کد خبر :256745
شمارش معکوس برای آغاز ساخت ۴ میلیون مسکن ارزان
طرح ساخت چهار میلیون واحدی مسکونی که به دستور رییس‌جمهوری در دستور کار قرار گرفته، در آستانه تعیین رقم تسهیلات اعطایی و آغاز ثبت‌نام در ۳۱ استان کشور قرار دارد؛ اجرای این طرح می‌تواند بخش زیادی از کسری ساخت و ساز در کشور را برطرف کند.

همزمان با تامین زمین های جدید برای آغاز ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی ارزان و با کیفیت، ثبت نام از متقاضیان در روزهای آینده انجام و برنامه دولت برای جبران کسری مسکن شروع می‌شود.
اکنون قیمت هر متر خانه در پایتخت از 4.5 میلیون تومان در اردیبهشت 1396 به رقم 31.7 میلیون تومان در شهریورماه 1400 رسیده که افزایش 600 درصدی را نشان می‌دهد. همین موضوع عزم دولت برای کوتاه کردن صف متقاضیان جامانده خرید مسکن را جدی تر ساخته، بنابراین قرار است با مشارکت افراد در طرح ساخت مسکن چهار میلیونی، این صف کوتاه‌تر شود.

آخرین وضعیت اجرای طرح ساخت 4 میلیون واحد مسکونی

قرار است برای اجرای پروژه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی از سازندگان حرفه‌ای و بخش‌های دولتی مانند بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بخش خصوصی استفاده شود و تفاوت عمده این طرح با مسکن ملی، تلاش دولت برای حمایت از دهک های اول تا سوم است.
آن‌طور که «محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به ایرنا اعلام کرده است: خط قرمز دولت در اجرای این طرح قیمت آن است که باید مناسب جیب دهک های اول تا سوم باشد. قرار است که دولت بیشترین کمک را برای دهک‌های اول تا سوم از طریق «صندوق ملی مسکن» انجام دهد. این کمک‌ها می‌تواند شامل تقبل تمام یا بخشی از نرخ سود تسهیلات، زمین رایگان، خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه باشد و از مهم تر اینکه اقساط وام مسکن 4 میلیونی بنا بر توان مالی متقاضیان در این سه دهک درآمدی برنامه ریزی خواهد شد. در واقع در این طرح تلاش شده به واسطه «صندوق ملی مسکن» فاصله میان قیمت تمام شده و توان خانوار کم شود و  شاید بتوان گفت که این طرح بیشتر برای گروه های کم درآمد، دهک های یک تا سه و قشر متوسط طراحی شده است.

تامین زمین

دستور رییس جمهوری مبنی بر تولید و عرضه یک میلیون مسکن در سال، وزارت راه و شهرسازی را برای اجرای این طرح آماده کرد اما پاشنه آشیل طرح که تامین زمین است این بار به پشتوانه قانون جهش تولید، رفع شد. بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن، چنانچه ظرف دو ماه اراضی برای ساخت مسکن از سوی موسسات دولتی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها معرفی و واگذار نشود، ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند یک‌طرفه سند را به نام راه و شهرسازی صادر کند.
باوجود آنکه وزیر راه و شهرسازی برای تامین زمین فرصت دو ماهه را تعیین کرده بود اما در فرصت کمتر از دو ماه، تامین زمین در 29 استان به مرحله نهایی رسید و در هفته جاری شهرهایی که امکان ثبت نام در آن وجود دارد اعلام خواهد شد.
مطابق ماده 10 قانون جهش تولید و تامین مسکن، تمام وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که 100 درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند. ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یاد شده، اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند.

نخستین جلسه شورای عالی مسکن چگونه گذشت؟

اولین جلسه شورای عالی مسکن با امضای چندین تفاهمنامه آغاز شد که نوید عزم دولت در جبران کسری ساخت و ساز و ساخت خانه های ارزان و با کیفیت بود. در این جلسه در حضور  رئیس جمهوری امضای توافقنامه ساخت دو میلیون مسکن انجام شد. این تفاهمنامه ها با بنیاد مسکن، بسیج، صندوق تعاون و وزار کار و رفاه اجتماعی منعقد شد تا زمینه ساخت دو میلیون واحد از این طرح 4 میلیونی فراهم شود.
در واقع در این جلسه احداث چهار میلیون واحد مسکن در چهار سال در دو گام برنامه‌ریزی شده است که در گام نخست و در سال اول، برنامه ریزی برای احداث دو میلیون واحد مسکونی آغاز و در سال دوم نیز احداث 2 میلیون واحد دیگر در سال آغاز خواهد شد تا در پایان دولت سیزدهم 4 میلیون واحد مسکونی در مراحل پایانی تکمیل و تحویل متقاضیان شود.
«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی بعد از این جلسه گفت: «خیلی‌ها فکر می‌کنند که این کار شدنی نیست، اما حتما شدنی است. اکنون سالی 300 تا 350 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود. این بخشی از نیاز کشور است. بخشی از این نیاز در روستاهای کشور است و بنیاد مسکن برای رفع آن تعهد دارد. بخش باقی مانده را ما باید بسازیم.»

وضعیت تامین مالی پروژه های مسکن در دولت سیزدهم

آن‌طور که وزیر راه و شهرساری اعلام کرده است: تسهیلات در نظر گرفته شده برای این طرح در سال 360 هزار میلیارد تومان است و این عدد متناسب با تورم در سال‌های آتی افزایش پیدا می کند. این هفته نیز در شورای عالی پول و اعتبار، سقف وام مسکن تصویب خواهد شد.
پیشنهاد وزارت راه این است که در شهرها تا 400 میلیون تومان و در روستاها تا 250 میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به خانه های این طرح اختصاص یابد. برای اقشار ضعیف هم سود کاهش یافته و هر سال بازپرداخت افزایش خواهد یافت. دولت به این اقشار از طریق صندوقی که پیش‌بینی می‌شود، کمک خواهد کرد. قرار است این هفته نشانی سامانه ثبت‌نام مسکن پس از تعیین عدد تسهیلات اعلام شود تا مردم بتوانند به صورت مشخص در آن ثبت‌نام کنند.

 
 منبع: ایرنا