صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

محمد هاشمی: تعرض به مردم ولو اینکه با نیت و قصد امر به معروف باشد، گناه دارد

یک فعال سیاسی گفت: بدرفتاری با مردم و هتک حیثیت‌شان گناهی بزرگ و آثار منفی روی ارزش‌های اسلامی می‌گذارد، بخصوص بر نسل جوانی که آگاهی آنچنانی ندارند ممکن است برخی این را به اشتباه به پای اسلام تلقی کنند.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که این روزها عده‌ای تندرو و افراطی با اسم انقلاب و انقلاب‌گری برخوردهایی را با مردم دارند که بیشتر باعث دوری آنان از نظام می‌شود، گفت: انقلاب ما بر خلاف دیگر انقلاب‌های جهانی مانند انقلاب فرانسه و انقلاب سوسیالیستی روسیه یک انقلاب ارزشی و اسلامی بود.

این فعال سیاسی یادآور شد: مکتب اسلام خودش بر پایه اخلاق است؛ هنگامی که حضرت رسول می‌خواستند رسالت خودشان را تبیین کنند و بگویند برای چه رسول شده‌اند می‌گویند من برای اعتلا و کیان دین اخلاق مبعوث شدم بنابراین زیر بنای انقلاب ما خدا، اخلاق و توحید است. برای یک مسلمان جایز نیست شرک بورزد و کسی را شریک خدا کند و نمی‌تواند بر خلاف اخلاق اسلامی حرف بزند؛ اخلاق هم که تعریفش مشخص شده است.

وی ادامه داد: از اوایل انقلاب دچار چنین مشکلاتی در جامعه بودیم عده‌ای به نام اسلام و دین در رفتار و عمل بر خلاف اندیشه‌های اسلامی حرکت می‌کردند مثلا تهمت می‌زدند و دروغ می‌گفتند و حیثیت افراد را می‌بردند، در صورتی که یکی از مسائل مورد تاکید اسلام این است که آبرو و حیثیت مومن ارزشش از خانه کعبه هم بیشتر است. یعنی اگر آبروی مومنی را ببریم، گناهش از توهین به خانه کعبه هم بیشتر است. با این مبنایی که ما داریم چارچوب فکری ما عمدتا بر محور عدل و عدالت استوار است و این‌ها همه در اسلام تعریف شده است. در اسلام تعریف شده عدالت و عدل،  وظیفه حاکم، مدیر و مردم در برپایی عدالت چیست. منتها در دوره‌های مختلف عده‌ای بودند به خاطر مقاصد خاص؛ حال کج‌فهمی و یا بدفهمی رفتارهایی داشتند که نه تنها اسلامی نبود بلکه مغایر با رفتارهای اسلامی در جامعه بود و آن‌ها را به عنوان اسلام معرفی می‌کردند. 

هاشمی ادامه داد: الان هم در مورد مسائلی مانند حجاب که مطرح می‌شود، در جامعه یک تکلیف اسلامی وجود دارد اما تکلیف را صاحب تکلیف می‌تواند رعایت کند، می‌تواند نکند. من در منزل خودم می‌توانم روزه‌ام را بخورم و یک تکلیف عبادی را انجام ندهم اما نباید در منظر جامعه روزه‌خواری انجام دهم. روزه‌خواری علنی کردنش مجاز نیست اما در خلوت انسان هرکاری می‌تواند انجام دهد. حجاب هم مصداق همین تکلیف است حال اگر کسی هم انجام نداد، از ناحیه امر به معروف و نهی از منکر مراحلش مشخص شده است که چگونه باید انجام و برخورد شود تا در جامعه هرج و مرج و اختلاف به وجود نیاید. این‌که هر کسی به نام اسلام و امر به معروف بخواهد اقداماتی را انجام دهد غلط است، زیرا این نوع مسائل در جامعه ما وجود دارد و کم و بیش شاهدیم اما مهم این است که به شیوه درست به ارزش‌هایی که اسلام تعیین کرده، عمل کنیم. 

وی درباره این‌که یکسری رفتارها را در مسئله حجاب مشاهده می‌کنیم که حواشی ایجاد کرده درحالیکه هم رهبری درباره رفتارهای ضابطان تذکراتی دادند هم رئیس قوه قضائیه، بیان کرد: از امام راحل نقل می‌کنم ایشان می‌فرمودند در جامعه اسلامی عبور از چراغ راهنمایی هم گناه است زیرا ملاک در جمهوری اسلامی قانون است و اقدام خلاف آن گناه است.

این فعال سیاسی ادامه داد: پس اگر ما از چراغ راهنمایی عبور کنیم، گناه است طبعا تعرض به مردم ولو اینکه با نیت و قصد امر به معروف باشد، هم گناه دارد. این کار به فرد ربطی ندارد، باید یک سازمان مراحل، روند و فرآیند تعیین کند. طبعا اگر عبور از چراغ راهنمایی گناه می‌شود، بدرفتاری با مردم و هتک حیثیت‌شان گناهی بزرگ‌تر از آن است و آثار منفی روی ارزش‌های اسلامی می‌گذارد، بخصوص بر نسل جوانی که آگاهی آنچنانی ندارند. ممکن است برخی جوانان آن را به اشتباه به پای اسلام تلقی کنند درحالیکه به هر حال این خلاف ارزش‌های اسلامی است و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. رهبری تاکید فرمودند و رئیس‌جمهور گفتند وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را در چارچوب مکانیزم و فرآیندش درست انجام دهند که باعث هرج و مرج در جامعه و بدنامی اسلام نزد مردم نشود.

 

منبع: ایلنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۰۴۱
تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۹     ساعت: ۲ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
  • ٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 17 2024