۱۳۹۹/۱۱/۷ - ۷ : ۳۹

دی آندریا واقعا کجاست؟

دی آندریا واقعا کجاست؟

پنتاگون یک سال برای گزارش دلایل سقوط هواپیمای اطلاعاتی‌‌اش در افغانستان وقت صرف کرد و دست آخر آنچه اعلام کرده گزارشی ناقص و مبهم صرفا برای مخفی کردن اصل ماجراست و با این همه حتی احتمال انهدام آن را نیز منتفی نمی‌داند. یک سال پیش روز هفتم بهمن‌ماه، یک فروند هواپیمای بمباردیر آ-11 ویژه واحد اطلاعات- عملیات نیروی هوایی آمریکا در حال عملیات گشت بر فراز منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان ناگهان در ارتفاعات برف‌پوش غزنی سقوط کرد. طبق گزارش منابع محلی و فیلم‌ها و عکس‌هایی که نیروهای طالبان منتشر کردند دست‌کم 3 جسد؛ یک خلبان و 2 نیروی نظامی- امنیتی آمریکایی در لاشه هواپیما پیدا شد. 
سخنگوی طالبان هم در گفت‌وگو با شبکه العربیه تایید کرده بود این هواپیما مورد هدف این گروه قرار گرفته و تمام سرنشینان آن شامل مقامات رده بالای نظامیان آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند. 


نخستین واکنش آمریکایی‌ها به این سانحه به طور غیرمستقیم و توسط یک مقام پنتاگون در گفت‌وگو با «دیوید مارتین» گزارشگر ارشد امنیت ملی این کشور بود. 
به گزارش شبکه فاکس‌نیوز، نیروی رزم هوایی ایالات‌متحده از کشته شدن هر 5 سرنشین این هواپیمای گشت اطلاعاتی مشهور به گلوبال اکسپرس خبر داده بود. بلافاصله گمانه‌زنی‌هایی درباره اختلاف آمار تلفات در گزارش‌ها و تصاویر طالبان در مقایسه با گزارش پنتاگون مطرح شد که احتمالا مربوط به 2 فرمانده امنیتی یا نظامی رده بالای آمریکایی بوده که مرده یا زنده‌شان به عنوان گروگان توسط طالبان به جای دیگری منتقل شده‌. 


از آن پس سکوت آمریکایی‌ها و طولانی شدن غیبت یک مقام دانه‌درشت سیا در حوزه مسائل خاورمیانه باعث شد گمانه‌زنی‌هایی جدی شکل بگیرد مبنی بر اینکه «مایک دی آندریا» شکار بزرگ داخل این بمباردیر سرنگون شده، بوده است. این گمانه‌زنی‌ها از آنجا قوت گرفت که این حادثه تنها 3 هفته پس از شهادت سرداران بزرگ اسلام و محور مقاومت، حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط دولت تروریست ترامپ رخ داده بود و این به منزله بخشی از انتقام وعده داده شده ایران در نظر گرفته شد. 
همان زمان تارنمای «وترنز تودی» وابسته به نظامیان بازنشسته ارتش آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی روسیه نوشت مایک دی آندریا، مدیر میز خاورمیانه سازمان سیا و مسؤول پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بوده که در این حادثه کشته شده است. 


سپس «فابیو کاریسو» مدیر تارنمای ایتالیایی گاسپانیوز در توئیتی از احتمال هلاکت مدیر ارشد ایتالیایی‌تبار سیا خبر داد. 
به گفته او هواپیمای اطلاعاتی گلوبال اکسپرس آ-11 که در اصل یک جت تجاری ساخت کانادا اما سازگار شده به عنوان مرکز سیار هوایی برای ایجاد ارتباط وای فای نیروهای زمینی و مجهز به پیشرفته‌ترین ابزار جاسوسی است، در اختیار مدیر عملیات‌های ایران، عراق و افغانستان در سازمان سیا قرار داشته است. 
همچنین «الیجاه مگنیه» گزارشگر بلژیکی سرشناس مناطق جنگی خاورمیانه در تحلیلی به نقل از منابع خبری خود بر این موضوع صحه گذاشت. 
مایک دی آندریا، موسوم به آیت‌الله مایک که از مدت‌ها پیش توسط رسانه‌های غربی به عنوان شاخص‌ترین متخصص امنیتی ایران و کشورهای همسایه‌اش معرفی شده بود، با همین هدف در زمان ریاست یک ساله مایک پمپئو (که او هم ایتالیایی‌تبار است) بر سازمان سیا به میز ایران فراخوانده شده بود. 


حال آمریکایی‌ها پس از سکوت مشکوک و طولانی یک‌ساله از این سانحه تازه یادشان آمده که باید در این باره اطلاع‌رسانی کنند. نکته اینجاست که گزارش ژنرال مارک دی.‌کلی، فرمانده نیروی رزم هوایی ارتش تروریست آمریکا درست فردای پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ منتشر شده است؛ رئیس‌جمهوری که به خاطر اقدامات احمقانه‌اش از نظر بدنه فرماندهان ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا (‌DOD‌) مسؤول به خطر افتادن جان و منافع نیروی‌های‌شان قلمداد می‌شود. 


ژنرال کلی نه‌تنها مدعی شده است عامل سقوط هواپیمای مزبور در 130 کیلومتری جنوب کابل، اشتباه یکی از 2 خلبان آن در خاموش کردن موتور سالم به جای موتور آسیب‌دیده بوده است، در عین حال کل تلفات را به همین 2 خلبان محدود می‌داند. در گزارش هیات بررسی نظامی سقوط هواپیمای بمباردیر آ-11 به شماره دم 9358-11 آمده که این پرواز رزمی از مبدا قندهار انجام شد و پس از یک ساعت و 45 دقیقه موتور چپ هواپیما به دلیل جدا شدن یک تیغه فن از کار افتاد. خلبانان صدای انفجار شدید را شنیدند و هواپیما شروع به لرزیدن کرد. سیستم کنترل الکترونیکی دیجیتال هواپیما مشکل موتور را حس و شروع به خاموش شدن کرده است. در ادامه این گزارش به اشتباه خلبان اصلی برای راه‌اندازی موتور سالم اشاره شده، حال آنکه چنین پرنده‌های پیشرفته و حساسی همواره از خدمات ناوبری اتوپایلوت نیروی هوایی آمریکا بهره می‌برند. در این گزارش همچنین هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای درباره علت اصلی آسیب موتور و صدای انفجاری که خلبان شنیده است نمی‌شود که بسیار محتمل است همان‌گونه که منابع روسی سال گذشته گمانه‌زنی کرده بودند انفجار بر اثر شلیک یک موشک استرلا به موتور این هواپیمای آمریکایی توسط نیروهای طالبان باشد. خصوصا که طبق گزارش پنتاگون هواپیما در ارتفاع پایین پرواز می‌کرده است.


همچنین کذب بودن جزئیات این گزارش زمانی آشکار می‌شود که در آن برخلاف تصاویر مستند منتشر شده از نخستین لحظات پس از سقوط توسط نیروهای طالبان، هیچ اشاره‌ای به حضور نیروهای غیرآمریکایی بر سر لاشه گلوبال اکسپرس نشده و گفته شده که «روز بعد از سقوط، خدمه توانستند بقایای خلبانان، ضبط‌کننده صدای کابین خلبان و ضبط‌کننده اطلاعات پرواز دیجیتال را بازیابی کنند!» 
با این اوصاف همچنان دلیل غیبت یک‌ساله دی آندریا مشخص نیست و شاید آمریکایی‌ها در آینده نزدیک از پرده‌برداری دشمنان‌شان از مرده یا زنده مقامات امنیتی رده‌بالای خود شگفت‌زده شوند.

 

منبع: وطن امروز