۱۴۰۲/۱۰/۲۵ - ۱۳ : ۲۹

الله‌کرم: اصلاح‌طلبان از ما اصولگریان لولو ساختند

الله‌کرم: اصلاح‌طلبان از ما اصولگریان لولو ساختند

حسین الله کرم دبیرکل جمعیت رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی از جناح اصولگرا و شهاب الدین طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان از جناح اصلاح طلب روز یکشنبه در مناظره‌ای درباره نرخ مشارکت و رقابت‌ها و احراز صلاحیت‌های انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری بحث و گفت و گو کردند.
الله کرم در ابتدای مناظره درباره نرخ مشارکت در نظام‌های سیاسی گفت: در جامعه شناسی احزاب گفته شده که کشورهایی چون آمریکا و انگلیس که دو حزبی هستند حدود 50 درصد در انتخابات مشارکت دارند ولی نظام‌های سیاسی چند حزبی چون آلمان، فرانسه و ایتالیا حدود 60 درصد مردم در انتخابات این کشورها شرکت می‌کنند.
دبیرکل جمعیت رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی سپس گریزی به بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی زد و گفت: حضرت آقا به درستی می‌فرمایند که اگر مشارکت حداکثری انجام شود و مجلس قوی تشکیل شود مشکلات کشور حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه مجلس یازدهم در دوره ریاست جمهوری قبلی شکل گرفت، یادآور شد: در دوم اسفند 1398 شاهد نرخ مشارکت حدود 43 درصدی بودیم و در این انتخابات مجید انصاری سرلیست اصلاحات، 60 هزار رای آورد در حالی که آخرین نفر لیست تهران 500 هزار رای داشت. به عبارتی باید این موضوع واکاوی شود که چرا جریان اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم کمترین مشارکت مردم را در طول تاریخ حیات خود تجربه کرد.
الله کرم با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم یادآور شد: در این انتخابات محسن مهرعلیزاده به نفع عبدالناصر همتی کنار رفت ولی او فقط 2 میلیون و 400 هزار نفر رای آورد که این رای کمتر از آرای باطله بود.
دبیرکل جمعیت مدافع رزمندگان انقلاب اسلامی با اشاره به افزایش شمار داوطلبان احراز صلاحیت شده در این دوره، یادآور شد: جمعیت ما رزمندگان است و دعوی دفاع از جریان اصولگرا یا اصلاح طلب را نداریم چرا که هر دو جریان در دفاع مقدس حضور داشتند. بلکه هدف این جریان باز تولید ارزش جدیدی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات است. به عبارتی ما می‌خواهیم گرد و غبار را از روی ارزش‌هایی که در گذر زمان خاک گرفته، برداریم.
شهاب الدین طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان از جناح اصلاح طلب در این مناظره با انتقاد از عملکرد هیات‌های اجرایی انتخابات گفت: بیانات رهبری انقلاب درباره اینکه مشارکت ضعیف، مجلس ضعیف را سبب می‌شود. هر کدام از این جملات رهبری بار معنایی دارد.
دبیرکل حزب ندا ایرانیان با بیان اینکه در این شرایط باید رو به جلو و آینده حرکت کنیم، تصریح کرد: اگر نرخ مشارکت انتخابات یازدهم اسفند امسال پایین باشد خوشحال نخواهیم شد. دست همه افرادی که برای دفاع از کشور با رشادت 8 سال در برابر دشمن ایستادند، می‌بوسم و همیشه قدردان آنهایی هستم که ایثار و از خودگذشتی آنها سبب حفظ نظام شده است. البته ما در برخی موارد اختلاف نظر داریم ولی برای مسائلی که چشم طمع دشمن به کشور باشد، متحد هستیم.

ناکارآمدی دولت قبل سبب ناامیدی مردم شد

در ادامه این مناظره الله کرم درباره ارتباط کم رونق شدن سیاست در ایران و پایین آمدن نرخ مشارکت، گفت: اینکه آقای طباطبایی از عملکرد هیات‌های اجرایی در موضوع احراز صلاحیت‌ها انتقاد می‌کنند باید دانست که برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی 38 نفر احراز صلاحیت شدند اما اینکه دوستان او تاییدصلاحیت نشدند، بهتر است خود این دوستان رسیدگی کنند که چه کاری انجام داده‌اند که سبب این نتیجه شده است.
این فعال اصولگرا درباره علت کاهش نرخ مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم گفت: هر دوی این انتخابات در دولت دوازدهم برگزار شد که نخستین دلیل آن شکست برجام است. از طرفی 5 مساله اصلی شامل تحریم، ناکارآمدی مدیریتی، ساختار اقتصادی معیوب، تورم و افزایش نقدینگی سبب بروز مشکلات کشور می‌شود. حسن روحانی گفت که در این پنج مشکل تحریم را حل خواهم کرد که سبب حل مشکلات سایر بخش‌ها می‌شود و همه مشکلات کشور را به تحریم‌ها گره زد. البته در دوره اول مذاکرات موفقیت‌هایی کسب شد تا آنجا که در مجلس دهم همه کرسی‌ها را اصلاح طلب‌ها از آن خود کردند که نشان دهنده اعتماد مردم بود.
الله کرم تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود با قدرت گرفتن ترامپ، کشور دچار مشکلات می‌شود، کاملا خام اندیشی است چرا که باید برای این موضوع اقدامی انجام می‌شد.
وی افزود: در دوره روحانی با فرو ریختن برجام، قیمت کالاها دو برابر شد و دلار از 4 هزار و 200 تومان به حدود 30 هزار تومان رسید. همچنین وجود نفوذی‌هایی مانند جیسون رضائیان و باندهای فساد از جمله دلایل ناکارآمدی دولت قبل بود. از طرفی در دولت روحانی، طرف آمریکایی 2 تا 18 میلیارد دلار و 62 تن طلا به کشور داد. اما این منابع به پنج گروه رسید. یک گروه دلار را گرفت و در بازار آزاد فروخت. دسته دوم افرادی بودند که دلار را گرفتند و کالای غیرضروری وارد کشور کردند. دسته سوم اقلام اساسی وارد کردند و آن را به عراق صادر کردند. گروه چهارم دلار را گرفتند و کالا را وارد کردند و در بازار آزاد فروختند. دسته پنجم هم این کالاها را به مردم گران فروختند که البته همه این پنج گروه دستگیر شدند.
این فعال اصولگرا تاکید کرد: رییس جمهور قبل قصد داشت با این اقدامات جلوی بروز تابستان داغ آن سال را بگیرد ولی در نتیجه باندهای فساد گسترش یافت. همچنین عدم شفافیت، فضای مجازی وابسته، ولنگاری و ناهنجاری در دولت قبل رواج یافت. به عبارتی اقدامات دولت قبل سبب ناامیدی و بی اعتمادی مردم شد نه اقدامات شورای نگهبان!
دبیرکل جمعیت مدافع رزمندگان انقلاب اسلامی تصریح کرد: ناکارآمدی دولت قبل در زمان کرونا به نحوی بود که روزی 700 نفر فوت کردند و در زلزله سرپل ذهاب هم اوج ناکارآمدی دولت قبل آشکار شد. این مسائل سبب بی اعتمادی مردم به دولت قبل شد.

مردم از دعواهای سیاسی حالشان بد می‌شود

در ادامه این مناظره طباطبایی در پاسخ به سخنان الله کرم گفت: اینکه برخی از مسائل را نبینیم درست نیست. مثلا بگوییم که دولتی روی کار آمد که به‌رغم همه سنگ اندازی‌ها سبب شد مردم سرزنده و شاداب باشند و از وضعیت فعلی راضی هستند و همچنین تحریم‌ها اثر نداشت و دلار گران نشد و ناکارآمدی هم وجود نداشت و همه اشتباهات دولت قبل را اصلاح کرد که نتیجه آن باید صف‌های طولانی مردم در 11 اسفندماه امسال و افزایش مشارکت باشد. اما اگر احساس می‌کنیم این شرایط  وجود ندارد و به تایید یا رد نامزد اصلاح طلب هم ارتباطی ندارد باید دقیق تر موضوع را بررسی کنیم.  حرف من این است که در طول 44 سال گذشته چه کردیم؟ اینکه که برخی می‌گویند این کشور برای برخی‌ها است مشکلی نیست ولی همین کشور نیاز با آب و هوای تمیز دارد.
دبیرکل حزب ندای ایرانیان دعوای دو جناح سیاسی را میان مردم بی اهمیت دانست و افزود: مردم از دعواهای سیاسی حالشان بد است و باید در این مقطع تصمیمات و سیاست‌ها را نقد کنیم. کمتر از دو سال تا سررسید سند چشم انداز وقت داریم و قرار بود طبق این سند قدرت اول منطقه باشیم. اما با این حرف‌ها که قدرت اول منطقه نمی‌شویم! البته من هم معتقد بودم همه چیز را نباید به برجام گره زد. ولی چرا دولت فعلی موضوع برجام را پیگیری می‌کند؟
وی تصریح کرد: تا روز آخر رهبری انقلاب از تیم مذاکره کننده برجام در دولت قبل دفاع می‌کرد و از آقای ظریف تشکر و قدردانی کرد. البته وقتی در دل مردم امید زنده می‌شود، مردم بازهم به صحنه می‌آیند که باید آن را قدر دانست. بر همین اساس خواهشم این است که این مردم را قدر بدانیم.  
طباطبایی در ادامه این مناظره در نقد پیامک کشف حجاب به رانندگان وسایل نقلیه، گفت: هزینه فایده این اقدامات چیست؟ اگر فردی بخواهد در کنکور نفر آخر شود باید پاسخ درست همه را غلط بزند تا در کنکور آخر شود. امروز احساس می‌کنم دوستان در عملکرد خود جواب همه سوالات درست را می‌دانند ولی از عمد همه را غلط می‌زنند تا آخر شوند. از طرفی در کشور هیچگاه ساختار شکل نمی‌گیرد تا مجلس در راس امور شود.  

نرخ بالای مشارکت مهمتر از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات است

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به رابطه متقابل رضایتمندی مردم با نرخ مشارکت در انتخابات، نرخ بالای مشارکت را مهمتر از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات دانست و گفت: دوستان شما می‌دانند با مشارکت پایین رای خواهند آورد.
طباطبایی در ادامه با قدردانی از اقدامات دولت به ویژه بهبود روابط با عربستان گفت: ما به جای اینکه مسائل را از راه سیاسی حل کنیم درپی حل آن از راه امنیتی هستیم. چرا بحران داریم؟ برای اینکه برخی بحران را می‌سازند و باید این مساله حل شود.  بی توجه بودن نسبت به برخی از مسائل، آنها را بر سر ما خروار خواهد شد

اصلاح طلبان از ما اصولگریان لولو ساختند

الله کرم در ادامه مناظره در پاسخ به طباطبایی گفت:  باید گذشته را چراغ راه آینده قرار دهیم و بررسی کنیم که در گذشته چه رخ داد تا امروز آن را انجام ندهیم. در موضوع تحریم‌ها در مجلس دهم انصافا مردم وفاداری نشان دادند و این موضوع را درک کرده و پای صندوق‌ رای آمدند اما وقتی تحریم‌ها در دولت قبل 2 برابر شد، مردم وفاداری کمتری در مجلس یازدهم نشان دادند یعنی مردم در این انتخابات مجلس با کمترین رای که به اصلاح طلب‌ها دادند اعلام کردند ما با رویکرد شما مخالفیم.  
دبیرکل جمعیت مدافع رزمندگان انقلاب اسلامی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای جراحی اقتصادی عنوان کرد: دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی همزمان با افزایش نرخ دلار، یارانه‌ها را 10 برابر کرد؛ موضوعی که موجب افزایش نرخ مشارکت می‌شود.
الله کرم با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم عمده فعالیت خود بر اصلاح ساختار اقتصادی قرار داد، گفت: اقدامات دولت سیزدهم سبب رشد تولید و کاهش بیکاری شد. البته معتقدم کارخانجات نیمه کاره وقتی وارد چرخه تولید شدند، منافع آن به جیب طبقه بالا رفت. به عبارتی باید وقتی جراحی اقتصادی انجام شد و یارانه مردم فقیر و متوسط 10 برابر بیشتر شد، در ادامه باید منافع راه اندازی کارخانجات نیمه تعطیل به طبقه فرودست و محروم می‌رسید.
دبیرکل حزب رزما با بیان اینکه با تعطیلی گشت ارشاد و تغییر آن به جریمه نقدی مخالف است؛ حجاب را قانون کشور دانست و گفت: همچنین مجلس یازدهم به جای وجود گشت ارشاد در جهت مقابله با بد حجابی، جریمه نقدی در نظر گرفت.  
الله کرم در ادامه این مناظره با اشاره به دیگر اقدامات دولت سیزدهم گفت: آقای رییسی در مسائل فرهنگی با حضور در بین مردم اعتمادسازی کرد. حتی در انتخابات از یک جریان حمایت نکرد و توسعه سیاسی را در دستور کار قرار داد و در بخش اقتصادی توسعه کریدورهای شمالی و جنوبی با همکاری کشورهای روسیه و چین را محور سیاست خارجی خود قرار داد. این اقدامات سبب خواهد شد در آینده‌ای نزدیک، ایران  به چهارراه بین المللی تبدیل شود.
وی ادامه داد: دولت در این زمان وارد پیمان همکاری‌ شانگهای و بریکس و اقتصاد آسیا شد. همچنین با عربستان روابط را حسنه کرد و از جبهه مقاومت به صورت عملی حمایت لازم را انجام داد و با باندهای فساد هم مبارزه کرد.  چای دبش نمونه برخورد دولت با فساد است و تخلفات آنها را در حال رسیدگی است.  
الله کرم تصریح کرد: اما در دولت روحانی وقتی تخلف فساد در توزیع دلارها مشخص شد، رییس جمهور دولت دوازدهم از آقای سیف رییس وقت بانک مرکزی دفاع کرد که این اقدامات با دستور  من انجام شده و از زندانی شدن وی جلوگیری کرد. یعنی دولت سیزدهم مبارزه با فساد را در دستور کار قرار داد ولی دولت دوازدهم با مفسدان همراه بود.

جریان‌های سیاسی صندلی فروشی می‌کنند

دبیرکل حزب رزما با بیان اینکه دوره اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام نشده است، گفت: البته مشکلی که وجود دارد این است که هر دو جریان به دنبال خالص سازی هستند و به افرادی مانند آقای طباطبایی و حزب ندای ایرانیان امکان بروز و ظهور نمی‌دهند. بر همین اساس افراد متخصص و استاد دانشگاه را کنار می‌گذراند و صندلی فروشی می‌کنند. همچنین برخی از افراد هم بر اساس رانت فامیلی که با شخصیت‌های مهم دارند وارد گود سیاست می‌شوند. این شرایط سبب شده مردم دیگر از سیاست و این جناح‌ها بریده شوند.

انصار حزب‌الله واقعی درپی ساختن بستر مناسب برای حضور زنان در ورزشگاه است

الله کرم تاکید کرد: حرف من رسیدن به نظم انقلابی است و مخالف هرج و مرج هستم. همچنین برخی مدعی هستند که انصار حزب الله مخالف حضور زنان در ورزشگاه شدند در حالی که انصار حزب الله واقعی به دنبال ساختن بستر مناسب برای حضور زنان در ورزشگاه است

 

منبع: ایرنا