مطالب حوزه فناوری

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۱۶ : ۵

شرکت‌ها برای بررسی گفت‌وگوهای کارمندان خود به هوش مصنوعی روی آورده‌اند

حالا شرکت‌های زیادی وجود دارند که از هوش مصنوعی برای قضاوت‌کردن درباره پیام‌های کارمندان و نظارت بر آن‌ها استفاده می‌کنند.
۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۱۳ : ۴۹

بزرگترین جستجوی موجودات فضایی آغاز شد

زمین چشمان کیهانی خود را با فناوری جدید قدرتمند باز می‌کند و اکنون موسسه جستجوی هوش فرازمینی(SETI) به لطف همکاری با رصدخانه ملی رادیو نجوم(NRAO) می‌تواند مجموعه داده‌های بسیار بیشتری را در لحظه پردازش کند.
۱۴۰۲/۹/۲۷ - ۲۲ : ۵۳

تجهیزات عجیب جنگنده نسل ششم چین!

چین سخت در حال تلاش برای ساخت یک جنگنده نسل ششم است. مانند برنامه NGAD که ایالات متحده آمریکا در حال توسعه آن است.
۱۴۰۲/۸/۲۵ - ۱۸ : ۲۳

ژاپن و ناسا متفاوت‌ترین ماهواره‌ جهان را می‌سازند

ناسا و ژاپن اولین ماهواره چوبی جهان را تا سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهند کرد. ماهواره لینگوست به اندازه لیوان قهوه و از جنس چوب درخت ماگنولیاست و وقتی از رده خارج شد، از بین بردن آن ساده خواهد بود. ناسا و آژانس فضایی ژاپن، این پروژه را در راستای تخریب‌پذیری زباله‌های فضایی انجام می‌دهند.
۱۴۰۲/۸/۱۲ - ۱۲ : ۵۸

لمس ابر سیال کوانتومی این حس را دارد!

در نهایت یک آزمایش نشان داد که لمس یک ابر سیال کوانتومی چه حسی دارد؛فیزیکدانان یک کاوشگر مخصوص به اندازه انگشت را در ایزوتوپ هلیوم که فقط تا حدی روی صفر مطلق سرد شده بود فرو بردند و خواص فیزیکی آن را ثبت کردند.
۱۴۰۲/۸/۵ - ۱۱ : ۱۱

گران‌ترین خاک جهان که هر گرمش ۲۳۵ میلیارد تومان است!

بودجه‌ای که ناسا برای ماموریت اوسیریس رکس هزینه کرد ۸۰۰میلیون دلار بود و درنهایت حدود ۱.۱۶میلیارد دلار برای آوردن کمتر از ۲۵۵ گرم نمونه هزینه خواهد شد.
۱۴۰۲/۸/۳ - ۱۱ : ۴۶

فاش کردن اسرار پری دریایی فیجی با اشعه ایکس

دانشمندان در حال بررسی یک «پری دریایی» عجیب و غریب هستند که به نظر می‌رسد بخشی از آن ماهی، بخشی میمون و بخشی دیگر شبیه یک خزنده است.
۱۴۰۲/۸/۲ - ۱۶ : ۱۰

رمزگشایی از سیستم ایمنی انسان با هوش مصنوعی ممکن می‌شود؟

هوش مصنوعی بسیاری از حوزه‌های صنعت و جامعه را متحول کرده است، اکنون ابزار‌هایی را برای کشف پیچیدگی عظیم سیستم ایمنی و تغییر آینده سلامت انسان فراهم می‌کند.
۱۴۰۲/۷/۳۰ - ۱۲ : ۳۸

دانشمندان قانون گمشده برای تکامل جهان را پیشنهاد کردند

دانشمندان قانون گمشده‌ای‌ را برای تکامل همه چیز در جهان پیشنهاد کرده‌اند. «قانون افزایش اطلاعات عملکردی» می‌گوید که سیستم‌های پیچیده در طبیعت تکامل می‌یابند تا پیچیده‌تر شوند.
۱۴۰۲/۷/۲۶ - ۱۰ : ۴۲

تامین آب، غذا و اکسیژن در فضا تنها به کمک یک گیاه سرسوزنی!

گیاه ولفیا، به صورت توده‌هایی بزرگتر از یک سر سوزن است، اما می‌تواند یک ماده غذایی ضروری و منبع اکسیژن برای انسان در فضا باشد.
۱۴۰۲/۷/۲۳ - ۱۳ : ۴۲

پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه با حضور یاسمن مقبلی

در آستانه پیاده‌روی فضایی که قرار است در ماه جاری توسط دو فضانورد زن انجام شود، ناسا تاکید کرد که این آخرین پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه نخواهد بود.
۱۴۰۲/۷/۲۰ - ۱۲ : ۱۶

آیا احتمال انقراض انسان در این قرن واقعا ۱ به ۶ است؟!

«توبی اورد»(Toby Ord) فیلسوف اهل آکسفورد در سال ۲۰۲۰، کتابی به نام «پرتگاه»(The Precipice) را درباره خطر انقراض انسان منتشر کرد. او در این کتاب، شانس فاجعه برای گونه ما در طول قرن آینده را یک به شش اعلام کرد.
۱۴۰۲/۷/۱۹ - ۲۱ : ۵۶

پیاده‌روی شبیه‌سازی شده فضانورد ناسا روی ماه!

تصاویر جدید پیاده‌روی فضانورد ناسا نشان می‌دهند که گویا فضانوردان از حالا به ماه بازگشته‌اند.
۱۴۰۲/۲/۶ - ۱۳ : ۲۵

چین بخشی از خاک ماه را به روسیه هدیه داد

یکی از اصلی ترین اهداف ماموریت های فضایی، نمونه برداری از خاک دیگر اجرام آسمانی و بررسی آن در آزمایشگاه است. به همین دلیل معمولا کاوشگران فضایی اقدام به نمونه برداری از خاک مقصد کرده و آن را به زمین ارسال می کنند.
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - ۱۲ : ۲۸

همایش بین المللی فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و دانشگاه هوشمند برگزار شد

همایش بین المللی فرهنگ و تربیت در فضای مجازی و دانشگاه هوشمند در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ - ۱۶ : ۳۷

گوگل جلوی قدرتمندترین حمله DDoS تاریخ را گرفت

پلتفرم ابری گوگل (Google Cloud) اعلام کرد که موفق شده تا بزرگ‌ترین حمله منع سرویس توزیع‌شده (DDoS) تاریخ را دفع کند. ظاهرا هکر در این حمله توانسته در هر ثانیه 46 میلیون درخواست ایجاد کند و تلاش داشته تا به خدمات مبتنی بر اینترنت یکی از مشتریان غول موتور جستجو دسترسی پیدا کند.
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ - ۱۳ : ۵۲

از این بزرگ‌تر در جهان پیدا نمی‌شود!

کشف ابرخوشه‌های غول‌پیکر کهکشان‌ها، شناخت ما از کیهان به چالش می‌کشد. قوسهای غول‌پیکر کهکشانی که مقابل اندازه‌ آن‌ها هر چیزی در کیهان خرد به نظر می‌رسد.
۱۴۰۱/۱۲/۱ - ۱۱ : ۱۷

کشف ماکسیمم عمر برای انسان

به نقل از مدیکال اکسپرس، تحقیقات انجام شده در هلند نشان داده که حداکثر طول عمر سقف برای یک زن 115.7 سال است. برای مردان، این عدد 114.1 سال یعنی کمی کمتر است.
۱۴۰۱/۱۰/۲۵ - ۹ : ۵۷

نگاه «هابل» به یک کهکشان کم‌نور و بی‌شکل

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان «LEDA ۴۸۰۶۲» را در صورت فلکی برساووش به تصویر کشیده است.
۱۴۰۱/۹/۸ - ۱۰ : ۵۱

متاورس باید کارایی داشته باشد نه نوآوری!

پیشگامان حوزه متاورس باید پیش از به کار گرفتن آن، در مورد همه جوانب این فناوری فکر کنند و مزایا و معایب آن را به درستی در نظر بگیرند.