صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

عادل فردوسی‌‏پور؛ اپوزیسیون یا مجری سنجیده‌‏کار؟

«من می‌‌‌‌خواهم بگویم درباره ایشان مهم‌‌ترین بحث این بود که کار از مدارش داشت خارج می‌‌شد و بقیه هم نگاه می‌‌کردند و می‌‌گفتند اگر کسی به‌‌خاطر محبوبیت می‌‌تواند از مدار خارج شود، ما هم این کار را بکنیم. اصلا صداوسیما از هم می‌‌پاشید».

این فقط بخشی از صحبت‌‌های علی فروغی، رئیس شبکه سوم سیما در تاریخ 15 آذرماه 99 درباره عادل فردوسی‌‌پور است که بیش از سه‌‌سال است پخش برنامه 90 را متوقف کرده است؛بهتر است اینطور بگوییم که این برنامه پرمخاطب را تعطیل کردند، اما به‌‌واقع آیا عادل فردوسی‌‌پور طی این سه‌‌سال به گوشه رینگ برده شد؟ محدودیتی برای او اعمال شد یا او توانست ایده‌‌هایش را در این مدت پیاده کند؟

حضور بعد از سه‌‌سال در سالگرد شروع برنامه 90
کنایه‌‌آمیز اینکه اولین حضور عادل فردوسی‌‌پور در یک برنامه زنده هرچند لایو اینستاگرام بعد از سه‌‌سال، مصادف شد با پخش اولین قسمت از برنامه90 از شبکه سوم. 23مردادماه سال 1378 بود که اولین قسمت برنامه90 از شبکه سوم با دکوری ساده توسط یک مجری جوان خجالتی روی آنتن رفت، اما کمتر کسی تصور می‌‌کرد که این برنامه ورزشی به یکی از پرمخاطب‌‌ترین برنامه‌‌های سازمان طی دودهه تبدیل شود. عادل به‌‌مرور جای‌‌پای خودش را محکم کرد طوری‌‌که پورمحمدی، رئیس وقت شبکه سوم نیز تبدیل به یکی از حامیان اصلی او شده بود. بعد از اینکه به‌‌مرور روسای شبکه‌‌ها ازجمله شبکه سه عوض شدند فردوسی‌‌پور گمان نمی‌‌کرد با داشتن این تعداد مخاطب برنامه‌‌اش به‌‌مرور به سمت تعطیلی برود، اما این اتفاق افتاد. در کوران مسابقات جام جهانی 2018 بود که فردوسی‌‌پور در ویژه‌‌برنامه 2018 کارلس پویول، کاپیتان سابق تیم ملی اسپانیا را به برنامه دعوت کرد، اما چالش عجیبی بین او و مدیران سازمان شکل گرفت. مدیران سازمان به بهانه بلند بودن موی پویول اجازه حضور او روی آنتن را ندادند. از سوی دیگر عادل هم نپذیرفت نام برند یکی از پلتفرم‌‌های تحت قرارداد با صداوسیما در برنامه‌‌اش بیان شود و همین موضوع عاملی شد تا اختلافات کلید بخورد. مصاحبه فردوسی‌‌پور با یکی از رسانه‌‌های رسمی مبنی بر اینکه تمام آیتم‌‌ها آماده بوده، اما جلوی پخش را گرفتند، خشم مدیران شبکه سه را برانگیخت زیرا معتقد بودند این مصاحبه فردوسی‌‌پور درباره مسائل درونی سازمان، بدون هماهنگی انجام شده است. به همین خاطر تنبیهی یک‌‌هفته‌‌ای برای برنامه90 اعمال شد و به جای پخش این برنامه، یکی از مسابقات لیگ ملت‌‌ها از شبکه ورزش به شبکه سه آمد تا جای برنامه90 پخش‌‌زنده شود. هفته‌‌های بعد هم بدون اطلاع‌‌رسانی دقیقی، پخش برنامه90 از کنداکتور شبکه سه خارج شد.

مصاحبه با ظریف هماهنگ‌‌شده نبود!
با زدن فلش‌‌بکی به گذشته متوجه می‌‌شویم این چالش‌‌ها با برنامه90 صرفا مختص دو، سه سال اخیر نیست، اما مساله این است که پیش‌‌تر چنین چالش‌‌هایی ختم به‌‌خیر می‌‌شد. قرار بود شب یلدای سال 1394 مصاحبه‌‌ای از عادل فردوسی‌‌پور با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دولت روحانی در برنامه90 پخش شود که با مخالفت شدید رئیس‌‌وقت سازمان صداوسیما یعنی محمد سرافراز روبه‌‌رو شد. یکی از رسانه‌‌های اصولگرا نیز به فردوسی‌‌پور لقب «سیاسی پور» داد و او را متهم به این کرد که به هر حوزه‌‌ای سرک می‌‌کشد و باید جلوی پخش این برنامه گرفته شود. وقتی برنامه90 در آن دوشنبه آغاز شد، همه منتظر دیدن مصاحبه ظریف بودند که ناگهان عادل فردوسی‌‌پور اعلام کرد این مصاحبه پخش نخواهد شد. او در ابتدای برنامه‌‌اش گفت: «مسئولان صداوسیما صلاح ندیدند مصاحبه ورزشی ما با وزیرخارجه پخش شود. ما برای ویژه‌برنامه امشب با وزیر امورخارجه گفت‌وگوی ورزشی انجام دادیم که مسئولان صداوسیما صلاح ندیدند این مصاحبه پخش شود. ان‌شاءالله به‌زودی این مصاحبه پخش می‌‌شود و من برای اینکه امشب مصاحبه روی آنتن نرفت از ایشان عذرخواهی می‌‌کنم.» این ماجرا اما با عدم پخش مصاحبه ظریف به پایان رسید و چالش دیگری به‌وجود نیامد.

عادل ممنوع‌الکار است؟
علی فروغی اردیبهشت‌ماه 1397 رسما به‌عنوان رئیس شبکه سوم سیما منصوب شد و 20 اسفندماه همان سال یعنی 11ماه بعد از حضور او در این شبکه، جلوی پخش برنامه90 گرفته شد. تنش بین فردوسی‌‌پور و مدیران شبکه به حدی بالا گرفت که از دید مدیران، راهی جز تعطیلی برنامه90 وجود نداشت. بعد از این اتفاق اما تصور این بود که فردوسی‌‌پور «ممنوع‌الکار شده»، اما چنین چیزی در ظاهر هم رخ نداد. برنامه90 تعطیل شد اما برنامه «فوتبال 120» که مجوزش مستقیما از سوی مدیران شبکه سه صادر می‌‌شد بدون هیچ مشکلی طبق برنامه از شبکه ورزش پخش شد تا همین یکی، دوماه پیش که فصل آخر برنامه فوتبال 120 به پایان رسید. کوروش کمره‌‌ای، مشاور ارشد علی فروغی با انتشار توییتی در صفحه توییتر خود پیرامون اینکه آیا فردوسی‌‌پور ممنوع‌الکار است، گفت: «عادل فردوسی‌‌پور مشکلی برای ساختن برنامه فوتبال 120 ندارد و اتفاقا ما سه‌بار به او پیشنهاد گزارش کردن مسابقات فوتبال را دادیم، اما او خودش رد کرد و متاسفانه بازیچه افراد سیاسی شد و برای پیج فارسی اینستاگرام ‌‌ای‌اف‌سی گزارش کرد.»

عادل فردوسی‌‌پور اما در جدیدترین گفت‌وگوی زنده خود که بعد از سه‌سال از صفحه رسمی پیج فوتبال 360 از طریق یک لایو پخش شد درخصوص اینکه چرا گزارشگری نمی‌‌کند به نوعی اختلافاتش با مدیران شبکه سه را تایید کرد: «عشق آدم یک بحث است و اینکه عزت‌نفس انسان حفظ شود هم بحث دیگری است. شما هم دوست ندارید تحت هر شرایطی کار کنید. عشق و علاقه من به فوتبال بر کسی پوشیده نیست ولی نمی‌خواستم به هر قیمتی کار کنم.»

آینده فردوسی‌‌پور در صداوسیما؟
عادل در لایو اینستاگرامی که پیش از شروع مسابقات لیگ‌برتر پخش شد، در ابتدا از اینکه بعد از گذشت سه‌سال توانسته با مخاطبانش به شکل زنده ارتباط برقرار کند، ابراز خوشحالی کرد و گفت: «این اولین ارتباط زنده من بعد از تعطیلی برنامه 90 در سال 97 است، البته در این بین بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا را هم به شکل مستقیم گزارش کردم. وقتی به گذشته فکر می‌‌کنم بغض می‌‌کنم و دلم می‌‌گیرد، اما سعی می‌کنم احساساتی نشوم.» عادل اما به‌واقع در سه‌سالی که برنامه90 تعطیل بود، محدودیت کاری داشت یا صرفا یک برنامه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی او تعطیل شد؟ فردوسی‌‌پور در این سه‌سال به‌صورت متمادی برنامه «فوتبال 120» را روی آنتن تهیه‌کنندگی کرد. در فیلیمو نیز برای یکی، دو برنامه کار دوبله انجام داد و یک ویژه‌برنامه برای الکلاسیکو هم با همکاری نماوا و فیلیمو ساخت که پژمان جمشیدی، وریا غفوری و علی دایی مهمان‌ویژه این مراسم بودند.

حالا او برنامه‌‌ای را تهیه‌کنندگی می‌‌کند که به صورت هم‌زمان مجری آن نیز هست و توانسته مجوزش را از مسئولان سازمان بگیرد و طبق گفته خودش قرار است حتی به هنر هم بپردازد و صرفا فوتبالی نیست. عادل اما در جدیدترین گفت‌وگوی زنده تاکید می‌‌کند که هنوز هم تمایلش به ساختن برنامه در صدا‌وسیماست، اما شرایط طوری است که باید در یک اپلیکیشن جدید کارش را ادامه دهد:« من همیشه دوست داشتم در فراگیر‌‌ترین رسانه با این مردم نازنین در ارتباط باشم اما الان شرایط اینطور مهیا شده که در بستر فوتبال 360 نیازهای آن‌‌ها را در عرصه فوتبال فراهم کنم.»

شاید بعد از سه‌سال زمان مناسبی باشد که محتوای برنامه90 را با سایر برنامه‌‌هایی که در این سه‌سال تولید شدند قیاس کرد. باید پذیرفت عادل در برنامه90 جسورتر از سایر تهیه‌کننده‌‌ها و مجری‌های صدا‌وسیما بود و به مسائلی ورود می‌‌کرد که کمتر مجری‌ای حتی در قامت ورزش به سمت آن می‌‌رفت، اما این را هم باید پذیرفت که نسبت به خطوط‌قرمز سازمان مثل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی که حق‌مسلم باشگاه‌‌هاست و صدا‌وسیما سال‌‌ها نسبت به پرداخت آن در قیاس با سایر کشورها کوتاهی کرده، سکوت کرد و کلمه‌‌ای نگفت. او طی این سه‌سال توانست برنامه فوتبال 120 را پیش ببرد، در چندین برنامه در پلتفرم‌های مختلف مورد تایید و مجوز ساترا کار کند و حالا در اپلیکیشن فوتبال 360 که بازهم مجوز ساترا را دارد، به صورت همزمان اجرا و تهیه‌کنندگی را برعهده دارد. با این تفاسیر عادل اپوزیسیونی است که ممنوع‌الکار شده یا فرد توانمندی است که حالا با رعایت هرچه بیشتر چارچوب و قواعد بازی، پیش می‌‌رود؟

 منبع: هم میهن/ سینا بهبودی

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۰۷۸
تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۲۵     ساعت: ۱۷ : ۳۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024