صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

المانیتور: رابرت مالی به تل‌آویو گفته «برجام دیگر مُرده؛ ایرانی‌ها پیشنهاد جدید بورل را نمی‌پذیرند»

یکی دیگر از منابع دیپلماتیک اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «برجام مانند گربه‌ای است که ۹ جان دارد. در حال حاضر، جان نهمش هم از دست رفته، اما به زودی خواهیم دید که این گربه زندگی ابدی دارد یا نه. هیچ چیزی نمرده؛ هر دو طرف منافع آشکاری در دستیابی به توافق دارند.»

بن کاسپیت در المانیتور نوشت: «اکنون زمان نجات توافق هسته‌ای ایران است» عنوان یادداشتی بود که در 26 ژوئیه توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در فایننشال تایمز منتشر شد. بورل نوشت: «این متن بهترین توافق ممکن است که من آن را عملی می‌دانم. پس از 15 ماه مذاکرات فشرده و سازنده.... من به این نتیجه رسیده ام که زمان برای مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده است.»
در ادامه‌ی این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی با ارزیابی بورل موافق هستند. یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی در بیت المقدس که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: بورل سعی کرد تا زمانی که می‌تواند این لحظه را به تعویق بیندازد، اما او چاره دیگری نداشت. توافق روی میز است. به نظر می‌رسد هر دو طرف از تماس‌ها خسته شده اند و به نظر می‌رسد به نقطه پایانی رسیده اند.
این منبع ارشد خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نیز از این تحولات ناامید شده اند. راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیراً پیامی را به اسرائیل ابلاغ کرد و گفت که او معتقد نیست ایرانی‌ها متن پیشنهادی بورل را بپذیرند و افزود: «از نظر او [مالی]، این توافق مرده است».
مقامات اورشلیم از وضعیت فعلی راضی هستند. دورنما در اسرائیل در ابتدا برای به تعویق انداختن توافق احیای برجام در ابتدا چندان قوی تلقی نمی‌شد، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که کارزار اسرائیل به یک پیروزی تاریخی برجسته دست یافته است. یک منبع دیپلماتیک ارشد در خاورمیانه که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «در ایران نیز مخالفت شدیدی با این توافق وجود دارد». 
آیا اسرائیل اکنون می‌تواند بطری‌های شامپاین را باز کند و روی دستیابی به توافق با ایالات متحده بر روی طرحی مشترک برای افزایش فشار بر ایران و تشدید تحریم‌ها تمرکز کند و در عین حال به جنگ فرسایشی فزاینده‌اش علیه ایرانی‌ها ادامه دهد؟
احتمالا نه. یکی دیگر از منابع دیپلماتیک اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «برجام مانند گربه‌ای است که 9 جان دارد. در حال حاضر، جان نهمش هم از دست رفته، اما به زودی خواهیم دید که این گربه زندگی ابدی دارد یا نه. هیچ چیزی نمرده؛ هر دو طرف منافع آشکاری در دستیابی به توافق دارند.»
به گفته منبع، اظهارات بورل پایان راه نیست، او حدس زد که ضرب الاجل واقعی در نوامبر خواهد بود، اگر هیچ پیشرفتی تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره حاصل نشود. این منبع گفت: این زمانی است که اسرائیل واقعاً می‌تواند بطری شامپاین را باز کند. اما در حال حاضر، همه چیز مانند دفعات گذشته گیر کرده است، و با این حال هر بار طرفین به میز مذاکره باز می‌گردند.

 منبع: انتخاب

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۰۳۳
تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۹     ساعت: ۲ : ۴۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024