255402 آیا سفر ارزان می‌شود؟ اجرایی شدن سفر ارزان و همگانی در قدم اول همکاری بخش دولتی و خصوصی را می‌طلبد و عزت‌الله ضرغامی در نخستین اقدام خود پس از تکیه زدن بر مسند وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این موضوع را در اولویت برنامه‌هایش مطرح کرد. <p><span style="font-size: 12px">قرار گرفتن سفر در سبد خانوار تمامی اقشار جامعه از موضوعات مورد تاکید وزیر میراث&zwnj; فرهنگی، گردشگری و صنایع&zwnj;دستی است. موضوعی که او در نشست انجمن&zwnj;های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور به آن اشاره کرد و از تمامی اصناف خواست که طرح&zwnj;های خود را برای سفرهای ارزان قیمت و متنوع ارائه دهند. او در این نشست تاکید کرد که سفر رفتن حق اقشار متوسط و فرودست است و به همین&zwnj;منظور باید بسته&zwnj;های ارزان قیمتی طراحی شود.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b>اعطای وام&zwnj;های ارزان قیمت و یارانه</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">از آنجا که اقامتگاه و حمل&zwnj;ونقل دو عنصر اصلی و گران&zwnj;قیمت سفر محسوب می&zwnj;شوند، باید برای ارزان&zwnj;تر تمام شدن قیمت آن&zwnj;ها چاره&zwnj;اندیشی شود.<br />اعطای وام&zwnj;های ارزان&zwnj;قیمت به هتل&zwnj;ها از سوی دولت و در مقابل تخفیف آن&zwnj;ها به گردشگران، پرداخت یارانه به شرکت&zwnj;های حمل&zwnj;ونقل، پرداخت تسهیلات کم&zwnj;بهره به شرکت&zwnj;های مسافرتی، عمده فروشان تور و سامانه&zwnj;های آنلاین خدمات سفر برای رزرو یک&zwnj;ساله اقامتگاه&zwnj;ها و عقد قرارداد دولت با این دفاتر از جمله پیشنهادهایی بود که از سوی حسن تقی&zwnj;زاده انصاری رئیس هیئت مدیره جامعه گردشگری الکترونیک برای تحقق آسان&zwnj;سازی سفر مطرح شد.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b>واقعی شدن قیمت سفر با سامان&zwnj;دهی شبکه حمل&zwnj;ونقل</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">حرمت&zwnj;الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری نیز در این خصوص به غیرواقعی بودن قیمت سفرها اشاره کرد و گفت: &laquo;آنچه اهمیت دارد واقعی شدن قیمت سفر است. در حال حاضر ایرلاین&zwnj;ها قیمت&zwnj;ها را به ناحق افزایش داده&zwnj;اند، همین موضوع باعث افزایش قیمت سفر شده است که باید در این مورد ورود جدی شود. از سوی دیگر در شبکه ریلی اعمال قیمت&zwnj;ها به صورت سلیقه&zwnj;ای انجام می&zwnj;شود. همچنین ورود چندین شبکه ریلی برای فروش بسته&zwnj;های سفر آن هم با قیمت&zwnj;های بالا ایجاد اختلال کرده است که تمامی این&zwnj;ها نیاز به ساماندهی جدی دارد.&raquo;&nbsp;<br />ارائه پکیج&zwnj;های مشترک سفر از سوی استان&zwnj;های همجوار و ارائه به شهروندان با قیمت&zwnj;های مناسب از طریق کمک سایر دوایر از دیگر نکات مورد اشاره رفیعی بود.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b>سه طرح در نیمه راه متوقف مانده وزارتخانه در راستای متناسب&zwnj;سازی قیمت سفر</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">ارائه کارت&zwnj;های اعتباری سفر نیز برای اجرای سفر ارزان راهکار مناسبی می&zwnj;تواند باشد. طرحی که سال گذشته تا مرحله اجرا هم رفت، اما به دلیل شیوع کرونا متوقف ماند. کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی به&zwnj;عنوان مجری طرح تفاهمنامه&zwnj;ای را با بانک ملت منعقد کرد و بر اساس آن مقرر شد که اعتباری تا سقف 30 میلیون تومان با نرخ سود چهاردرصد، بازپرداخت 24 ماهه و یک&zwnj;ماه تنفس به متقاضیان داده شود.&nbsp;<br />حسین اربابی درباره این طرح به میراث&zwnj;آریا می&zwnj;گوید: &laquo;با تعداد زیادی تاسیسات گردشگری اعم از رستوران و هتل در سراسر کشور قراردادهایی منعقد شد و تمامی اقدامات برای ارائه کارت&zwnj;های اعتباری سفر به هموطنان صورت گرفت، اما به دلیل کرونا فعلا اجرای آن را متوقف کرده&zwnj;ایم.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">مدیرعامل کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی با تاکید بر این موضوع که این اعتبار به منزله وام نیست، افزود: &laquo;اگر شخصی از این کارت استفاده نکند به سیستم بانکی بدهکار نمی&zwnj;شود و تا شش ماه برای استفاده از آن مهلت در نظر گرفته شده است.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">اربابی همچنین به هتل&zwnj;های کپسولی به&zwnj;عنوان طرح دیگری برای متناسب&zwnj;سازی قیمت سفر اشاره کرد و گفت: &laquo;هتل&zwnj;های کپسولی با هزینه هرشب 50 تا 100 هزار تومان برای دو نفر اقامتگاه&zwnj;های به صرفه&zwnj;ای هستند که در اکوکمپ&zwnj;ها کاربرد زیادی دارند.&raquo; او با اشاره به استقبال از این طرح، ادامه داد: &laquo;با بخش خصوصی تفاهمنامه&zwnj;ای بستیم و برای 1800 هتل کپسولی نیز پیش&zwnj;پرداخت گرفتیم، اما این طرح هم به دلیل ضربه مهیبی که صنعت گردشگری به خاطر کرونا متحمل شد، فعلا متوقف مانده است.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">ایجاد باشگاه زنجیره تامین گردشگری دیگر راهکاری بود که اربابی از آن به&zwnj;عنوان مهمترین راهکار برای کاهش هزینه سفر اشاره کرد. طرحی که به گفته مدیرعامل کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی برای اجرای آن تا مراحل نهایی با بانک پارسیان هم پیش رفته&zwnj;اند و از طرح&zwnj;های ناتمام و بر زمین مانده وزارتخانه محسوب می&zwnj;شود.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b>پیشنهاد احیای طرح موفق دهه 80</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">جمشید حمزه&zwnj;زاده رئیس جامعه حرفه&zwnj;ای هتل&zwnj;داران کشور نیز در اینباره به طرح موفقی در دهه 80 اشاره و خاطرنشان کرد: &laquo;در سال 85 و به مدت دو سال طرحی تحت عنوان سفر ارزان قیمت و با شعار &laquo;سفرهای همه&zwnj;زمانی، همه&zwnj;مکانی، همگانی&raquo; مطرح و اجرا شد که بر اساس آن هتل&zwnj;ها موظف به ارائه تخفیف بالای 30 درصدی بودند. 150 آژانسی که توان اجرای این طرح را داشتند انتخاب و بالغ بر یک هزار پکیج در دفترچه&zwnj;ای به مردم ارائه شد.&raquo;<br />او با تاکید بر این موضوع که این ارزانی به معنای پایین آمدن کیفیت خدمات سفر نیست، افزود: &laquo;به همین دلیل بهتر است به جای سفر ارزان از سفر همگانی استفاده شود. احیای این طرح و استفاده از تجارب آن در کنار همکاری بخش دولتی و خصوصی می&zwnj;تواند همگانی شدن سفر را ممکن کند.&raquo;</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">تسنیم</span></span></p>