کد خبر :260107
مشهد قطب گردشگری زیارت و سلامت کشور
معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از شهر مشهد به عنوان قطب گردشگری زیارت و سلامت خبر داد.


به گزارش سرزمین ارتباطات- سارا صادقی- یوسف بیدخوری در نشست خبری که با اصحاب رسانه در توس برگزار شد اظهار کرد: در اداره کل برنامه هایی در حوزه گردشگری پیش بینی شده که آن هم بازاریابی و تبلیغات است برای همین توجه ویژه ای به بومگردی شده، بحث اصلی اقامت است که به این مناسبت بومگردی بای پولاد بهره برداری شد که البته21 اقامتگاه دیگر بازگشایی شد.

وی افزود: بعد از ایام کرونا سه برنامه تور آشناسازی با400 راهنما و 470 آژانس مسافرتی بود که این موجب بدست آوردن مقام دوم بعد از تهران در گردشگری داشته باشیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به برنامه های زیارتی در ایام سفر گفت: در ایام دهه آخر صفر حجم گسترده زائران را است که باید مدیریت شود.

وی با اشاره به برنامه های گردشگری استان خراسان گفت: بعد از استان فارس استان خراسان بیشترین تنوع فرهنگی را دارد، کرمانجها و زبان ترکی، همه این موارد را در فرهنگ نیشابور می بینید. فرهنگها و شکل زندگی مردم کاملا متفاوت است.

بید خوری با اشاره به خدمات سفر های زیارتی در اربعین توضیح داد: این مجموعه بحث خدمات سفر و کاروان‌ها را  در ابتدای مهرماه دارد  که 5 مهر ماه مصادف با شهادت امام رضا است که برنامه سفرهای زیارتی شروع می شود.

وی افزود : در حوزه گردشگری روستاهای تاریخی تایباد و نیشابور پیشرو بودند چون بافت تاریخی دارند به این دلیل از این ظرفیت‌ها برای اقامتگاه‌های سنتی استفاده شد، معتقدیم تا زمانیکه فضا برای اقامت نباشد اگر بخش خصوصی سرمایه گذاری کند اتفاقات خوبی در گردشگری خواهد افتاد.

معاون گردشگری استان خراسان رضوی یادآور شد:21 مجوز اقامت بومگردی صادر شده است.

وی درمورد اقامتگاه‌های بومگردی توضیح داد: کم کم به سمت بومگردی می رویم بحث صدور مجوزهای دفاتر و شرکتها را صادر کردیم اگر شرایط اولیه را داشته باشند مجوز داده می شود؛ استعلامها و ثبت شرکت حوزه خاص خود را دارد، فضای اقامتی خیلی مهم است در تمام هتلها بخشی را به اسم کانال 8 راه اندازی کردیم که تمام ظرفیت ها را ببیند و خدمات را ثبت نام کنند.

بیدخوری گفت: زیارت آسانترین نوع گردشگری منطقه استان خراسان رضوی است که نقطه بزرگ و قوت آن گردشگران خارجی هستند. با توانایی می توان تبلیغات وسیعی برای آن انجام داد.

وی اضافه کرد: مشهد قطب گردشگری سلامت است در این شهر 30 بیمارستان درمانی وجود دارد که بیماران خارجی هم پذیرش می شوند، همچنین در کنار آن با گردشگری ادبی برای آرامگاه نیشابور، عطار، خیام، فردوسی و دانشمندان شاخص دیگرروبرو هستیم.

بیدخوری ادامه داد: بجستان، بردسکن یکی از بهترین مراکز طبیعت است اما مانند استان اصفهان و سمنان هنوز شناخته نشده است. به دلیل شیوع کرونا دو سال است که گردشگری متوقف شده است، قبل از کرونا بزرگترین جشنواره بین المللی در باجگیران مرز ترکمنستان برگزارشد که هدف آن معرفی طرح های مختلف بود.

وی با بیان اینکه گردشگران از تورهای قوچان و درگز بیشتر استقبال می کنند، گفت: از طریق گردشگری بسیار اشتغال و درامد ایجاد شد به سبک مهمانسرای قدیم می خواستیم پیش رویم که روزی 135 هزار گردشگر در مشهد حضور دارند.

محمود محمدی شهردار باجگیران نیز در این نشست گفت: شهر باجگیران با ترکمنستان 30 کیلومتر فاصله دارد که برروی اطلاعات از کشور ترکمنستان کار کردیم همچنین مناطق گردشگری بسیاری مثل دره شمخال این شهر وجود دارد که پذیرای بسیاری از گردشگران است.

وی افزود: نباید وابسته به مرز باشیم بهترین اقتصاد موضوع گردشگری است که اگر گردشگری رونق بگیرد قطعا تولیدات و اقتصاد رشد خواهد یافت.
شهردار باجگیران ادامه داد: با توجه به اینکه شهر باجیگران جمعیت شهری پایینی دارد بنابراین با نبود اعتبار به سختی پیش میرویم. برگزاری تور خلیل آباد یکی از دلایلی است که گردشگران به برخی مناسبت ها علاقه دارند در بسیاری از شهرستان ها، مناسبتهای اینچنینی می تواند صورت بگیرد.

جواد رجبی مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان قوچان در ادامه این نشست، با اشاره به آمار کارهایی که تاکنون انجام شده، گفت: برای اولین بار ساختمان صنایع دستی در قوچان راه اندازی شد که زمین آن به صورت رایگان از شهرداری بود که 2 و نیم میلیارد تومان به آن تخصیص یافت.

وی افزود: در پارک نشاط  محوطه سازی و ساخت سکو وجود دارد که آنجا هم یک و نیم میلیون اعتبار دارد. امسال به شهرستان قوچان نگاه ویژه ای شد؛  تقریبا 70 درصد اعتبارات به شهرستان قوچان اختصاص یافت که 30 درصد باقی مانده برای شهرستانهای دیگر است.
 گفتنی است که برگزاری تور و بازدید از شهرباجیگران برای نخستین بار به صورت گروهی و مشترک با راهنمایان و فعالان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و خبرنگاران حوزه گردشگری به سرپرستی سید احمد سیدعلی زاده مدیر گروه طبیعتگردی و ایرانگردی سیمرغ صورت گرفت.