۱۴۰۱/۲/۴ - ۳ : ۲

زاخارووا: کشورهای بریکس به هسته یک جهان چند قطبی تبدیل شده‌اند

زاخارووا: کشورهای بریکس به هسته یک جهان چند قطبی تبدیل شده‌اند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با روسیا الیوم تصریح کرد: مهم است که کشورهای عضو بریکس و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر روی توسعه و همکاری‌های بین‌المللی سازنده خود تمرکز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: روسیه به کار خود در عرصه بین‌المللی برای ترویج اصول برابری حاکمیتی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی و همکاری بر اساس توازن منافع، همکاری با کشورهای عضو بریکس، سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و سایر دوستان و شرکا ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه کشورهایی که نظام چندقطبی را انتخاب کرده‌اند، فرصتی برای حفظ هویت و توسعه سیاست‌های مبتنی بر منافع مردم خود دارند، افزود: این آزادی و استقلال واقعی است، کشورهایی که نمی‌خواهند از دستورات دیگران تبعیت کنند، نمی‌توانند طرح‌های نئولیبرال را بپذیرند.

زاخارووا خاطرنشان کرد که نظام روابط بین‌الملل در حال تحول عمیقی است و دنیای تک قطبی مدت‌ها قبل از رویدادهای اوکراین متعلق به گذشته است.

وی افزود: مراکز جدید قدرت در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه نقش برجسته‌ فزاینده‌ای را در شکل‌دهی طرح‌های جهانی ایفا می‌کنند و تمایلی برای دفاع از منافع خود نشان می‌دهند و خواستار احترام به مسیر توسعه خود هستند.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی کشورهای عضو بریکس هستند.

 

منبع: ایسنا