صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

به‌یاد ژاندارک؛ قهرمان ملی فرانسه

ژاندارک مقدس یا «دوشیزه اورلئان»، دختر یک مزرعه‌دار در شهر «دومرِمی» شمال فرانسه بود که در سال ۱۴۱۲ میلادی متولد و در ۳۰ می سال ۱۴۳۱ میلادی سوزانده‌شد. این قهرمان ملی فرانسه که امروز سالروز درگذشت اوست، دختر دهقانی بود که باور داشت تحت هدایت الهی قدیسانی همچون «میکائیل مقدس»، ‌«کاترین مقدس» و «مارگارت آنتیوش» قدم بر می‌دارد.

او در حالی که نوجوانی بیش نبود و هیچ اطلاعی از تاکتیک‌های نظامی نداشت در یکی از جنگ‌های معروف 100 ساله بین انگلستان و فرانسه، توانست ارتش فرانسه را به یک پیروزی مهم در اورلئان برساند. بعد از چنین موفقیت‌هایی بود که شهرت ژاندارک در میان نیروهای فرانسوی بسیار زیاد شد و موجب شد «شارل» پادشاه فرانسه به تاج و تخت برسد.

«ژاندارک» یک سال بعد و در درگیری که بین ارتش فرانسه و انگلستان رخ داد؛ دستگیر و توسط انگلیسی‌ها به قلعه‌ی «بوْروی» برده‌شد. انگلیسی‌ها و همکاران فرانسوی‌شان در دادگاهی که برای ژان ترتیب دادند به او 70 اتهام از جمله لباس پوشیدن مانند مردان، جادوگری و الحاد زدند و سپس با محاکمه ژاندارک، حکم به سوزاندن او دادند. حکمی که سرانجام در صبح روز 30 می، در سن 19 سالگی، در بازار قدیمی «روئَن» اجرا شد. اما شهرت این دختر 19 ساله نه تنها بعد از مرگش از بین نرفت بلکه چند برابر هم شد. 20 سال بعد در دادگاه جدیدی که توسط شارل هفتم برپا شد، نام او را از تمام اتهاماتی و گناهانی که به او نسبت‌داده شده بود پاک کرد. ژاندارک از آن زمان به یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان ملی در میان هموطنانش تبدیل شد.

داستان زندگی این دختر شگفت انگیز فرانسوی دستمایه فیلم های معروفی در سینما شد. امروز در سالروز سوزانده شدن او، یکی از این فیلم‌ها به کارگردانی کارگردان معروف فرانسوی یعنی «روبرو برسون» را به شما معرفی می‌کنیم. روبر برسون در «محاکمه ژاندارک/1962» تنها راوی آن چیزی است که بر سر ژاندارک آمد و صداقت همیشگی سینمای وی در جای جای فیلم، بی‌تکلف و بدون اغراق نمایان است. ژاندارکی که «برسون» به تصویر کشیده، به معنای واقعی یک انسان و یک رهبر است. «برسون» در یک فضای روایتی از جنس مینیمال، ژاندارک را در هیبت فردی که گهگاه می‌ترسد، گریه می‌کند اما کاریزمای یک رهبر شجاع و مقتدر را هم دارد به تصویر می‌کشد. پس اگر هنوز به دنیای فیلم‌های سیاه و سفید کلاسیک و کارگردان‌های مولفش علاقه دارید، به هیچ‌عنوان این فیلم را از دست ندهید.

 

منبع: آخرین خبر

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۷۴۲
تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۱۰     ساعت: ۱۱ : ۱۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024