwnj;های جدید هم نتوانست سروصدای &laquo;زخم کاری&raquo; را خاموش کند. جدا از داستان و نوع روایت، پای یک کارگردانی &laquo;فضاسازانه&raquo; و تقریباً حساب&zwnj;شده هم در میان است.<br />دنیای سیاهی که &laquo;زخم کاری&raquo; ترسیم می&zwnj;کند، هضم&zwnj;شدنی نیست. تلخی آدم&zwnj;هایش آزاردهنده است. لحظه&zwnj;های رویارویی شخصیت&zwnj;هایش اذیت&zwnj;کننده است. محمدحسین مهدویان، در فیلم&zwnj;هایش نیز ثابت کرده بود که بلد است لحظه&zwnj;های عصبی&zwnj;کننده و تاریک بسازد. حالا &laquo;زخم کاری&raquo; اوج این &laquo;تاریک&zwnj;سازی&raquo; است. یکی از رویکردهای فضاسازانه&zwnj;ی مهدویان، دوربینی&zwnj;ست که به شکل نامحسوس و ذره&zwnj;ذره به سمت شخصیت&zwnj;های درون کادر زوم می&zwnj;کند. انگار می&zwnj;خواهد زیر پوست آن&zwnj;ها برود. این زوم نرم و نامحسوس، تمهیدی&zwnj;ست که مهدویان در فیلم&zwnj;هایش نیز به فراخور صحنه استفاده کرده بود. حالا در این سریال، این زوم&zwnj;های آرام و روبه&zwnj;جلو، پوست شخصیت&zwnj;های داستان را زخمی می&zwnj;کند تا خونریزی کنند.<br />تمهید دیگر مهدویان که احتمالاً هنگام تدوین به آن فکر شده، قطع&zwnj;های ناگهانی صحنه&zwnj;ها و پرتاب کردن مخاطب به سیاهی مطلق است. این تمهید غافلگیرکننده که حتی در قسمت&zwnj;های اول مخاطب را دچار اشتباه می&zwnj;کند، نکته&zwnj;ی زیرکانه&zwnj;ای&zwnj;ست که برای فضاسازی هر چه بیش&zwnj;تر به کار می&zwnj;آید؛ مخاطب هم همراه شخصیت&zwnj;ها به سیاهی پرت می&zwnj;شود تا در آن دست&zwnj;وپا بزند. هر چه از زمان سریال می&zwnj;گذرد این دست&zwnj;وپازدن بی&zwnj;ثمر، مخاطب را هم مانند مالک (جواد عزتی) خسته و تکیده می&zwnj;کند. کافی&zwnj;ست به تفاوت چهره&zwnj;ی عزتی بین قسمت&zwnj;های اولیه و قسمت&zwnj;های رو به آخر دقت کنید تا متوجه شوید این شخصیت تا چه حد فرسوده شده است. حتی موهای رو به سفیدی رفته&zwnj;اش این فرسودگی را بیش از پیش نمایان می&zwnj;کند. همین فرسودگی به مخاطب نیز منتقل می&zwnj;شود.<br />محمدحسین مهدویان در &laquo;زخم کاری&raquo; مخاطبش را به خفقان می&zwnj;رساند. او نه&zwnj;تنها به شخصیت&zwnj;ها، بلکه به مخاطب&zwnj;هایش هم زخم می&zwnj;زند.<br />با وجود حرف&zwnj;وحدیث&zwnj;های پیرامون مهدویان، باید پذیرفت او یکی از معدود کارگردان&zwnj;هایی&zwnj;ست که &laquo;فضاسازی&raquo; را خوب بلد است.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: سلام سینما</span></p>