256758 کارگردان انیمیشن: ساخت «گذشته» یک چالش بزرگ بود کارگردان انیمیشن «گذشته» بیان کرد در این اثر ۷ دقیقه‌ای با ترس‌ها و مشکلات شخصی خود مواجه شده است. <p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">حمید محمدی، <span style="text-align: justify">انیماتور</span> حرفه&zwnj;ای تکنیک <span style="text-align: justify">استاپ&zwnj;موشن</span> است که نزدیک به 18 سال در این حرفه فعالیت داشته است. اما بعد از سال&zwnj;ها احساس می&zwnj;کند که دیگر <span style="text-align: justify">انیمیت</span> برایش چالشی ندارد و تصمیم می&zwnj;گیرد که اولین انیمیشن کوتاه خود را بسازد. &laquo;گذشته&raquo; انیمیشن کوتاه <span style="text-align: justify">هفت</span> دقیقه&zwnj;ایست که حاصل 5 سال زحمت محمدی است. انیمیشنی که حتی روایت آن هم برداشتی از شخصیت خود کارگردان است. این انیمیشن که ساخت آن به تازگی به اتمام رسیده است، در اولین حضور جشنواره&zwnj;ای خود در جشنواره بین&zwnj;المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در دومین حضور خود به جشنواره بین&zwnj;المللی فیلم کوتاه تهران <span style="text-align: justify">راه</span> یافته است.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی درباره فعالیت خود در حوزه انیمیشن توضیح داد: از سال 1376 در مرکز پویانمایی صبا استخدام شدم و تا سال 1379 به&zwnj;عنوان دستیار تصویربردار و فیلمبردار به صورت حرفه&zwnj;ای کار خود را ادامه دادم. در طول این 2 سال با کارگردان&zwnj;هایی مانند مهدی خرمیان، حسین مرادی&zwnj;زاده کار کردم که باعث آشنایی من با <span style="text-align: justify">انیمیت</span> <span style="text-align: justify">استاپ</span> <span style="text-align: justify">موشن</span> شد. به <span style="text-align: justify">انیمیت</span> علاقه&zwnj;مند شدم و حتی صبح&zwnj;ها قبل از همه به استودیو می&zwnj;رفتم تا تست <span style="text-align: justify">انیمیت</span> بزنم و بعد کارگردان می&zwnj;آمد و ایرادهایم را می&zwnj;گرفت.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">محمدی بیان کرد: در آن دوران رسم نبود که کسی دیگر <span style="text-align: justify">انیمیت</span> انیمیشن کارگردان دیگری را انجام دهد. چون هم آن را کار تخصصی می&zwnj;دانستند و هم از دستمزدشان کم می&zwnj;شد. تا اینکه برای اولین بار آقای خرمیان با <span style="text-align: justify">انیمیت</span> کردن من در پروژه &laquo;برکه دوستی&raquo; موافقت کرد. از سال 1380 به این طرف به شکل تخصصی به <span style="text-align: justify">انیمیت</span> <span style="text-align: justify">استاپ</span> <span style="text-align: justify">موشن</span> پرداختم. گاهی با تکنیک&zwnj;های <span style="text-align: justify">کات</span> <span style="text-align: justify">اوت</span> زیر دوربین یا دیجیتال هم کار کرده&zwnj;ام و افتخار همکاری با کارگردانان بسیاری را داشته&zwnj;ام که هرکدام چیزی به من یاد دادند. تا سال 1395 که تصمیم گرفتم اولین انیمیشن <span style="text-align: justify">استاپ</span> <span style="text-align: justify">موشن</span> خودم را کارگردانی کنم.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">این کارگردان انیمیشن توضیح داد: سال&zwnj;ها کار کردن به&zwnj;عنوان یک <span style="text-align: justify">انیماتور</span> و تجربه کار با کارگردان&zwnj;های مختلف مرا به این مرحله رسانده بود که دیگر هیچ کاری برایم چالشی نداشت و کار کردن یکنواخت شده بود. احساس می&zwnj;کردم نیاز به یک چالش بزرگ&zwnj;تر و حتی جدی&zwnj;تر دارم تا بتوانم از تمام تجربیاتم در آن استفاده کنم. در همه سال&zwnj;های کاری&zwnj;ام به ساخت فیلمی با <span style="text-align: justify">روایت</span> خودم فکر کرده بودم ولی تا سال 1391 احساس می&zwnj;کردم زمان آن نرسیده است. بیشتر وقت خود را روی فراگیری کارگردانی گذاشته بودم. تا اینکه شرایطی فراهم شد و تصمیم گرفتم اولین انیمیشن خود را با نگاهی به خودم بسازم، مواجه من با ترس&zwnj;ها و مشکلات بزرگ که توسط آقای حضرت&zwnj;پور نوشته شد.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی درباره <span style="text-align: justify">پروسه</span> ساخت انیمیشن &laquo;گذشته&raquo; بیان کرد: ساخت انیمیشن &laquo;گذشته&raquo; به&zwnj;دلایل زیادی به <span style="text-align: justify">کندی</span> پیش رفت. اول اینکه تعداد لوکیشن&zwnj;های پروژه زیاد بود و دوم بحث مالی مطرح بود که به خاطر کم بودن بودجه مجبور بودم <span style="text-align: justify">بخش</span> بیشتری از کار را خودم انجام بدهم که کمتر مجبور به پرداخت دستمزد باشم. از طرفی هم، چون تمرکزم روی پروژه خودم بود دیگر نمی&zwnj;توانستم کار دیگری را قبول کنم، چرا که کار کاملاً متوقف می&zwnj;شد و من را از فضای کار خارج می&zwnj;کرد. به همین دلیل بود که ساخت انیمیشن کوتاه &laquo;گذشته&raquo; پنج سال طول کشید.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">محمدی گفت: ساخت &laquo;گذشته&raquo; کاملاً برای من چالش بود، به جرات می&zwnj;توانم بگویم تجربه&zwnj;ای که در طول این 5 سال کسب کردم به اندازه 20 سالی بود که در پروژه&zwnj;های متعددی <span style="text-align: justify">انیمیت</span> کرده بودم. چون در پروژه&zwnj;های دیگر من فقط نظر می&zwnj;دادم و اگر نظرم را قبول می&zwnj;کردند مسئولیتش با کارگردان بود ولی خوب و بد شدنش به من ارتباطی نداشت. اما در این پروژه خودم باید تصمیم می&zwnj;گرفتم و مسئولیت خوب و بد آن را برعهده می&zwnj;گرفتم. یکی از مهم&zwnj;ترین چالش&zwnj;های من با توجه به تجربیاتی که داشتم این بود که از سختی کار <span style="text-align: justify">فرار</span> نکنم. چون وقتی خودت هم کارگردان و هم <span style="text-align: justify">انیماتور</span> هستی، سعی می&zwnj;کنی هر جا پلان سختی وجود دارد، ساده&zwnj;اش <span style="text-align: justify">کنی</span>. به همین دلیل بیشتر اوقات زمانم را روی دکوپاژ می&zwnj;گذاشتم. بعد از آن ساخت خیابان لاله&zwnj;زار از اصلی&zwnj;ترین سختی&zwnj;های کار این پروژه بود، چون تلفیق فضای CG با <span style="text-align: justify">استاپ</span> <span style="text-align: justify">موشن</span> در این <span style="text-align: justify">قسمت</span> شکل می&zwnj;گرفت.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتال در سال&zwnj;های اخیر و روی آوردن فیلمسازان به انیمیشن&zwnj;های کامپیوتری ساخت انیمیشن آسان&zwnj;تر شده است و در سراسر دنیا انیمیشن&zwnj;های زیادی با تکنیک دیجیتال ساخته می&zwnj;شوند. ولی از آنجایی که ساخت انیمیشن&zwnj;های دستی و سنتی، به خصوص <span style="text-align: justify">استاپ</span> <span style="text-align: justify">موشن</span> کم شده است، همواره این نوع انیمیشن&zwnj;ها در جشنواره&zwnj;ها بیشتر مورد توجه قرار می&zwnj;گیرند.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">محمدی در پایان گفت: فیلم&zwnj;ها و انیمیشن&zwnj;های کوتاه از این دست، صرفاً برای نمایش و حضور در جشنواره&zwnj;ها ساخته می&zwnj;شوند و جشنواره&zwnj;ها بستر مناسبی برای نمایش و دیده شدن این گونه از فیلم&zwnj;ها هستند. در حال حاضر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که تهیه&zwnj;کننده انیمیشن کوتاه &laquo;گذشته&raquo; است پخش بین&zwnj;المللی کار را برعهده دارد. در کنار تیم آن&zwnj;ها، خودم هم برنامه&zwnj;هایی دارم که امیدوارم اجرایی شود.</span></p><p dir="rtl" style="text-align: justify">&nbsp;</p><p dir="rtl" style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">مهر</span></span></p>