مطالب حوزه

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰ : ۴۴

از عنابستانی چه خبر؟!

پس از گذشت 22 روز از ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس به صورت سرباز با برخی نمایندگان تماس گرفتیم و پرسیدیم اینکه قرار بود با عنابستانی برخورد شود چه شد؟ پاسخ‌ها اما جالب بود:
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰ : ۴۳

به عمل کار برآید

مسعود پزشکیان، نماینده‌ 4 دوره‌ مجلس از معدود اصلاح‌طلبانی است که به مجلس یازدهم هم راه یافت.
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰ : ۴۰

دیوار کوتاه ظریف

آن طور که باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از«نگاهداری»، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس می‌نویسد:
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰ : ۳۶

اصلاح‌طلبان می‌خواهند رقابت را خارج از میدان عملکرد روحانی قرار دهند

اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند صحنه رقابت را از آن ضعف‌های دولت ‌روحانی در زمینه اقتصادی خارج کرده و حوزه رقابت را به میدان‌های دیگری بکشانند، بنابراین در میدان‌های دیگر مساله کاملا متفاوت می‌شود.
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰ : ۳۶

گروه بین المللی بحران: چگونه برجام در کما زنده ماند؟

ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﺼﻒ ﻋﻤﺮ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﻳﮏ ﻋﻀﻮ ﮐﻠﻴﺪی ﺁﻥ ﺳﭙﺮی ﺷﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ ﺗﻼﺵﻫﺎی ﻣﺠﺪﺍﻧﻪ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ ﺑﺮﺍی ﺗﻀﻌﻴﻒ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻫﻤﺮﺍﻩ بود. ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺳﺨﺘﯽ، ﺟﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﮔﻮﻳﺎی ﻗﺪﺭﺕ ﺟﻮﻫﺮﻩ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﺍﺳﺖ.
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰ : ۳۶

نیوزویک: چرا وارد کردن عربستان به مذاکرات هسته ای اشتباه است؟

گئوف لامر در نیوزویک نوشت:رئیس جمهور جو بایدن همزمان با همتایان اروپایی خود برای تجدید نظر در توافق هسته‌ای ایران همکاری می‌کند.
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰ : ۳۵

روایت 'شورای آتلانتیک' از روابط نفتی ایران و چین

برندن هونگ در «شورای آتلانتیک» نوشت: حتی با وجود کاهش گاه و بی گاه واردات نفت چین از ایران، پکن برای سالها همچنان شاهرگ حیاتی تهران برای دور زدن تحریم‌های نفتی است.
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰ : ۳۵

بازگشت طالبان به صحنه نبرد

'سه تن از رهبران گروه شبه نظامی طالبان در حالی اعلام کردند که نیروهای این گروه همزمان با پایان فصل زمستان به خط مقدم وظایف خود برمی‌گردند که نگرانی‌هایی در میان رسته‌های طالبان درباره عدم خروج نیروهای خارجی توسط دولت بایدن بر اساس ضرب الاجل توافقی تا مه ۲۰۲۱ به وجود آمده است.'
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰ : ۳۰

مناظره درباره تاریخ در غیاب مورخان

دکتر حسن حضرتی-استاد تاریخ دانشگاه تهران/ در چند روز گذشته مناظره صادق زیباکلام (استاد علوم سیاسی) و خسرو معتضد (وقایع‌نگار)، سروصدای زیادی به پا کرد. چند نکته در این باره قابل تامل است:
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰ : ۲۹

تاثیر تغییر دامنه نوسان بر روی ادامه روند صعودی بورس

معاملات یکشنبه بازار سهام با انتشار خبری مهم در شامگاه شنبه آغاز شد.
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۰ : ۲۶

مواجهه یاسمنگولایی با یاسمنگولاها!

«یاسمنگولا پاش لای در گیر کرده بود / سگه واسه گرفتنش تیر کرده بود».
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۰ : ۲۵

چرا سفر نتانیاهو به قاهره به تعویق افتاد؟

شبکه «الجزیره» در گزارشی علت‌ تمایل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به کشورهای عربی و همچنین علل به تعلیق در آمدن این سفرها را مورد بررسی قرار داد.
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۰ : ۲۵

برجام چگونه احیا می‌شود؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در موضوع منطقه و تسلیحات مدعی هستیم و متهم نیستیم، گفت: اروپا بدهکار مردم ایران است.
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۰ : ۴۵

برای حل چالش خصوصی سازی باید ساختارها اصلاح شود

اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: ابتدا باید نهادها و ساختارها اصلاح شود و در دل این اصلاح ساختارها و نهادها می‌توانیم امیدوار باشیم که خصوصی‌سازی در آینده بتواند موفق عمل کند، چراکه قطعا اگر نهادها و ساختارها اصلاح نشود همچنان واگذاری و خصوصی‌سازی ما با حرف و حدیث همراه است.
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۱۰ : ۴۵

تمهیدات لازم برای توفیق نهایی در لاهه برابر آمریکا

لعیا جنیدی-معاون حقوقی رئیس جمهوری/ چهارشنبه گذشته 15 بهمن ماه 1399 همان گونه که از بررسی و ارزیابی مجموع دفاعیات کتبی و شفاهی طرفین قابل پیش‌بینی بود، دادگاه دادگستری بین‌المللی (رکن قضایی سازمان ملل متحد) رأی خود بر رد ایرادات مطروحه توسط ایالات متحده امریکا نسبت به صلاحیت دادگاه، برای رسیدگی به دعوای ایران علیه امریکا به دلیل نقض پیمان مودت مورخ 1334 (1955) با اعاده تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی و احراز صلاحیت رسیدگی را صادر کرد.
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۱۲ : ۳۶

تقلای انتخاباتی احمدی نژاد

دیگر می‌توان با قطعیت از این احتمال گفت که احمدی‌نژاد بار دیگر برای تصاحب پاستور خیز برداشته است. اینکه تا چه میزان شانس پیروزی دارد و فضای سیاسی کشور تا چه اندازه برای او فراهم است، به‌کنار؛ فعلا بحث از این است که تحرکات او جدی‌تر شده و سعی دارد با کمک اطرافیانش و به شیوه‌های مختلف زمینه بازگشت خود را فراهم کند. چنانکه از طرفی گویا قصد دارد که با برخی اشخاص همنشین شود و از طرف دیگر نشان دهد که همچنان در فضای عمومی طرفدارانی دارد.
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۱۲ : ۳۲

روایت چند سرباز راهور از بلاهایی که سرشان می‌آید

کبریا حسن زاده/ ساعت ۶ صبح است و شب همچنان ادامه دارد. سرما فرصت «ها» کردن دست‌ها را نمی‌دهد. دو سرباز راهنمایی و رانندگی در گوشه‌ای از خیابان کارشان شروع شده است. یکی‌شان دارد تلاش می‌کند دست‌هایش را با نفسش گرم می‌کند و مرتب درجا می‌زند تا بلکه کمی گرم‌تر شود. چند قدم پایین‌تر یک کارگر شهرداری جارویش را روی زمین می‌کشد و دور می‌شود.
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۱۲ : ۳۰

جنگ در زمین کره‌ شمالی!

'اولیویا شیبِر*'، محقق و پژوهشگر 'اندیشکده آمریکن اینترپرایز' در گزارشی برای 'واشنگتن پست'، از تشدید اقدامات تقابلی دولت کره شمالی (در بُعد فرهنگی) با مظاهر فرهنگی کره جنوبی در خاک خود خبر داده و این مساله را به مثابه وقوع یک جنگ فرهنگی در کره شمالی توصیف کرده است. وی در این رابطه می‌نویسد:
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۱۰ : ۱۰

تحلیلگر روس: دست نئولیبرال‌ها در دولت بایدن باز است

به‌ قدرت رسیدن بایدن نشان‌دهنده بازگشت نیروهای مداخله‌‌‌گر نئولیبرالیسم و محافظه‌کار به صحنه تصمیم‌گیری ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق هرگز نتوانست آنها را به‌طور کامل رام [کنترل] کند؛ در‌مقابل، بایدن به آنها اجازه هر نوع خشونتی را خواهد داد؛ سوریه نیز برای آنها مشابه میوه افتاده از درختی است که می‌توانند با حداقل تلاش برای تهاجم به آنجا، به آن دسترسی داشته باشند.
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۱۰ : ۹

بودجه تورم‌زا برگشت خورد

هرچند نمایندگان مجلس در راستای همکاری و تعامل با دولت در جلسات سه‌شیفته در کمیسیون اقتصادی سعی ‌کردند بودجه ارسالی دولت به مجلس را به نفع مردم و اقتصاد کشور اصلاح کنند، اما با توجه به عدم‌اراده‌ دولت در اجرای بودجه اصلاح‌شده ضدرانت و تبعیض، نمایندگان تصمیم ‌گرفتند با رد کلیات بودجه، دولت را به سمت اصلاح لایحه تورم‌زا هدایت کنند.