۱۴۰۲/۸/۱۲ - ۱۰ : ۶

از آثار هنرمندان کم توان نمایشگاه دائمی تاسیس می شود

از آثار هنرمندان کم توان نمایشگاه دائمی تاسیس می شود

در این مراسم که  اجرای آن را حسین رفیعی برعهده داشت، شخصیت‌هایی چون  احمد مسجد جامعی قائم مقام رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مجتبی توانگر نماینده مجلس، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی، کاظم چلیپا هنرمند نقاش و مدرس دانشگاه، سهیل محمودی شاعر، مجید رجبی معمار مدیریت اسبق خانه هنرمندان، توان یابان هنرمند و خانواده های آنان و جمعی از خبرنگاران عرصه هنر حضور داشتند.

سومین جشنواره همام با برش روبان توسط  محمد رضا فرزین و یکی از هنرمندان نوجوان توانخواه رسما آغاز به کار کرد.


در ابتدای این مراسم محمدرضا فرزین به سخنرانی درباره جشنواره همام پرداخت و درباره  برنامه های  بانک مرکزی درحمایت از توانمندان هنرمند برای ایجاد تسهیلات لازم به این هنرمندان گفت: بانک مرکزی درصدد است با حمایت‌های مالی اعم از اعطای وام کم بهره قرض الحسنه به این عزیزان یاری رساند.
وی تاکید کرد: همان گونه که سال گذشته با خرید برخی از آثار هنری حمایت خود از این هنرمندان را اعلام کردیم،امسال نیز مانند سال گذشته با خرید آثارشان از این عزیزان حمایت می کنیم.
در ادامه مراسم محمد رضا مشهدی  دبیر جشنواره بین المللی همام با اشاره به جزئیات جشنواره گفت:
امسال در بخش بین الملل 11 کشور از جمله قزاقستان، صربستان، مجارستان، عمان، هند، بنگلادش، مالزی و... حضور دارند، همچنین1300 هنرمند آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده که از این میان 700 هنرمند در بخش رقابتی وغیر رقابتی حضور یافتند.

وی افزود : در جشنواره بین المللی همام، امسال 27 استان حضور دارند که از بین آثار آنها 35 اثر برگزیده خواهد شد؛ خراسان رضوی، کرمان، تهران، یزد واصفهان بیشترین آثار را به این جشنواره ارسال کردند.

دبیر جشنواره همام در ادامه با اشاره به اینکه نخستین بار است که همام به صورت بین المللی برگزار می شود گفت :اختتامیه این جشنواره با اعلام برگزیده های آن  در روز 18 آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.

محمد رضا مشهدی درباره حمایت از هنرمندان خیابانی کم‌توان  گفت: تمام سعی ما بر این است که با در اختیار گذاشتن امکانات لازم به این هنرمندان و فراهم آوردن شرایط مناسب شاهد آثار بهتر و بیشتری برای حضور در جشنواره وحتی حمایت اقتصادی از آنها داشته باشیم.

وی همچنین افزود: پیش بینی می شود از آثار هنرمندان نمایشگاهی دائمی برگزار شود تا در طول سال بتوانند آثار خود را به فروش برسانند کما اینکه برگزاری این جشنواره در سال‌های گذشته به کسب وکار این عزیزان رونق بخشید و حتی بعد از جشنواره مشغول تحویل آثار خود به مشتریان بودند.

 

در بخش دیگری از این جشنواره احمد مسجد جامعی با اشاره به پر بار بودن این جشنواره گفت: ایده ها مهم ترین بخش هر جشنواره ای هستند که اگر به عینیت در بیایند نتیجه رضایت بخشی حاصل می شود. به عنوان کسی که از ابتدا با برنامه های این رویکرد آشنایی دارد، لازم است بگویم آثار خوب و ارزشمندی حضور دارند که رقابت را برای هنرمندان سخت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که اضافه شدن بخش بین الملل چه سودی برای چنین رویکردی دارد گفت: یکی از اتفاقات خوب امسال اضافه شدن بخش بین الملل به این جشنواره است که این کمک می‌کند به شناخته شدن و معرفی هنرمندان و آثارشان به دیگر کشورها.


در انتها کاظم چلیپا نقاش ومدرس دانشگاه درجایگاه یکی از داوران این جشنواره با اشاره به گستردگی سبک آثار در این دوره گفت :خوشبختانه امسال شاهد آثار متفاوتی از هنرمندان توانخواه هستیم که البته این گستردگی کار داوری را سخت می کند. در آثار ارائه شده  سبک های متفاوت اعم از رئال، سورئال، کلاسیک و... در این جشنواره به چشم می خورد و این نشان دهنده شناخت از این جشنواره واستقبال توانخواهان از آن است.

وی درخصوص نحوه انتخاب آثار گفت: قرار نیست نفر اول تا سومی در جشنواره انتخاب شود بلکه برانیم که   گروهی از عزیزان را انتخاب کنیم تا نه به عنوان بازدارنده بلکه به عنوان مشوقی در خدمت آنها وهنرشان باشیم.
سومین جشنواره هنری«همام» ویژه معلولان امسال به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.