صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تهران میزبان ۵۴ درصد از کل سپرده‌های بانکی؛ چقدر وام در نیمه نخست ۱۴۰۲ پرداخت شد؟

گزارش مربوط سپرده‌ها و وام بانکی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد مانده وام‌های پرداختی نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۴.۲ درصدی همراه شده و رقم مانده سپرده‌ها نیز ۲۹.۱ درصد رشد کرده است.

بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه خود در انتشار آمار و ارقام مربوط به سپرده‌ها و پرداخت وام بانکی به تفکیک استان، گزارش مربوط به شهریورماه سال جاری را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد؛ گزارشی که در آن، داده‌های مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی، درج شده است.
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که مانده وام بانکی پرداخت شده از سوی شبکه بانکی کشور در نیمه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 34.2 درصد افزایش یافته است. به علاوه، در این مدت مبلغ مانده سپرده‌ها در بانک‌ها نیز 29.1 درصد رشد کرده است.

میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها چقدر شد؟
مطابق داده‌های منتشر شده توسط سوی بانک مرکزی از میزان سپرده‌های بانکی تا پایان شهریورماه سال 1402 رقم مانده سپرده در این مدت به هشت هزار و 198 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم علاوه بر رشد 29.1 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نسبت به ابتدای سال جاری نیز 12.7 درصد افزایش یافته است.

آن گونه که بانک مرکزی در گزارش خود متذکر شده، سپرده‌های محاسبه شده در این آمارها، در دو دسته ریالی و ارزی جای می‌گیرند. بخش عمده سپرده‌های ریالی، شامل سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مثل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت هستند. به علاوه، عمده سپرده‌های ارزی نیز از سپرده‌های دیداری، مدت‌دار، پس‌‌انداز و پیش‌دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی تشکیل شده‌اند.

 

آمار سپرده‌های بانکی به تفکیک استان
از آنجا که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران واقع شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت انجام می‌شود، رقم مانده سپرده‌های بانکی در تهران اختلاف قابل توجهی نسبت به باقی استان‌ها دارد. طوری که چهار هزار و 410 هزار میلیارد تومان، معادل حدود 54 درصد از سپرده‌های کل شبکه بانکی در بانک‌های استان تهران سپرده‌گذاری شده است. 
پس از آن، بیشترین سپرده‌گذاری در بانک‌های استان اصفهان با رقم بیش از 400 هزار میلیارد تومان انجام شده است. استان خراسان رضوی نیز با مانده سپرده‌های 343 هزار میلیارد تومانی در رده سوم جای دارد. در طرف دیگر اما مردم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی، کمترین میزان سپرده را در بانک‌ها قرار داده‌اند.

پرداخت 6,232 همت وام بانکی در نیمه نخست 1402
براساس آمارهای منتشر شده، بانک‌های کشور تا پایان تابستان امسال 6 هزار و 232 هزار میلیارد تومان وام بانکی پرداخت کرده‌اند. مقایسه این رقم با میزان پرداخت وام در 6 ماهه سال 1401 و نسبت به ابتدای سال جاری، نشان از رشد به ترتیب 34.2 درصد و 11.6 درصدی میزان پرداخت تسهیلات دارد.
همچنین در سایت بانک مرکزی ذکر شده که عمده ارقام تسهیلات، شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی ریالی وارزی و مطالبات سررسید گذشته، معوق ومشکوک‌الوصول است.

بیشترین و کمترین تسهیلات در کدام استان‌ها پرداخت شد؟
بررسی گزارش بانک مرکزی در بخش وام بانکی نیز حاکی از پیشتازی بانک‌های تهران در اعطای تسهیلات است. طوری که بانک‌های تهرانی در نیمه اول سال 1402 بیش از سه هزار و 748 هزار میلیارد تومان به متقاضیان وام داده‌اند که این رقم، معادل 60 درصد از کل وام‌های پرداخت شده در کشور است.

استان‌های اصفهان و خراسان رضوی، در بخش اعطای وام بانکی نیز پس از تهران پیشتاز هستند. از سوی دیگر نیز کمترین میزان تسهیلات در استان کهگیلویه و بویراحمد و به مبلغ 25 هزار و 445 میلیارد تومان پرداخت شده است. استان‌های ایلام و خراسان جنوبی نیز در رده‌های بعد قرار دارند.

 

منبع: تجارت نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۹۳۲۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۱۹     ساعت: ۲۲ : ۱۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024