صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

کاربران ایرانی به دنبال لغو محدودیت Safe Search در گوگل!

بررسی نتایج گوگل ترندز نشان می‌دهد جستجوی عبارت 'Safe Search' و نحوه غیرفعالسازی آن در تیرماه با رشد فزاینده‌ای همراه شده است. این قابلیت جدیدترین اقدام وزارت ارتباطات دولت سیزدهم برای مردم بوده که موتورهای جستجو مثل گوگل، کاربران را به مثابه کودک تصور می‌کنند و نتایج جستجو را فیلتر شده به آنها نشان می‌دهند. آهنگ جدید «معین زد»، «دعای عرفه»، «شهره لرستانی» و «وریا غفوری» نیز از دیگر عبارت‌های پرسرچ گوگل در ماه گذشته بودند.

سرویس گوگل ترندز میزان جستجوی کلمات و عبارات مختلف در گوگل را گزارش می‌کند. این سرویس پرجستجوها را به دو حالت نمایش می‌دهد؛ «موضوعات و کلماتی که روند رو به رشد طی بازه زمانی مشخص شده داشته‌اند» و «عباراتی که مجموع تعداد جستجوهایشان در بازه زمانی خاص بالا بوده است». از همین رو در این مطلب عبارات پر سرچ گوگل طی تیر 1401 را در دو دسته «رو به رشد» و «پرجستجوترین‌‎ها» بررسی می‌کنیم.

لازم به یادآوری است که آمارهای گوگل ترندز احتمالا براساس آی پی کاربران است و کوکی‌ها تاثیری در شناسایی منطقه افراد ندارند؛ از همین رو عباراتی که ایرانی‌ها با VPN در گوگل جستجو می‌کنند، جزو این آمار اعلامی قرار نمی‌گیرد.

پر سرچ گوگل در تیر ماه
پرجستجوترین‌ها معمولا تک کلمه‌هایی هستند که با سایر عبارات ترکیب شده اما چون بارها در موتور جستجو گوگل تکرار شده‌اند، در این فهرست به تنهایی نمایش داده می‌شوند.

دانلود، آهنگ، فیلم، عکس، بازی، دیوار، کارتون، طلا، گوگل و ترجمه جزو 10 عبارتی هستند که بیشترین جستجو را طی یک ماه گذشته در این موتور جستجو داشتند.


 
حضور «گوگل» در این فهرست یکی از نکات قابل توجه است. دلیل آن نیز احتمالا فعال شدن قابلیت Safe Search روی شبکه اینترنت برخی اپراتورهای موبایل و ثابت است. مردم نیز جهت رفع این محدودیت دست به دامان گوگل شده تا بتوانند قابلیت جستجوی ایمن را غیرفعال کنند.

عبارت‌هایی که با رشد جستجو همراه شدند
آهنگ جدید معین زد: جدیدترین اثر «معین زد» با نام «چه حیف» یکی از پرجستجوترین عبارت‌های گوگل طی تیر 1401 بوده است. سبک خاص این خواننده باعث شده تا طرفداران قابل توجهی برای خود دست و پا کند.

دعای عرفه: نهمین روز ماه ذی‌الحجه به نام «عرفه» نام گذاری شده است. در این روز شیعیان دعای مخصوص عرفه را خوانده و از خداوند طلب مغفرت می‌کنند. ایرانی‌ها نیز در گوگل به دنبال متن این دعا و خوانش با صدای مداحان مختلف بودند.

شهره لرستانی: این بازیگر نام‌آشنای تلویزیون که از این پس بایستی با اسم «مازیار لرستانی» از او یاد شود، چندی پیش خبر از تطبیق جنسیت و تغییر هویت خود داد. او با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد «دیگر شرعا و عرفا» زن نیست و قصد دارد نام خود را به طور قانونی به مازیار تغییر دهد.

قابلیت Safe Search: محدودیت جدید در اینترنت ایران باعث شده تا قابلیت جستجوی ایمن که شاید کمتر کسی با آن آشنا بود، معرف حضور همه شود. طبق نتایج گوگل ترندز، این عبارت طی چند هفته اخیر با رشد در جستجو همراه شده و افراد به دنبال راه‌هایی برای غیرفعالسازی آن بودند.

این سرویس به صورت اجباری روی برخی اپراتورها مثل همراه اول و ایرانسل و دیگر اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت ثابت فعلا شده و طبق آن نتایج موتور جستجو گوگل برای شما فیلتر می‌شد و محتواهای غیراخلاقی و خشونت برایتان نمایش داده نمی‌شود. موضوعی که به گفته وزیر ارتباطات، خواست خانواده‌های ایرانی بوده است.

لیگ ملت‌های والیبال: جدیدترین دوره لیگ ملت‌های والیبال از خرداد ماه آغاز شده و اکنون مراحل حذفی آن در حال سپری شدن است. تیم ملی والیبال ایران یکی از 16 تیم حاضر در این مسابقات بود که پنجشنبه شب با باخت برابر لهستان به مقام هفتمی رسید.


اگرچه بازی‌های ابتدایی تیم ملی چنگی به دل نمی‌زد اما رفته رفته با نمایش بهتر والیبالیست‌های کشورمان و برد برابر آمریکا باعث شده تا مردم نیز به این مسابقات روی خوش نشان داده و با جستجو در گوگل به دنبال نتایج، جدول رده‌بندی و برنامه بازی‌های این رقابت‌ها باشند.

روز صفر: «روز صفر» اثری از «سعید ملکان» و با بازی «امیر جدیدی» از ابتدای تیرماه اکران آنلاین را در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی مانند نماوا تجربه کرد. از همین رو افراد با جستجوی نام این فیلم در گوگل به دنبال یافتن راهی برای تماشای آن بودند.

وریا غفوری: تغییر نام «وریا» به «وحید» در مسابقه خندوانه باعث شد تا اسم کاپیتان سابق استقلال بر سر زبان‌ها بیفتد. تغییری که رامبد جوان آن را پیش دستی برای عدم مشکل در پخش برنامه عنوان کرده اما شبکه نسیم در اظهار نظری گفت که نام «وریا» هیچ مشکلی برای پخش ندارد. گفتنی است این بازیکن طی ماه‌های اخیر با صدا و سیما چالش‌هایی داشته است.

سامانه‌های آموزشی مثل پادا، آموزشیار، هم‌اوا و سامانه گلستان فرهنگیان نیز پای ثابت سرچ گوگل هستند.

 

منبع: دیجیاتو

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۹۹۷۹
تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۴     ساعت: ۵ : ۳۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024