صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

ساندی تلگراف: روح ماکرون هم از توافق AUKUS خبر نداشت

منابع انگلیسی اعلام کردند که زمینه چینی و مقدمات توافق تسلیحاتی اخیر بین استرالیا، انگلیس و آمریکا در آخرین نشست سران گروه هفت در «کورنوال» بدون اطلاع رئیس جمهور فرانسه، انجام شده بود.

روزنامه «ساندی تلگراف» در گزارشی که منتشر کرد، مدعی شده است که جزئیات مشارکت معاهده تسلیحاتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به AUKUS در اجلاس سران گروه هفت (جی 7) در «کورنوال» مورد بحث قرار گرفت، اما «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از این مسئله اطلاعی نداشت.

طبق اعلام این گزارش، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه سابق انگلیس، علیرغم وجود هشدارهایی مبنی بر اینکه چنین توافقی به روابط با پکن و پاریس آسیب می‌رساند، در تهیه و آماده سازی این توافق کمک کرد.

نشست سران گروه هفت در 11 تا 13 ژوئن (21 تا 23 خرداد) در دهکده ساحلی کورنوال در انگلیس برگزار شد. سران کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، آمریکا، فرانسه و ژاپن و همچنین رهبرانی از استرالیا، هند، کره جنوبی و آفریقای جنوبی که به عنوان مهمان دعوت شده بودند، در این نشست شرکت کردند.

طبق گزارش ساندی تلگراف، تمام اسناد مربوط به توافق تسلیحاتی AUKUS پس از این اجلاس به عنوان اطلاعات «فوق سری» طبقه بندی شد.

لازم به توضیح است که استرالیا در 16 سپتامبر (25 شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۵۵۲۹
تاریخ: ۱۴۰۰/۶/۲۸     ساعت: ۱۱ : ۵۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024