صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تاثیر هوش ترکیبی بر مشاغل و آینده فناوری

اکثر کار‌ها در عصر دیجیتال توسط هوش ترکیبی انجام می‌شود که ترکیبی از هوش مصنوعی و هوش انسان است.

اکثر کار‌ها در عصر دیجیتال توسط هوش ترکیبی انجام می‌شود. هوش ترکیبی، هوش مصنوعی و هوش انسان را با هم ترکیب می‌کند و از ویژگی‌های مکمل آن‌ها استفاده می‌کند که با پیوستن به یکدیگر، یکدیگر را تقویت می‌کنند. هوش مصنوعی و هوش انسانی در وظایف بسیار متفاوتی رشد می‌کنند.

گفته می‌شود ساختن سیستم‌های کامپیوتری در آزمایش‌های هوشی یا بازی شطرنج نسبتاً آسان است، اما دادن توانایی‌های ادراکی و حرکتی یک بچه یک ساله به آن ها، اگر نگوییم غیرممکن، اما بسیار دشوار است.

چرا هوش ترکیبی مهم است؟

هوش مصنوعی هنوز از نظر دامنه محدود است، اما انسان‌ها به طور کلی، اینطور نیستند. هوش مصنوعی در انجام وظایف دقیق و به خوبی تعریف شده بر اساس نوع خاصی از داده‌ها و در یک محیط کنترل شده، نسبت به انسان برتری دارد. در مقایسه با انسان‌ها که فقط از چند نمونه می‌توانند یاد بگیرند و نمی‌توانند با انواع داده‌های تخصصی مانند داده‌های نرم کار کنند، هوش عمومی مصنوعی به مقدار زیادی داده آموزشی نیاز دارد. اینجا است که یادآوری این نکته ضروری است که انسان ها، مزیت رقابتی بی نظیری دارند.

از آنجایی که مغز و هوش مصنوعی از الگوریتم‌های اساسی متفاوتی استفاده می‌کنند، هر کدام به گونه‌ای، نسبت به دیگری برتری دارند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین در مجموعه داده‌های وسیع، در تشخیص الگو‌های پیچیده و ظریف، نسبت به انسان‌ها بهتر عمل می‌کنند.

با این حال، مغز می‌تواند اطلاعات را به طور موثر پردازش کند، حتی زمانی که نویز و ابهام در ورودی وجود دارد یا زمانی که موقعیت‌ها به طور غیر منتظره تغییر می‌کنند.

به همین دلیل است که انسان‌ها و هوش مصنوعی باید به عنوان هوش ترکیبی با یکدیگر همکاری کنند. طبق تحقیقات، این دقیقاً همان چیزی است که مدیران آینده، آن را به عنوان کار تصور می‌کنند: به گفته 67 درصد از آنها، هوش مصنوعی افراد و ربات‌ها را قادر می‌سازد تا برای به کار گیری مهارت‌های مربوطه خود، با یکدیگر همکاری کنند.

هوش مصنوعی اینجا است تا بماند

هوش مصنوعی هم اکنون نیز در تمام جنبه‌های زندگی ما نفوذ کرده است. هوش مصنوعی به دلیل طیف گسترده‌ای از کاربردها، عملاً در هر زمینه یک فناوری چند منظوره است. بر اساس نظرسنجی اخیر مدیران عامل شرکت‌های فناوری در سراسر جهان، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های بزرگ (77 درصد) قصد دارند در 3 سال آینده روی فناوری هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند.

هوش مصنوعی شغل‌ها را تغییر خواهد داد

پیش‌بینی اینکه چه میزان از شغل‌های امروزی در آینده از بین می‌رود دشوار است، اما مطمئنا درصد قابل توجهی از شغل‌های امروزی از بین خواهد رفت یا تغییر شکل خواهند داد. به لطف دیجیتالی شدن، تعداد کمی از مشاغل از تغییر در 10 سال آینده، مصون هستند. ماشین‌ها کاری را انجام می‌دهند که در آن، بهترین هستند و انسان‌ها نیز کاری را که در آن بهترین هستند انجام خواهند داد.

یک تقسیم کار جدید در حال ظهور است

تقسیم کار جدیدی در حال شکل گیری است. برخی از وظایف را می‌توان به صورت محاسباتی انجام داد، در حالی که برخی دیگر را می‌توان به روش‌های دیگری انجام داد. آنچه هوش مصنوعی می‌تواند بازتولید کند همان کاری است که ما در بخش محاسبات مغز خود انجام می‌دهیم، با این تفاوت که چیزی را فراموش نمی‌کنیم و دیگر لازم نیست همه کار را خودمان انجام دهیم. در نهایت در هوش ترکیبی، از مزیت‌های هوش مصنوعی و مغر انسان به صورت یکجا استفاده می‌کنیم.

آینده هوش هیبریدی

توانایی رایانه‌های امروزی حتی به توانایی ذهنی یک کودک 5 ساله نزدیک نیست، که می‌تواند در حین راه رفتن، برداشتن وسایل و شناسایی احساسات افراد، به طور هوشمندانه موضوعات مختلف را درک کند و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. رایانه‌ها اغلب برای انجام کار‌های خاص آموزش دیده اند، اما انسان‌ها دارای هوش عمومی هستند و می‌توانند در موقعیت‌های خاص تصمیم گیری‌های مهمی داشته باشند.

رایانه‌ها هنوز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، اما از آنجایی که آینده نامعلوم است و هوش ترکیبی در حال توسعه است، احتمالا در آینده بسیاری از کسب و کار‌ها و صنعت‌ها دستخوش تغییر می‌شوند و این فناوری دنیای جدیدی را ارائه خواهد داد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۶۵۸
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۲۶     ساعت: ۱۰ : ۲۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024