۱۴۰۲/۸/۹ - ۹ : ۴۴

محمودزاده: اگر همه به مصوبه شفافیت عمل نکنند بعد از مدتی بایگانی می‌شود

محمودزاده: اگر همه به مصوبه شفافیت عمل نکنند بعد از مدتی بایگانی می‌شود

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سرانجام شفافیت قوای سه‌گانه که شعار مجلس یازدهم از ابتدای روی کار آمدنش بود، گفت: طرح شفافیت باید برای همه دستگاه‌های اجرایی باشد نه اینکه فقط برای مجلس باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته در بحث شفافیت رأی دادن نمایندگان به یک موضوعی، باید توجه داشت که بعضی از مسائل منطقه‌ای و برخی ملی هستند بعضاً تصمیمات در برخی از آرایی که داده می‌شود بر اساس منافع منطقه‌ای صورت می‌گیرد و بعضی بر اساس منافع ملی؛ به خاطر همین شمشیر دو لبه است. 

وی ادامه داد: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم موضوعی در  مجلس مطرح می‌شود که در کل برای کشور مفید است اما برای یک منطقه‌ای که حوزه انتخابیه است، ضرر دارد. این باعث می‌شود نماینده با دیدگاه منطقه‌ای که از آن انتخاب شده و مردمش به وی رأی داده‌اند تا در مجلس حضور داشته باشد، به آن طرح و لایحه نگاه کند.

محمودزاده با بیان این‌که اگر بخواهیم حساسیت و ضررهای جزئی را در بحث شفافیت کنار بگذاریم در کل و در همه موارد این طرح خوب است، اظهار داشت: خوب است مردم در جریان امور قرار بگیرند اما شفافیت نباید فقط برای مجلس باشد بلکه باید در دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه هم شفافیت  وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: حتی ارگان‌هایی مانند مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان هم باید آرای شان مشخص باشد که چگونه به یک موضوع  رأی می‌دهند؟ چه کسانی رای مثبت و منفی می‌دهند؟ این موارد باید برای همه باشد اما درحال حاضر این را برای مجلس مطرح می‌کنند که خودش می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد و حتی برای بعضی مقاطع شاید بحث شفافیت جواب ندهد! 

این نماینده مجلس درخصوص این‌که گفته می‌شود در بحث شفافیت آرا به جز موارد امنیتی که مشخص شده دیگر ارگان‌ها و نهادها باید شفافیت داشته باشند اما مشاهده می‌کنیم در مقابل این امر ایستادگی صورت می‌گیرد، گفت: این درست نیست، باید تمام دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌هایی که به یک موضوعی رأی می‌دهند همه  آرای‌شان مشخص باشد تا بتوانیم شفافیت را به طور جدی دنبال کنیم اگر مقطعی باشد و همه عمل نکنند، بایگانی خواهد شد.

 

منبع: ایلنا