صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

رکوردی سه گانه با شعار هویت کودکان زدم

با یکی از ورزشکاران کشور که علاقمند به زیباترشدن جامعه از بعد اجتماعی و دیدی بهتر در کشور است به صحبت نشستیم.

 

به گزارش سرزمین ارتباطات- الهه طائمه- احمد شعبانی فرد یکی از اندک ورزشکارانی است که در حین رکوردهایی که در شنا زده است به بعد اجتماعی زندگی جامعه دیدی متفاوت دارد به همین خاطر در هر کدام از رکوردهایش شعاری در حمایت از کودکان کار به ثبت رسانده است.


لطفا خودتون را معرفی کنید و فعالیت های ورزشی که انجام می دهید را معرفی کنید؟
به جرات می توانم بگویم اولین ورزشکار فعال اجتماعی ایران هستم که چند رکورد ورزشی ثبت کرده ام  و فعالیت ورزشی ام همراه با مطالبه گری برای قشری از جامعه است و اولین بار است که در ایران این اتفاق می افتد؛ ورزشکارانی بوده اند که مدال خودشان را تقدیم به قشری و.. کرده اند، اما اینکه شخصی بیاید و همراه با رکوردهایش درخواستی برای قشری از جامعه داشته باشد تابحال پیش نیامده بود، اگرچه تازگی بین جامعه ورزشی این مطالبه گری نمود بیشتری پیدا کرده است و به تازگی چند ورزشکار را دیده ام که با این رویکرد ورزش حرفه ای را دنبال می کنند.

لطفا کمی از رکوردهای که به ثبت رسانده ای توضیح بفرمایید؟
اولین رکوردی که زدم از آستارا تا بندر ترکمن به صورت رفت و برگشت بود که شنا کردن در عرض دریای خزر به مدت 80 روز و 1130 کیلومتر بود و بعد از آن یک رکورد سه گانه زدم که از بندر انزلی تا هرمزگان رکاب زدم؛ سپس از بندر آفتاب تا کیش را شنا کردم و پس از آن دور جزیره کیش را در حدود 2220 کیلومتر دویدم؛ در حرکت سومم عرض دریای خزر را از آستارا تا بندر ترکمن پارو زدم.


رکورد جدیدی که به ثبت رساندید چگونه بود؟
حرکتی که به تازگی انجام دادم فعالیت سه گانه است که شامل؛ 10 کیلومتر شنا، 270 کیلومتر رکاب زدن تا روستای رینه و صعود به قله دماوند است. قبل از اینکه بنده این کار را انجام بدهم دو نفر آلمانی هم بودند که تا پای قله رکاب زدند و صعود به قله را داشتند البته من 10 کیلومتر شنا را به آن اضافه کردم و پس از اتمام صعود دوباره تا میدان آزادی رکاب زدم.

اهدافتون  در این رکوردها چه بود؟
تمام این فعالیت ها را با شعارهای خاصی انجام دادم رکورد اولم با شعار لغو کار کودکان و مطالبه تحصیل رایگان برای همه کودکان بود، شعار رکورد سومم لغو کار کودک از همین امروز و رکورد بعدی بهداشت رایگان برای همه کودکان بود؛ در دولت های پیشین یکسری فعالیتها برای کودکان کار انجام شد ولی این کار دوام نداشت. البته یکی از موفقیتهای اجتماعی مان این بود که در همان زمان 3000هزار کودک را برای تحصیل ثبت نام شدند و با فشار مطالبه گری موفق به گرفتن این مطالبه ها شدیم. رکوردی که با پارو زدم با شعار لغو ازدواج زیر 18 سال بود زیرا در قانون ایران بلوغ جسمی لازمه کار است که یک فرد باید به 13 سال رسیده باشد و درخواست ما این بود که زمان بلوغ عقلی و جنسی که سن 18 سال است؛ به تایید جهانی برگردد.
تلاش و فعالیت ورزشی سه گانه آخر که انجام دادم گرفتن هویت برای کودکان بود که متاسفانه تعدادشان خیلی زیاد است و طبق آماری که بهزیستی اعلام کرده است 7هزار نفر هستند که کودکان ایرانی بین آنها حدود دو تا سه هزار نفر هستند که به دلیل اینکه شناسنامه ندارند فاقد هویت قانونی شده اند و از این مساله رنج می برند، که درخصوص استفاده از بهداشت و تحصیل و خدمات شهری و حتی خدمات غذایی کشور محروم هستند. این در صورتی است که برای یک درخت شناسنامه تشکیل می شود ولی ما در کشور چندین هزار کودک فاقد هویت  و شناسنامه داریم که این رکورد سه گانه را برای مطالبه گری از دولت به نیت برآورده شدن نیازهای آنها انجام دادیم شنا و دوچرخه را تک نفری انجام دادم قله را چهار نفری با محمدرضا وداد، فاطمه حسینی و عرفان اسماعیل پوران صعود کردیم و خوشبختانه جمعیت فعالان اجتماعی رو به افزایش است. مردم به این باور رسیده اند یک فعالیت کاملا صلح جویانه است که فعالیت ورزشی و برطرف شدن مشکلی از جامعه را نشان می دهد تا برای بهبودش از دولت ها کمک بخواهد.


فعالیت های  جهانی هم داشته اید؟
در مورد فعالیت های جهانی سه سال گذشته با کارداش مذاکره کردیم که قرار بود من از تهران تا دفتر آنها در هند رکابزنی داشته باشم متاسفانه با کرونا مواجه شدیم که حتما کارهای خارج از مرزهای ایران در برنامه های کاری ام است ولی اگر لغو شود احتمال اینکه به تور دور اروپا بروم زیاد است ولی یک فعالیت برای خارج از مرزهای ایران جزو برنامه ورزشی ام است.

رکورد ورزشی جدیدی را برنامه ریزی کرده اید؟
درمورد فعالیت های جدیدم باید بگویم به تازگی کار قبلی انجام شده و برای فعالیت جدید نیاز به زمان داریم. اکثر این فعالیت ها برنامه ریزی شده و به عنوان یک کار نو محسوب می شود و ایده ای نو و جذاب برای مردم است. احتمال خیلی قوی اگر برنامه برون مرزی جلو نیفتد یک فعالیت دیگری دارم که لازمه ایده ای جدید در ذهنم است.

تدریس هم انجام می دهید؟
متاسفانه در حال حاضر تدریس انجام نمی دهم و بیشتر تمرکزم روی رکورد زنی و فعالیت استقامتی است ولی مهمترین کاری که انجام داده ام اولین کتاب آموزش شنا ویژه مربیان و اولین سی دی آموزشی شنای ایران را تولید کرده ام که احتمالا بزودی پخش شود که امیدوارم از آن استقبال شود چون در زمینه شنا مربیان را کاملا آموزش می دهد.

عضو تیم ورزشی خاص هستید؟
اکنون عضو تیم خاصی نیستم ولی قبلا عضو تیم آبهای آزاد بودم که بخاطر شرایط نامناسب بیرون اومدم.


علاقمندی هاتون در این زمینه چه چیزهایی است؟
علاقمندم ورزش اجتماعی را به صورت تخصصی با یکسری  از مجموعه ها و NGO هایی که فعال و قوی هستند ادامه بدهم بخشی به نام ورزش اجتماعی را به آنها اضافه کنیم تا دوستانی که علاقمندند  به این بخش وارد شوند بتوانیم تجربیات خودم را انتقال بدهم و فعالیتهایی که انفرادی انجام دادم را با کلی تجربه انتقال بدهم تا ورزشکارهای بیشتری را وارد فعالیت های ورزش و اجتماعی کنیم.

چشم انداز فعالیت هاتون را چگونه می بینید؟
چشم اندازی که قصد دارم انجام بدهم این است که؛ تجربیاتم را به جوانترها انتقال بدهم و برنامه ما این است که مانند بقیه کشورها که در این زمینه موفق هستند به رشد برسیم.


 

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۱۰۴
تاریخ: ۱۴۰۱/۶/۲۷     ساعت: ۱۹ : ۴۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024