صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

توصیه‌های پورمحمدی به جریان‌های سیاسی درخصوص انتخابات

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز برای جمع‌آوری بهتر رای مردم، از گروه‌های اصولگرا و حتی غیراصولگرا برای انتخابات پیش رو دعوت به اجماع، وحدت و حمایت از لیست‌ها و کاندیداهای واحد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایسنا به تشریح برنامه‌های این نهاد تشکل سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.
دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز با مخاطب قرار دادن عموم مردم به آنان توصیه کرد که «چه انتقاد داشته باشید چه نداشته باشید، باید بدانید که حق تعیین سرنوشت و دسترسی به اهداف و آرزوهای‌تان از کانال انتخابات میسر است.» 

جامعه روحانیت مبارز  به سهم خود چطور می‌تواند شور و شوق انتخاباتی در جامعه به وجود آورد؟

دو وظیفه برای خودمان پیش‌بینی کرده‌ایم. اول، دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات و تلاش برای حضور آنان پای صندوق‌های رای. این‌که مردم امید و انگیزه داشته باشند و پای صندوق‌ها بیایند، برای ما یک هدف است.

نظام ما از ابتدا با حضور مردم شکل گرفت و قوام و استحکام پیدا کرد و اکنون نیز این مسئله بسیار مهم است که بدانند سرنوشت‌شان در انتخابات و باز به دست خودشان، رقم می‌خورد. مردم باید برای‌شان مهم باشد که در سرنوشت سیاسی‌شان مشارکت داشته باشند. هیچ چیزی به اندازه انتخابات که قرار است افرادی سرنوشت چهار سال آینده کشور را رقم بزنند نباید برای مردم اهمیت داشته باشد.

مهمترین بخش سرنوشت کشور حوزه حکمرانی و مدیریت کشور است. شکل مطلوب مدیریت کشور این طور است که با حضور، مشارکت و رای مردم انتخاب شود و سامان یابد. حق تعیین سرنوشت در قالب حضور مردم پای صندوق‌ها و ریختن آراء به صندوق‌ها تحقق می‌یابد.

تبیین این مسئله، توجیه مردم، انگیزه دادن و تشویق کردن آنان به مشارکت کار همه روحانیون و مسوولان کشور از جمله ما در جامعه روحانیت مبارز است. نباید اجاز دهیم برخی القائات منفی و اختلافات و تحلیل‌های ناقص، مردم را نسبت به حضور و مشارکت در انتخابات بی‌انگیزه و بی‌اعتماد کند.

چه راضی باشیم و چه راضی نباشیم. چه انتقاد داشته باشیم و چه انتقاد نداشته باشیم. چه فکر کنیم موانعی سر راه وجود دارد و چه فکر کنیم موانعی سر راه وجود ندارد، در هر فرضی باید بدانیم که مسیر را باید بپیماییم. حق تعیین سرنوشت آن هم از مسیر و کانال انتخابات تنها راه دسترسی به اهداف و آرزوهاست.

اگر عیب، نقص، نقد، اعتراض و انتقادی هم هست، باز با شرکت در انتخابات می‌توان بیان کرد نه با قهر با آن. «مشکلات» با قهر کردن حل نمی‌شود. ایجاد چنین فضایی در جامعه یکی از رسالت‌های جامعه روحانیت مبارز است. نباید اجازه داد که القائات منفی و ابر ناامیدی بر جامعه سایه بیندازد.

جامعه روحانیت مبارز چه نقشی در همراه کردن جریان‌های سیاسی منتقد به مشارکت در انتخابات مجلس دارد؟

علاوه بر مسئله قبل درصددیم فعالان سیاسی را به دو موضوع تشویق کنیم. اول به آنان یادآوری کنیم که انتخابات، میدان رقابت است و هر جریان سیاسی اگر رای مردم را می‌خواهد باید پا به این میدان بگذارد و این را بداند که با تحریم انتخابات یا قهر با صندوق‌ها، نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند.

برخی وقت‌ها ایده‌ها و طرح‌هایی از سوی جریان‌های سیاسی مطرح می‌شود اما نتیجه‌اش به کاهش مشارکت، بدبینی، یاس و افتراق اجتماعی منجر می‌شود.

«رقابت» در انتخابات منطقی‌ترین راه حل برای جلب نظر افکار عمومی، جذب رای دهندگان و افزایش مشارکت اجتماعی است. رقابت یعنی همه طرف‌ها از توانمندی‌ها، سوابق و تجربیات و پیشنهادات و راهکارهای‌شان برای کاهش مشکلات بگویند تا در مردم انگیزه و امید به وجود آید و حاضر به انتخاب آنان پای صندوق‌های رای شوند.

موضوع بعدی، پرهیز گروه‌ها و جریان‌های سیاسی از تفرقه است چون هم به ضرر خودشان است و هم به ضرر ملت.

از گروه‌های اصولگرا می‌خواهیم اجماع کنند، وحدت داشته باشند و از لیست‌ها یا کاندیداهای واحد حمایت کنند. در این صورت بهتر می‌توانند رای مردم را جمع کنند. همین توصیه را به رقبای اصولگریان داریم. از دیگر گروهها و مجموعه‌ها نیز می‌خواهیم با آمدن‌شان به انتخابات، هم مسبب حضور و مشارکت مردم در انتخابات شوند و هم با یکدیگر بر سر لیست‌ها و کاندیداها به ائتلاف و اجماع برسند.

اختلاف و تفرقه چه به اصولگرایان و چه به دیگر تشکل‌ها لطمه می‌زند و نظام انتخابات را با آسیب روبرو می‌کند. همه باید تلاش کنیم تا فضای سیاسی سالم و دلگرم کننده و امیدبخش باشد. البته برای به وجود آمدن چنین فضایی نیازمند ایجاد مقدمات و زمینه‌هایی هستیم.

این مقدمات و زمینه‌ها چیست و چرا ابتدا باید آنها را حل کرد؟

برای حضور و مشارکت مردم در انتخابات باید به مسائل مهمی توجه شود. اعتماد عمومی باید ترمیم شود. بر این باوریم اقدامات چند مجموعه و نهاد در ترمیم اعتماد عمومی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد. اولین مجموعه «دولت» است؛ چراکه معاش و زندگی مردم را شکل می‌دهد. دستگاه‌های اجرایی باید تلاش خود را بیشتر کنند تا با کاهش مشکلات اقتصادی، رضایت جامعه جلب شود. در غیر این صورت مردم به رفتار منعفلانه خود که قهر با صندوق‌های انتخابات است، ادامه می‌دهند هر چند به ضرر خودشان تمام شود.

رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی دومین مجموعه‌ای هستند که نقش مستقیم و تاثیرگذاری در بهبود اعتماد عمومی دارند. مشکلات جامعه زیاد است. نباید با برخی تحلیل‌ها و موضع‌گیری‌ها آن را چند برابر کرد. صدا و سیما و رسانه‌ها نباید باعث و بانی یاس و ناامیدی جامعه باشند بلکه باید راه‌های عبور از مشکلات را نشان دهند. با برجسته‌سازی نقاط مثبت باید در جامعه امیدآفرینی کرد.

اتفاقات منفی در هر خانواده، محیط، شهر و کشوری موجب سلب آرامش و انگیزه و ایجاد یاس و ناامیدی می‌شود. مهم از بین بردن آثار منفی اتفاقات و دمیدن مجدد روح امیدواری در جامعه است. رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی نقش بسیار مهمی در آرام کردن جامعه و دمیدن چنین روحیه‌ای دارند.

مقام معظم رهبری متفاوت از رویه همیشگی‌شان در انتخابات‌های گذشته، زودتر از دوره‌های قبل مسئله انتخابات و مشارکت مردم را پیش کشیدند با این حال هنوز فضای مطلوبی برای ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات نمی‌بینیم.

به نظر می‌رسد نقش شورای نگهبان و وزارت کشور برای به وجود آوردن فضای پر نشاط انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد. برنامه جامعه روحانیت مبارز برای تعامل با این دو بخش حاکمیتی چیست؟

نقش مجریان و ناظران برای رقابت جریانهای سیاسی و مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اهمیت مضاعف و ویژه‌ای دارد. اصلا صحیح نیست که «احساس انتخاب آزاد» آسیب ببیند زیرا به صورت قانونی رد صلاحیت افراد فاقد صلاحیت در انتخابات توسط شورای نگهبان و وزارت کشور انجام می‌شود و نباید بیش از این مردم را تحت فشار قرار داد. باید برای فهم و انتخاب مردم احترام قائل باشیم.

بالاخره هیچ انسانی کامل و بی‌ایراد نیست. نقاط ضعف کاندیداها و برخی سوابق آنان، نباید موجب محروم شدن‌شان از رقابت در انتخابات شود. باید با نگاه وسیع‌تر و تفسیر مُوَسَع از قانون رفتار شود و اجازه و اختیار انتخاب کردن به مردم سپرده شود.

«مردم» باهوشند و در موارد متعددی به درستی افراد را انتخاب می‌کنند یا به آنان رای نمی‌دهند. فهم سیاسی و اجتماعی جامعه به خوبی در موارد متعدد نشان داده که گول شعارها و ظاهرسازی‌های کاندیداها را نمی‌خورند.

هرگز این طور نیست که کاندیداها اشتباه ندارند یا مردم انتخاب اشتباه ندارند. مسئله این است که باید برای شعور و انتخاب مردم احترام قائل باشیم. چه اشکالی دارد این حق را برای مردم قائل باشیم تا زمین بخورند و خودشان بلند شوند؟ مهم این است که خودشان متوجه اشتباه‌شان شوند. نباید این فرصت را از مردم گرفت. شاید به همین دلیل بی‌توجهی به همین مسئله حساس و مهم است که روحیه مردم برای مشارکت در انتخابات تضعیف شده است.

نباید این حس چه به صورت غلط و چه به صورت درست در جامعه القاء شود که فقط یک جریان سیاسی مشخص، میدان‌دار انتخابات است. هیات‌های اجرایی و نظارت باید جوری عمل کنند تا مردم رقابت بین جریان‌های سیاسی را به چشم ببینند بنابراین فضای انتخابات باید هوشمندانه مدیریت شود.

راهبرد جامعه روحانیت مبارز برای نهادینه کردن این نگرش در بخش حکومتی نظام چیست؟

نگاه غالب در جامعه روحانیت مبارز انجام این مهم است و ما این را رسالت تبیینی - تشویقی و اجتماعی- مدنی خود می‌دانیم. اعضای جامعه روحانیت مبارز چه آنانی که در مسوولیت هستند و چه آنانی که فاقد مسوولیت‌های اجرایی هستند در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های‌شان به مناسبت‌های مختلف، سعی کرده‌اند این دیدگاه و نگاه را غلبه دهند. با این رویکرد، هم نشست داخلی داشتیم و هم به برخی دوستان پیام دادیم و هم در برخی ملاقات‌ها این صحبت‌ها را مطرح کردیم. حتی برخی دوستان‌مان را واسطه رساندن این پیام کردیم.

به این رسالت‌مان تا رسیدن به هدف نهایی ادامه خواهیم داد اما این کار فقط وظیفه ما نیست بلکه همه شخصیت‌ها، مسوولان و جریان‌های سیاسی در جایگاه خودشان، مسوولیت تبیین این مهم را بر عهده دارند.

لیست انتخاباتی مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز چه ویژگی‌هایی دارد؟

تاکید داریم کاندیداهای انتخابات علاوه از روحیه انقلابی و ارزشی باید بتوانند بعد از نماینده شدن طرح‌ها و لوایح را با نگاه ملی و نه صرفا منطقه‌ای، مدنظر قرار دهند، رد یا تصویب کنند. توقعات و انتظارات جدی مردم بسیار زیاد است و کاندیداهایی باید به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند که بتوانند از پس انبوه توقعات بر بیایند. انجام مسوولیت و رفتن زیر بار توقعات نیازمند داشتن نگاه وسیع و بالاست و بدون داشتن نگاه ملی نمی‌توان از پس آنها برآمد.

کاندیداهای نمایندگی مجلس باید بدانند از نظر جامعیت روحانیت مبارز آگاهی‌های علمی و آکادمیک به تنهایی کفایت نمی‌کند. آنان علاوه بر داشتن مدارک علمی بالا باید کارنامه اجرایی قابل قبولی هم داشته باشند. همچنین به مردم علاقمند باشند و وفادار به وعدههای‌شان باشند. آنان نباید در دو خصلت «در خدمتِ مردم بودن» و «زندگیِ مردمی داشتن» تظاهر کنند.

اگرچه باید از بالاترین سطح برخورداری، رفاه و توسعه برای همه مردم حمایت کنیم اما نماینده مجلس باید به نیازها و خواسته‌های طبقات ضعیف اجتماعی توجه خاص و متمایز داشته باشد و صد البته تجربه زیستی کاندیدای نمایندگی مجلس در تعهد عملی به این مسئله، بسیار تاثیرگذار و با اهمیت است.

نکته بعد، نگاه تشکیلاتی و هم‌فکری است. این دو خصوصیت از آن دست ویژگی‌هایست که اگر نماینده مجلس فاقد آنها باشد گرفتار روزمرگی‌ها و مسایل کوچک منطقه‌ای می‌شود و طبعا موجب معطل ماندن پروژه‌های بزرگ ملی و بهره‌وری پایین‌تر نسبت به حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، می‌شود.

این دست نمایندگان در طرح‌هایی که در مجلس تهیه می‌کنند، به وزرا و مدیران دستگاه‌ها فشار می‌آورند تا آنان را مجبور به حمایت از این طرح‌ها کنند بعد هم بودجه کشور یا بودجه استان را صرف پروژه منطقه‌ای و شهرستانی خود می‌کنند و خیال هم می‌کنند که رضایت مردم را به دست آورده‌اند در حالی که رضایت جمع بزرگ‌تری از مردم را از بین برده و ظرفیت بودجه‌ای کشور را تحلیل می‌برند و موجب تعطیلی پروژه‌های مادر می‌شوند.

مطلب مهم دیگر، فهم انقلابی و درست، نسبت به مسائل داخلی و بین‌المللی است. داشتنِ چنین فهم و درکی، انسان‌ها را جسور، استوار و خوشبین به آینده می‌کند و از هر ترس، تهدید و حادثه‌ای جلوگیری می‌کند.

ما در جامعه روحانیت مبارز هم به ویژگی‌های مذکور توجه داریم و هم ظرفیت رای‌آوری کاندیداها را مد نظر داریم چرا که رای‌آوری بالا نشان از اقبال مردم به کاندیدا دارد و اولویت ما نیز قطعا حمایت از چنین کاندیداهایی است.

البته که باید ذائقه جامعه را رشد داد، مطالبات اجتماعی را کیفی‌تر کنیم تا مردم بهترگزین شوند اما اینها دلیل نمی‌شود که به مردم تحمیل کنیم که هر آنچه ما فکر می‌کنیم و درست می‌دانیم شما هم حتما آنها را انتخاب کنید.

ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دیدگاه جامعه نسبت به انتخاب کاندیداهای خوب‌تر، تصحیح شود. در این مرحله است که مسئله رای‌آوری کاندیداها اهمیت ویژه پیدا می‌کند. با این نگاه باید با افکار عمومی همدلی کنیم و از افرادی که هم واجد شرایطند، هم مورد پسندشان است و هم رای‌آور هستند، حمایت کنیم هر چند که همه ویژگی‌های آنان تمام و کمال و عالی نباشد.

مورد نظرِ مردم بودنِ کاندیداها، اهمیت زیادی دارد. نباید با مردم مخالفت کرد بلکه با همراهی و همدلی طبیعی و نه تحمیلی می‌توان آنان را در مسیر انتخاب درست‌تر هدایت کرد. ما، مشوق این دیدگاه هستیم. لذا وظیفه داریم خوب‌ها و خوبترها را به جامعه معرفی کنیم اما به انتخاب آنان احترام بگذاریم و برای‌شان تصمیم نگیریم.

آن وقت است که مردم پای خوب یا بد انتخاب‌شان می‌ایستند و خودشان را مسوول انتخاب و عملکرد نمایندگان‌شان می‌دانند. اگر چنین فضایی در انتخابات پیش‌رو به وجود آید، بهتر می‌توان با آنان ارتباط برقرار کرد و آنان نیز اعتماد بیشتری به نظام می‌کنند.

در جامعه روحانیت مبارز از کدام کاندیداها یا لیست‌های انتخاباتی حمایت خواهید کرد؟

طبق وظیفه از لیست واحد اصولگرایان، حمایت می‌کنیم اما اگر اختلافی باشد و لیست واحدی خارج نشود، با موضع‌گیری‌مان اختلافات راتشدید نمی‌کنیم.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۷۰۴۸۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۹     ساعت: ۹ : ۴۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
  • ١٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 28 2024